Ziarul de Duminică

Piata Teatrului National la 1899

Piata Teatrului National la 1899
06.10.2006, 20:37 244

Cui si-a imaginat ca Bucurestii au facut saltul de la oras provincial la Micul Paris peste noapte, aceasta fotografie ii dovedeste ca s-a inselat. Ritmul a fost foarte departe de cel ceausist.
PiaTa Teatrului National a suferit transformari in segmente de timp ce se masoara in decenii. Sunt mai multe explicatii. Prima explicatie ar fi sensul etatist al transformarii de care astazi suntem atat de mandri. S-a urmarit, inainte de toate, construirea institutiilor demne de un stat modern, european, demne de un regat. Concomitent cu ele s-au inaltat si palatele unor institutii particulare - hoteluri si banci - si abia dupa ele au aparut si locuintele somptuoase. Aceasta ierarhie a fost determinata de fondurile disponibile, statul ridicat la rang de regat generand o incredere care a deschis seifurile marilor banci occidentale. In comparatie cu statul, particularii nu aveau alte garantii, decat priceperea si norocul in afaceri. O alta explicatie ar fi nevoia de model. Intr-un regat primeaza gustul suveranului. Ludovic al IV-lea, Regina Victoria, Napoleon al III-lea sunt exemple celebre. Nici Romania Regelui Carol I nu a facut exceptie. Astfel, arhitectii - majoritatea francezi - care fusesera sau erau inca angajati la lucrari pentru stat, au fost angajati si de particulari. Mai mult, acest fenomen a determinat casatoria acestor arhitecti straini cu doamne din inalta societate bucuresteana Daca stau si ma gandesc, nu cunosc nici o exceptie de la aceste "mezaliante". Tinand seama de cele afirmate, se poate intelege de ce ritmul transformarii Pietei Teatrului National a fost lent ori foarte lent: nu era locul pentru construirea unor ministere si nici locul ideal pentru banci sau locuinte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO