Ziarul de Duminică

Ocolul pământului în 80 de costume/ de Adrian-Silvan Ionescu

Membri din Reform Club, London

Galerie foto

Autor: Adrian Silvan Ionescu

21.04.2016, 23:49 177

La Muzeul Ţăranului Român, în Sala Irina Nicolau, a fost deschisă expoziţia Ocolul pământului în 80 de ore iniţiată şi organizată de Adina Nanu, cu piese din fabuloasa-i colecţie de veşminte. Pornind de la subiectul romanului lui Jules Verne, Ocolul pământului în 80 de zile, care a mângâiat imaginaţia copilăriei multora dintre noi şi ne-a stimulat dorinţa de a călători şi de a vedea locuri şi oameni noi, Adina Nanu şi-a dorit să recreeze atmosfera lumii cosmopolite a Imperiului Britanic din epoca victoriană, unde eficienţa şi punctualitatea erau lege pentru oricine dorea să fie considerat om serios.

Adina Nanu este un personaj foarte cunoscut pentru studenţimea şi cadrele didactice din zona belelor arte. Ea însăşi cadru universitar şi magistru al multor generaţii de absolvenţi, trecând cu eleganţă de la un subiect de curs la altul, de la istoria artei universale la aceea a costumului, astfel făcându-le învăţăceilor o educaţie complexă prin diriguirea paşilor în călătorii recompensante prin lumea formelor şi a civilizaţiilor, este o pasionată colecţionară şi autoare. La bază plasticiană, ea nu şi-a uitat aplicaţia spre desen sau modelaj şi ori de câte ori are ocazia îşi reafirmă calităţile de artistă. Astfel, înduioşătorul volum memorialistic Călătorie în jurul casei mele, cu cele două ediţii din 2008 (Ed. Compania) şi 2014 (Ed. UNArte), este ilustrat de autoare cu schiţe în peniţă, creion, sanguină sau cărbune, sau cu lucrări mai elaborate şi chiar studii din perioada de formare, în acuarelă, pastel, ulei, colaj şi chiar sculptură. Dar doamna Nanu este, în special, celebră pentru un util manual Artă, stil, costum (Ed. Meridiane, 1976, republicat după 31 de ani într-o ediţie revizuită şi adăugită la Ed. Noi Media Print, 2007), destinat studenţilor de la secţiile de modă sau de scenografie ale şcolilor superioare de artă – evităm a ne referi exclusiv la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, pentru că lucrarea sa are deschidere către toate instituţiile de profil din ţară şi ar putea sta, cu cinste, lângă orice volum similar din străinătate unde ar putea sluji de model (de altfel, a şi avut o ediţie engleză). Manualul menţionat prezintă o viziune integratoare asupra fenomenului modei şi stilurilor vestimentare de pe întreg mapamondul, de la izvoarele istoriei până în contemporaneitate, abundant ilustrat cu reproduceri după opere cunoscute din marile galerii şi muzee din cele patru vânturi dar şi cu imagini liniare prin care erau sintetizate siluetele specifice fiecărei epoci în parte. În Bărbatul şi moda (Ed. Polirom, 2009), semnată împreună cu Ovidiu Buta, Adina Nanu a asigurat întreaga ilustraţie grafică, inspirată şi elocventă.

Nu era de mirare că, în expoziţia de faţă – care invită la cunoaşterea îmbrăcăminţii din zone îndepărtate prin latura peripatetică a operei lui Jules Verne, vor fi văzute chipurile eroilor principali Phileas Fogg, valetul Passepartout şi inspectorul Fix, modelate chiar de Adina Nanu şi plasate pe umerii manechinelor. Iar acolo unde personajele nu era necesar a fi individualizate, s-a optat pentru acoperirea capului din plastic cu un ciorap de culoarea carnaţiei. În unele situaţii – ca în cazul clubului londonez select în care, ca orice gentleman autentic, Fogg era membru – s-a decis sugerarea unor favoriţi sau mustăţi tot din ciorapi de altă nuanţă, făcuţi colac şi strecuraţi sub fileul iniţial ce dădea nuanţa obrazului. Astfel de soluţii ingenioase fac cinste Adinei Nanu din punct de vedere muzeografic.

Traseul expoziţional urmăreşte, prin grupuri de manechine în straie specifice, traseul parcurs de excentricul britanic spre a înconjura mapamondul în exact 80 de zile. Parisul este reprezentat de un cuplu elegant, în ţinută de seară, însoţit de un copilaş în costum de marinar. Lângă ei sunt panotate câteva reproduceri după gravuri de Honoré Daumier ce reprezintă călătorii din trenurile vremii sale, oameni de toate condiţiile sociale şi cu vestimentaţia în concordanţă. Orientul Mijlociu şi Indiile sunt ilustrate prin halate şi şaluri, sari şi beşmet, fesuri, turbane şi bonete de tot felul. Pentru China şi Japonia apar kimonouri din mătase în nuanţe pastelate şi pălării din pai de orez. Cum călătoria a fost efectuată pe calea apei, spre a sugera prezenţa protagoniştilor pe puntea unor nave, între mai multe grupuri de manechine au fost aşezaţi mateloţii, cu pantaloni largi şi bluze albe, spre a puncta compoziţia. Nu a fost neglijată nici America de Nord, pentru care au fost alese două costume de cowboy şi unul de amerindian din Preeriile Nordice: cămaşa în carouri, vesta din piele, pălăria cu boruri largi şi revolverul Colt în tocul său prins de centura lată erau elementele esenţiale de identificare a tipului făcut popular de filmul western. Între cei doi pistolari apare o căpetenie cu o coroană din pene de vultur pe cap, un tomahawk şi un cuţit în teaca ornamentată cu mărgele. Mocasinii sunt, de asemenea, decoraţi cu motive geometrice, din mărgele. Nişte fotografii de Alexander Gardner luate în tabere de indieni lângă Fort Laramie şi nişte stampe din suita editată de Currier & Ives cu scene din Vestul Sălbatic – una prezentând chiar dificultatea deplasării pe căile ferate americane pe vreme de iarnă, când mecanici şi călători trebuiau să cureţe troienele din faţa locomotivei – însoţesc aceste exponate aureolate de legenda frontierei şi a pionieratului în ţinuturile apusene.

Pe lângă darurile artistice, Adina Nanu îl mai are şi pe acela de narator cu vie imaginaţie şi verb expresiv, aşa că fiecare piesă poate fi „povestită” pe îndelete, pentru cei interesaţi, atât în privinţa provenienţei cât şi a detaliilor de port, materiale, finisaje şi ornamente. În vitrine au fost aşezate diferite accesorii, precum punguţe pentru bani, piese de încălţăminte fină, mănuşi, evantaie, batiste, dantele şi broderii, paftale, bani din ţările străbătute de călători, ghiduri şi toate câte erau necesare într-un asemenea voiaj de anvergură.

Chiar dacă vizitarea expoziţiei nu necesită 80 de zile – şi nici chiar 80 de ore, cât anunţă afişul ei – peregrinarea printre manechinele îmbrăcate în hainele de pe trei continente este savuroasă şi informativă, fără a se dori documentară în strictul înţeles al cuvântului. Sub bagheta Adinei Nanu am putut face un ocol al lumii în… 80 de costume!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO