Ziarul de Duminică

O cercetare în premieră/ de Ziarul de duminică

O cercetare în premieră/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

25.12.2014, 23:55 35

Adina Palea

Identitatea profesională a specialiştilor în relaţiile publice

Editura Tritonic

Autoarea este cadru didactic la Facultatea de Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea Politehnică Timişoara.

„Obiectivul prezentei lucrări este analiza identităţii pro­fesionale a specialiştilor în relaţii publice şi a gradului de profesio­nalizare al relaţiilor publice în România, aşa cum reies acestea ex­clusiv din evaluarea specialiştilor în RP. Considerăm că problemele de imagine au cauze în interiorul profesiei, că specialiştii cunosc cel mai bine punctele forte şi punctele slabe ale activităţii pe care o practică şi că pot oferi un feedback real asupra şanselor de reuşită a unor proiecte de poziţionare/ repoziţionare a relaţiilor publice.

Alegerea radiografierii profesiei doar prin intermediul specia­liştilor reprezintă şi o dorinţă personală de a cunoaşte nemijlocit şi în profunzime fenomenul relaţiilor publice pentru a putea diagnos­tica corect starea de fapt a profesiei şi, eventual, pentru a orienta cercetările ulterioare în domeniul relaţiilor publice, domeniu care face obiectul intereselor profesionale şi ştiinţifice ale autoarei.

Toate acestea, la care adăugăm şi dezvoltarea exponenţială pe care o cunoaşte domeniul, extinderea pieţei de RP atât ca număr de practicieni cât şi ca valoare a afacerilor desfăşurate, considerăm că redau un context prielnic investigării identităţii profesionale a specialiştilor în relaţii publice. Studii despre profilul specialistului în relaţii publice din România sunt puţine şi se axează, în general, pe cercetarea relaţiei cu alte grupuri profesionale din sfera comu­nicării (jurnalişti, specialişti în marketing) sau cu reprezentanţi ai companiilor care îşi externalizează serviciile către agenţii.

Dincolo de abordarea interdisciplinară, originalitatea prezentei lucrări constă în triangularea metodologică, bazată pe îmbinarea metodelor de cercetare calitativă cu cele de cercetare cantitativă. Mai exact, pentru a putea cunoaşte cât mai multe aspecte specifice legate de identitatea profesională a specialiştilor în relaţii publice, ne-am axat, cu preponderenţă, pe investigarea calitativă şi am utili­zat focus-grupul şi interviul semi-structurat. Din cercetarea biblio­grafică reiese că prezenta lucrare este prima din ţara noastră în care investigarea identităţii profesionale a specialiştilor în relaţii publice s-a realizat prin metoda focus-grupului. Cercetarea calitativă s-a desfăşurat în trei mari oraşe ale ţării: Bucureşti, Cluj-Napoca şi Ti­mişoara.”

„Lucrarea Identitatea profesională a specialistilor in relatii publice este o premieră în literatura de specialitate din România, nu doar pentru că abordează identitatea profesională prin metoda focus-grupului, ci şi fiindcă o cercetare a domeniului, de o asemenea amploare, nu a mai fost facută în spaţiul românesc.” - Ilie Rad

„Această carte este necesară, oportună şi relevantă, întrucât, până în prezent, procesul de profesionalizare a specialiştilor în relaţii publice nu a fost investigat îndeaproape în context românesc.” - Mariana Cernicova

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO