Ziarul de Duminică

O generatie de sculptori

O generatie de sculptori
11.01.2008, 20:33 368

In cei sase ani de cand apare catalogul Tineri artisti romani al absolventilor Universitatii Nationale de Arte, editat si initiat de Fundatia Ileana, am mai intalnit varfuri in sculptura, dar parca niciodata ca in anul 2007 nu a stralucit atat aceasta sectie.
Publicatia, recent aparuta, acorda un spatiu important absolventilor de sculptura intre care se remarca in primul rand Valentin Duicu, cu o lucrare de reala forta - un nud masculin rondboss, modelat in ghips, de o marime superioara celei omenesti obisnuite, redat intr-o miscare originala si intitulat Spaima zmeilor.
Alaturi de celelalte lucrari, acest nud arata o inzestrare si o vigoare artistica de mare intensitate, care, bine conduse de o educatie estetica superioara si o munca constanta, i-ar putea duce energia d-lui Duicu, spre beneficiul sculpturii romanesti, pe un fagas bun, de lunga perspectiva.
La fel de interesant, chiar daca nu si de spectaculos, este demersul lui Silviu Nicolae Spirescu, care exploreaza indelung volumele, texturile, in obiecte-sculpturi in materiale dure ce, uneori, cel putin in cazul sculpturilor-carti, mi-au evocat un mare talent, apus, cel al lui Ion Bitzan. Gabriela Tofan nu si-a ales un drum usor; ore si ore de studiu, de modelaj si de reflectie asupra problemelor sculpturii sunt incununate cu deosebit succes de lucrarea ei de licenta, Stare, reprezentand un nud de tanar, tot un rondboss - portelan, ghips - ce sta parca sa paseasca dincolo de marginea unei structuri geometrice, simbolice, de lemn.
Dar nu e pasul egiptean funerar, e pasul, poate, din Taking Off, data fiind silueta afirmativa, plina de elan, a acestui corp tanar modelat de artista. Cumintenia lemnului e subiectul, poate, al sculpturilor pure, senine, cvasi-abstracte semnate de Mihnea Daniel Grigore, in timp ce drapajele sofisticate in dialog cu anatomia umana, cu un accentuat parfum de antichitate greaca, sunt explorate cu rafinament de Elena Nuca. O lucrare complexa, dar dusa la limita unor memorii istorice tragice, este creata de Catalin Badarau, unde tema recurenta este silueta unui om batran, infrant de destin.
Dintre pictori vom aminti aici mai intai pe Elena Mihaela Andrei, cu o suita de autoportrete de mari dimensiuni, accentuat grafice, tineresti, dar si nelinistitoare, prin cromatica adesea cu accente sumbre. Ceea ce desenul, prin zambet, delicatetea gesturilor, afirma, contrazice un gri ca de plumb, alteori un mov, care creeaza carnatia. Apoi pe Claudia Ionescu, cu lucrari in culori stralucitoare si armonizate care inchipuie, in coordonatele propriei sensibilitati, rotunjimile de odalisca ce-l captivasera candva si pe Matisse.
La sectia de grafica aproape numai virtuozi: Anda Ionescu, ilustratie de mare finete, pentru Mary Poppins, franturi din Kagemusha la Bogdan Gargarita, eleganta, plasticitate fabuloasa si curaj cromatic la Doina Roman, o lume fantastica, populata de monstri bizari, la Otilia Cadar, ale carei lucrari sunt impregnate de nerv. La design, Anca Ungureanu se remarca printr-unul dintre afisele din seria dedicata de artista Galelor Circului, unde cunoscatorii vor aprecia intensitatea semnului si viziunii care comunica, a identificarii si inventarii inconografiei si cromaticii optime pentru aceasta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO