Ziarul de Duminică

O provocare: „Suntem oi sau ne prefacem?”/ de Călin Hentea

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Calin Hentea

16.06.2016, 23:48 242

Deşi este unul din cele mai folositoare animale pentru om (porcul, de exemplu, nu dă nici lapte şi nici lână, iar vaca nu are blană), oaia este în mod ingrat asociată cu prostia: „Prost ca oaia”, se zice. În ceea ce priveşte „turma de oi”, semnificaţiile peiorative se amplifică şi se multiplică. Nedreaptă-i lumea în care trăim.

Aceste lucruri fiind spuse, devine aproape imposibil de refuzat (dar numai până pe 25 iunie, cu oarece şanse de itinerare în alte locuri) provocarea expoziţiei colective „Suntem oi sau ne prefacem?”, vernisată pe 8 iunie 2016 în spaţiul cultural „Galllery”, al Asociaţiei Naţionale pentru Arte Vizuale Contemporane (str. Leonida nr. 8-11 din Bucureşti). Temerarul proiect a fost gândit de Daniel Sur drept „o recalibrare a percepţiei artistului în spaţiul public”. Peste cincizeci de artişti plastici din toată ţara (proiectul rămâne deschis şi pentru alţi participanţi) s-au adunat să dovedească prin stilul, tehnica şi gândurile lor că nu sunt oi, şi cu atât mai puţin ar putea fi încorporaţi într-o turmă amorfă.

Criticul Pavel Şuşară spunea la vernisaj că expoziţia poate fi privită şi ca o mică istorie a artei plastice contemporane româneşti, atât de mare este diversitatea şi pertinenţa lucrărilor expuse. Aşadar, refuzând „rolul de oaie”, abandonând turnul de fildeş din care se adresează doar unei nişe de connaisseuri, artişti din toate generaţiile şi curentele au propus propria şi non-conformista lor atitudine, propriul protest, mut, dar colorat, faţă de circul cotidian, faţă de consumerism, faţă de clişeul idiot sau clişeul-pur-şi-simplu, faţă de ipocrizie, faţă de falsa pudoare, faţă de uniformitate şi unanimitate, faţă de…  

Au expus pe simeza de la „Gallery” câte ceva din toate acestea sub forma unei lucrări de pictură, grafică, fotografie, sculptură: Adrian Sandu, Alexandra Paşca, Alexandra Crisbăşan, Alice Teca, Alina Codin, Alma Ghiulea, Andor Komives, Andrei Păcuraru, Andreea Toma, Aurel Tar, Aurelia Chiru, Antoaneta Zoltan, Călin Hentea, Carla Coandă, Carmen Gîtlan, Catona Daniela, Clarisa Roşu, Cristian Crisbăşan, Cristian Oprescu, Cristian Samfira, Cristina Iacob, Dan Beşliu, Dana Dociu, Delia Herman, Denisa Simionescu, Dorel Topan, Dorothea Fleiss, Georges Medawar, Georgiana Manea–Josan, George Vasilescu, Ghionghi Caroi, Irina Bejenaru, Izolda Zăvoianu, Lucian Muntean, Livia Geambaşu, Maria Butnaru, Marius Burhan, Mirela Trăistaru, Oana Unciuleanu, Rareş Lupu, Raluca Ghideanu, Raluca Turliu Cobilanschi, Roberta Ionescu, Sorin Bejenaru, Ştefan Neacşu, Tudor Moldoveanu, Vasile Tolan, Vlad Pasca (…)

Aşa numiţii curatori Daniel Sur, Lucian Muntean, Dana Dociu, Mirela Trăistaru, Sorin Bejenaru i-au dat libertate totală fiecăruia să-şi aleagă tonul şi tuşa critică şi au panotat cuminţi şi inspiraţi, într-un spaţiu de o propice intimitate (dar care ar merita o vitrină largă spre un mare bulevard, astfel încât să-i sară-n ochi fiecărui trecător), toate lucrările primite, fie şi pe ultima sută de… minute. 

Cu alte cuvinte, iată că măcar o mică parte dintre noi nu suntem oi şi nici nu ne prefacem, ci spunem, zicem, arătăm, fiecare cum putem, iar cei ce vin să asculte, să privească sau să audă, n-au decât să înţeleagă-n turmă, după cum îi cârmuieşte baciul, sau să behăie pe cont şi minte proprie.

 

Fotografii de Călin Hentea

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO