Ziarul de Duminică

Patru vieti in cincizeci de ani (II)

10.03.2003, 00:00 156

Pentru a intelege cat de cat personalitatea lui Viorel Cosma, care implineste la 30 martie varsta de 80 de ani,  este necesara cunoasterea a cel putin patru dimensiuni - de muzicolog si istoric, de critic muzical, de lexicograf si de profesor. Daca valoarea sa sta in ce a scris si a construit in muzicieni si melomani, farmecul sau unic poate fi descoperit numai in intalnirea nemijlocita cu omul, aflat in centrul unui incredibil tezaur sistematizat, de informatii si judecati de valoare. (Aristotel Bunescu)

Ma vad cu fel de fel de oameni. Cei de la muzica usoara nu au habar de datele din viata lor. Ii intreb o data si raspund: "Pai prin 1937, 1940, poate venise si razboiul". Iar eu vreau precis. "Pai nu stiu, scrieti ce vreti". Stand de vorba cu atata lume, imi dau seama cat de diferiti sunt oamenii.
Cel mai mare lexicon de muzica il au cehii - doua volume; in rest - fiecare tara cate un volum. Acolo s-au strans toti muzicienii tarii respective. Nu vorbesc de dictionare universale, unde sunt trecuti toti compozitorii, vorbesc despre lexicoanele nationale. Romania a ajuns la cinci volume si acum voi mai da doua. In total, sapte volume. Este o spectaculoasa iesire in lume. Incredibila. Urmeaza apoi lexiconul interpretilor, dirijorilor, cantaretilor de opera, muzica usoara, populara etc.
Primul volum din actuala lucrare a aparut pe vremea lui Ceausescu, cu doua luni inainte de a fi impuscat. Imi propusesem cel mult trei tomuri. Adica eu, ca om de meserie, nu mi-am dat seama cand am pornit la drum cat de multi muzicieni sunt si ce importanta are toata creatia romaneasca. Eram exact precum cel care sapa intr-un munte, da de aur, mai sapa si da de argint si asa mai departe.
Cand am inceput aceste demersuri, muzicienii "traiau" in doua lucrari: a lui Breazu si a lui Brailoiu. Puteam sta cu cate un volum in fiecare mana. Astazi, e cu totul altfel.
Dar a fost si este in continuare o munca imensa. Ganditi-va ca sunt compozitori cu activitate intinsa, de 50- 60 de ani. La fiecare 10-15 ani, le dau sa completeze o fisa. Apoi, pentru a preda un text la tipar, scot toate fisele pe masa, le compar, verific, iar la sfarsit stiu ca am o imagine exacta. E o munca de cincizeci de ani - taman jumatate de secol.
Am avut numerosi studenti - unii dintre ei se numesc Angela Ciochina, Horia Andreescu, Aurelian Octav Popa -, toti sunt niste oameni cu care efectiv ma mandresc.
Ca lexicograf, am cunoscut multa lume, pe scaunul pe care sunteti dumneavoastra a stat Silvestri, dincolo a stat Sabin Dragoi. In acest birou au intrat 10.000 de muzicieni, cu totii sunt in lexicoanele mele. Si toti mi-au populat viata si mi-au umplut-o de bucurie.
Cum vedeti, biblioteca este pe trei randuri. Eu nu pun anunturi, ca Alfred Alexandrescu, cum ca <<Nu imprumut carti!>>. Pe un rand sunt partituri de pe cand eram dirijor. Pe pian am 450 kg de carti - cineva mi-a spus: "Ai spart placa de bronz".
Acum am intrat intr-o zona mai larga. Scriu despre scriitori, pictori, oameni de stiinta. Vin poetii la mine si imi dau carti. Ma intreb: unde o mai pun si pe asta? Il astept de 25 de ani pe Ion Salisteanu - o sa vina la mine, imi va aduce un album, unde il mai pun eu acum pe Salisteanu?
Multa lume ma intreaba de ce nu scriu memorii. Daca am trecut de 70 de ani, este vremea memoriilor, spun ei. Dar eu mai am 31 de manuscrise nepublicate. Ma lupt sa le public. Nu am ajuns, din punctul meu de vedere, la varsta memoriilor. Numai la Radio fac niste portrete sentimentale, unde nu e vorba despre profesia oamenilor, despre valoarea operelor, despre catalogul de creatie. Povestesc acolo numai lucruri din spatele cortinei. Numai ce nu a vazut lumea. Din doua in doua saptamani, fac aceste portrete sentimentale. Generatia actuala nu a cunoscut si nu are de unde sa stie toate lucrurile astea.   
Dar sa revin, oprindu-ma un moment la activitatea de muzicolog. Pomenesc aici primele monografii ale insitutiilor muzicale, scrise la noi. La solicitarea lui George Georgescu, am facut monografia Filarmonicii "George Enescu", la 100 de ani de existenta. Tot aici intra monografiile despre Corul "Madrigal" sau Teatrul Muzical din Galati, ca si primele monografii despre lautari. Cea dintai, <<Figuri de lautari>>, a aparut in anul 1969 si merge de la Barbu Lautaru si Nicu Stanescu, pana la Ionel Budisteanu. O alta, <<Lautari de ieri si de azi>>, a aparut in anul 1995.
Tot la acest capitol se inscrie si prima istorie ilustrata a muzicii romanesti. Ea a fost publicata pana acum in trei limbi: romana in 1977, germana si engleza in 1980. Mai amintesc <<Doua milenii de muzica pe pamant romanesc>>, precum si zece carti despre George Enescu. Sunt singurul muzicolog din lume care a scris zece carti despre George Enescu.
Un capitol important al activitatii mele este critica muzicala. Am inceput in anul 1946 si am continuat pana astazi. Am scris in toate ziarele din Romania, in publicatii din Europa,  America si Asia.
Este apoi de subliniat munca de lexicograf. Sunt sapte volume din lucrarea <<Muzicieni din Romania>> consacrate compozitorilor, apoi vine lexiconul interpretilor din Romania cu dirijori, cantareti de opera, instrumentisti, interpreti de muzica usoara si populara. In total sunt 10.000 de nume. Din aceasta a doua lucrare a aparut un singur volum, in anul 1996. Intentionez desigur sa public intregul material strans de-a lungul anilor.
Al patrulea domeniu este activitatea didactica. Am fost timp de patru decenii profesor la Academia de Muzica - aceasta a avut mai multe nume, acum ii spune Universitatea Nationala de Muzica. Mi-au trecut prin mana 5.000 de studenti. Toti au participat la cursul meu de istoria muzicii, ca si la cel de muzicologie.
Vreau sa mai spun ca si acum merg in paralel cu toate domeniile, mai putin cariera didactica, deoarece am iesit la pensie in urma cu patru ani.
Lucrarea mea fundamentala? "Enciclopedia muzicii romanesti", programata pentru 10 volume a cate 500 de pagini fiecare, in formatul "Enciclopediei Britanice". Ma zbat si bat pe la toate usile pentru a gasi banii necesari acestei editari.

Acest material apare in Ziarul de Duminica, suplimentul cultural al Ziarului Financiar



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO