Ziarul de Duminică

Oltea Şerban-Pârâu: „În pofida crizei economice pe care o traversăm de câţiva ani, Târgul GAUDEAMUS continuă să fie un reper real pentru piaţa editorială din România”/ de Stelian Ţurlea

Fotografii de Virgil Oprina

Fotografii de Virgil Oprina

Autor: Stelian Turlea

13.11.2014, 23:57 96

- Dragă Oltea Şerban-Pârâu, iată că vorbim nu despre muzică, nu despre festivalurile Radioului, ci despre Târgul Internaţional Gaudeamus Carte de învăţătură, ajuns la ediţia 21. Se va desfăşura săptămâna viitoare, între 19 şi 23 noiembrie. Este prima oară când, între atâtea răspunderi pe care le aveţi în cadrul Radioului, se adaugă şi aceasta. Aveţi emoţii? Cu ce imbolduri porniţi la drum?

- Întotdeauna am fost fascinată de diversitate, iar opţiunea mea din urmă cu aproape 10 ani către Radio România Cultural a venit tocmai din dorinţa de a mă apropia şi în alt fel de diversele domenii ale culturii, altele decât muzica – pe care am practicat-o şi o practic ca profesiune de bază. Eram o iubitoare de teatru, de literatură, de film, dar ocazia de a îmbina toate aceste domenii într-o manieră creativă, astfel încât să facilitezi accesul unui număr cât mai mare de oameni către teritoriul spiritului fără să le dai senzaţia că riscă să pătrundă în… „regatul de gheaţă” al culturii mi s-a părut o provocare extraordinară, căreia nu i-am putut rezista. La fel s-a întâmplat anul trecut, când s-a constituit Centrul Cultural Media Radio România, care adună toate formele de expresie culturală ale radioului public la un loc, de la Radio România Cultural şi Radio România Muzical, până la Orchestrele şi Corurile Radio, Teatrul Naţional Radiofonic, Târgul Gaudeamus, Editura Casa Radio şi în general toate proiectele on air şi off air ale radioului public. Cred că trebuie să mizăm tot mai mult pe puterea de a emoţiona, de a surprinde, de a produce asocieri aşteptate sau neaşteptate ale întâmplărilor culturale. Gaudeamus este unul dintre proiectele de succes ale Radio România, un eveniment care în anumite perioade şi-a depăşit părintele în notorietate. Ceea ce este important este că, de oriunde te uiţi, Gaudeamus este şi rămâne un reper de necontestat al Radioului public din România.

 

- Ce aduce nou acest an? Prin ce se deosebeşte Târgul 2014 de cele din anii trecuţi?

- Ca de obicei GAUDEAMUS înseamnă, pentru noi, ca organizatori, o provocare: aceea de a aduce noutatea şi actualitatea pieţei editoriale în faţa publicului, fie el de radio, fie cel care vine la Romexpo. După reacţiile pe care le-am avut în ceilalţi ani şi după bilanţurile de după fiecare ediţie, GAUDEAMUS este momentul de vârf al anului editorial în România, iar la ediţia 21 surprizele şi noutăţile vor umple cele 5 zile ale târgului. Între cele peste 500 de evenimente culturale care se anunţă în acest an, ponderea cea mai mare o ocupă, fireşte, lansările de carte. Nu vor lipsi, desigur, „vedetele” Târgului: scriitorii şi oamenii de cultură, traducătorii, editorii şi agenţii literari, acele personaje extraordinare cărora le datorăm, mai ales într-un context ca cel din ultimii ani, supravieţuirea, aproape miraculoasă, aş zice, a pieţei de carte. Din acest punct de vedere, GAUDEAMUS este o scenă absolut spectaculoasă, pentru că în spaţiul târgului te poţi întâlni la fiecare colţ cu protagoniştii vieţii noastre culturale şi literare. Lumea editorială şi culturală va fi într-un spaţiu unic, destins, relaxat, unde se comunică despre cărţi, dar unde se nasc şi proiecte de lungă durată.

De interes sperăm că vor fi şi proiectele noastre de organizatori. De data aceasta avem mai multe puncte de interes din perspectivă internaţională. Invitatul de onoare al ediţiei este Rusia, cu o participare care se anunţă una foarte interesantă, cu o selecţie extrem de actuală de autori contemporani şi titluri publicate în româneşte. Şi pentru că vorbim de prezenţă internaţională, ţările francofone revin la GAUDEAMUS ca partener privilegiat în acest an – e vorba de o participare foarte consistentă, cuprinzând întreg grupul GADIF (Grupul Ambasadelor, Delegaţiilor şi Instituţiilor Francofone din România), care reuneşte peste 10 ţări francofone cu reprezentanţe culturale şi diplomatice în România. Va fi aşadar o sărbătoare privilegiată a francofoniei la Târgul GAUDEAMUS, iar iubitorii de carte francofonă vor putea găsi titluri noi apărute la marile edituri franceze, şi nu numai, în standul GADIF. În plus, un alt proiect la care colegii mei ţin foarte mult este Centrul Internaţional de Agenţii Literare, adresat profesioniştilor, desigur, dar care lucrează pentru satisfacţia publicului, în cele din urmă. Este a treia ediţie a Târgului când vor veni la Bucureşti agenţi literari europeni pentru a se întâlni cu editori din România, pentru a cunoaşte piaţa românească de carte şi autorii români, dar şi pentru a vinde propriii lor autori la noi. În trei ani putem deja să observăm primele rezultate, primele cărţi publicate în urma acestor întâlniri. Târgul creează aşadar cadrul de întâlnire şi de fluidizare a comunicării între piaţa internaţională de carte şi piaţa editorială din România.

- Există, ca la ediţiile precedente, un invitat de onoare?

- În noiembrie suntem în plină desfăşurare a celei de a patra ediţii a Zilelor Culturii Ruse la Bucureşti, iar Rusia a invitat pentru participarea la Gaudeamus o serie de oameni de cultură ruşi importanţi. Cred că această participare aduce un mesaj foarte puternic în termeni culturali: vrem să arătăm, atât în plan naţional, cât şi internaţional, faptul că dialogul intercultural continuă, că există curiozitate, dorinţă de a ne cunoaşte şi de a ne promova valorile, independent de contextul politic. Poate părea un mesaj curajos, într-un moment ca acesta, dar este, în fond, unul cât se poate de firesc: ne ocupăm, ca să spun aşa, de lucrurile care contează şi care rămân şi este o mare bucurie că putem să facem acest lucru la Târgul GAUDEAMUS. Există un program de evenimente viu şi divers. Nu este vorba doar despre carte ci şi despre un accent pus pe alte aspecte, de la mâncărurile tradiţionale din Rusia până la film, prin lansarea în premieră absolută a coleciei de aur MOSFILM pe DVD realizată împreună cu editura Litera şi Adevărul.

 

- Gaudeamus este organizat, ca şi până acum, de Radio România, singurul post de radio din lume care şi-a asumat un asemenea rol. Ce înseamnă implicarea radioului într-un eveniment de o asemenea amploare?

- În peisajul radiourilor publice europene, Radio România a reuşit să se remarce şi prin unicitatea proiectelor sale speciale derulate în domeniul culturii. Suntem singurul post public de radio din lume care organizează un târg de carte de o asemenea anvergură. Este, cred, cea mai clară mărturie a rolului de formator şi producător de cultură pe care continuă să îl aibă radioul public din România. Suntem jucătorul numărul 1 în peisajul evenimentelor dedicate cărţii şi educaţiei din România, prin Târgul GAUDEAMUS, care a devenit un brand în sine, cu un uriaş succes de public şi cu o cotaţie în creştere în plan internaţional.

 

- Ce ar trebui să ştie mai mult şi mai mult doritorul să intre la Târgul de carte Gaudeamus 2014?

- Cine iubeşte cartea, foşnetul cărţilor deschise şi rumoarea plăcută din jurul lansărilor de carte, ştie că aceasta este atmosfera Târgului GAUDEAMUS din noiembrie: aceeaşi şi mereu alta, cinci zile în care vii la târg nu doar să cumperi cărţi, dar şi să îi vezi, să îi asculţi live şi să îi întâlneşti pe cei care ocupă prim-planul vieţii culturale şi literare de la noi. Târgul este, cu cele peste 500 de evenimente programate de miercuri până duminică, o adevărată cafenea literară în care bucuria întâlnirii cu lumea vie a culturii tipărite se întâmplă în modul cel mai firesc.

 

- Cum se face că Târgul de carte Gaudeamus rămâne un moment de vârf al anului editorial şi cultural în România chiar şi în perioade de criză?

- Este o foarte bună întrebare: într-adevăr, în pofida crizei economice pe care o traversăm de câţiva ani, Târgul GAUDEAMUS continuă să fie un reper real pentru piaţa editorială din România. Experienţa ultimilor ani, mai ales, ne arată faptul că târgul şi editurile fac o echipă foarte bună împreună în lupta cu dificultăţile economice: târgul oferă cadrul în care editorii îşi pot „încărca bateriile” din punct de vedere financiar, uneori chiar pentru durata întregului an. Şi mă refer aici la faptul că, pe lângă târgul internaţional din toamnă, Radio România organizează Caravana GAUDEAMUS, cuprinzând o serie de târguri locale în 4 oraşe cu tradiţie culturală şi universitară, plus Târgul de Carte Şcolară, care se desfăşoară în fiecare an în Bucureşti în preajma deschiderii anului şcolar. Din 1994 până astăzi, Radio România a organizat peste 85 de târguri de carte – iar dacă astăzi radioul public continuă să fie pe primul loc în topul organizatorilor de evenimente expoziţionale de profil, acest lucru cred că este o performanţă. Înseamnă o echipă profesionistă şi o gândire flexibilă, conectată în permanenţă atât la necesităţile pieţei locale, cât şi la actualitatea internaţională.

- Târgul de carte Gaudeamus a devenit un brand. Cât de greu este să păstrezi la cote înalte un brand?

- Alianţa între carte şi radio este unul dintre secretele acestei reuşite, care oferă târgului deopotrivă credibilitate şi unicitate.Unul dintre obiectivele noastre principale este deschiderea internaţională a târgului: avem invitaţi de onoare, profesionişti ai cărţii care vin în fiecare an să ne viziteze, agenţi literari, editori străini participanţi. Târgul este un spaţiu al mobilităţii, în care se decid contracte, se discută, se vând şi se cumpără drepturi de autor: adică se pune la cale viitorul pieţei de carte. Avem în vedere şi parteneriate cu alte târguri internaţionale: dialogul între profesionişti este unul de maximă importanţă şi ne dorim să evoluăm din ce în ce mai mult şi în această direcţie.

 

- Se vorbeşte tot mai mult de cartea electronică. Anul acesta cartea electronică va avea un statut special la Gaudeamus?

- Cartea electronică îşi are prezenţa ei specială la GAUDEAMUS în fiecare an: editorii ne vor răsfăţa şi în această toamnă cu cele mai noi e-book-uri din colecţia lor. În plus, ca de fiecare dată, Târgul aduce în atenţie şi dispozitive de ultimă generaţie pentru cei care preferă cartea virtuală. GAUDEAMUS va aduce aşadar carte în toate versiunile şi pentru toţi cititorii: carte tipărită pentru cei care continuă să simtă tactil sau olfactiv, chiar, textul scris, audio-book-uri pentru cei care preferă să „audă” literele şi e-book-uri, pentru cititorii care preferă, să spunem aşa, diafana prezenţă virtuală a cărţii în locul formatului ei tradiţional.

 

- Există şi o editură a Radioului, Casa Radio, din păcate prea puţin cunoscută. Ne-o puteţi prezenta? Cu ce doreşte editura, care presupun că va fi prezentă la Târg, să cucerească publicul?

- Centrul Cultural Media Radio România, despre care vorbeam la început, reuneşte toate componentele şi proiectele culturale ale radioului. Între ele, desigur, Editura Casa Radio, care are, pentru noi, o misiune extrem de importantă: aceea de a valorifica şi promova patrimoniul arhivistic al radioului, altfel spus, atât producţiile radiofonice care au făcut istorie, cât şi cele realizate în proiecte recente. Cu un statut special, de instituţie publică, şi într-un efort de depăşire a dificultăţilor reale legate de mult discutata lege a drepturilor de autor, Editura Casa Radio publică anual în jur de 30 de titluri, adevărate bijuterii radiofonice, muzicale, literare sau teatrale. Un singur exemplu: de curând, pe 3 octombrie, editura a lansat un audio book Florian Pittiş, cu înregistrări din perioada 1989-2004, cuprinzând versuri din mari poeţi români, de la Mihai Eminescu la Mircea Cărtărescu, în interpretarea inconfundabilei voci a lui Moţu. A fost un moment de extraordinară emoţie în care l-am regăsit pe Florian Pittiş printre noi, şi aşa se va întâmpla şi la târg, unde audiobook-ul va fi pus în vânzare. Dezvălui şi o altă piesă de rezistenţă a titlurilor care vor fi lansate la târg: Tandem de Şerban Foarţă şi Tudor Banuş, alături de noi titluri în colecţiile Fonoteca de Aur, Radio prichindel, Noapte bună, copii!, Lecturi pe întuneric şi Lada de zestre. Vă invităm să le descoperiţi la standul editurii Casa Radio la GAUDEAMUS 2014!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO