Ziarul de Duminică

Poezie bună la Cartea românească/ de Ziarul de duminică

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

31.10.2014, 00:16 88

Miruna Vlada – Bosnia. Partaj

Miruna Vlada s-a născut pe 17 august 1986, la Bucureşti. Formată la Cenaclul Euridice, coordonat de Marin Mincu, a debutat în 2004 cu volumul Poemextrauterine, la editura Paralela 45, cu o prezentare de Angela Marinescu şi prefaţă de Octavian Soviany. Cartea a primit câteva premii naţionale pentru debut în poezie. În 2007 publică la Editura Cartea Românească volumul de versuri Pauza dintre vene, însoţit de un CD în lectura autoarei. Este inclusă în antologiile cu cei mai importanţi tineri poeţi din România. În paralel cu activitatea de poetă, Miruna Vlada a derulat şi numeroase activităţi de organizare de evenimente culturale – a moderat lecturi de poezie, lansări de carte în spaţii neconvenţionale, dezbateri despre poezie, experimente inter-art. Selecţii din poezia ei au fost traduse în engleză, franceză, spaniolă, sârbă, germană, italiană şi poloneză. A fost invitată la lecturi publice internaţionale în Austria, Marea Britanie, Belgia, Polonia şi Germania. A studiat ştiinţe politice la SNSPA Bucureşti, iar din 2013 este doctor în relaţii internaţionale cu o cercetare pe europenizarea Federaţiei Bosnia şi Herţegovina.

În Bosnia. Partaj, Miruna Vlada surprinde o faţă însolită a autobiografismului; aici drama personală se îmbină cu tragedia unui spaţiu geografic blestemat de istorie (Balcanii de Vest), dragostea dobândeşte ceva din atrocitatea războiului şi din culoarea sângerie a genocidului. Totul situându-se sub semnul secesiunii cu orice preţ, a „partajului” care generează traume greu vindecabile. Poeta îşi găseşte în Bosnia un fel de patrie adoptivă, ce îi reflectă ca o oglindă propriile nelinişti şi crispări interioare şi poate spune cu îndreptăţire, în această carte de maturitate, Bosnia bin ich, descoperind pretutindeni mărcile tragicului.

 „Auden observa undeva că există antifascişti dedicaţi care-şi conduc viaţa erotică de parcă ar invada Polonia. În Bosnia. Partaj, Miruna Vlada procedează oarecum convers anti-fascistului lui Auden – scrie, adică, despre lumea atroce din Bosnia pasionale poeme de dragoste. Poezia ei e o Bosnie devastată & splendidă, după cum Bosnia ei e un poem devastat & splendid. Dincolo de asta, important mi se pare că, printr-o astfel de înţelegere a poeziei ca empatie pentru marginalii distruşi de Istorie, Miruna Vlada reabilitează, în sfârşit, la noi conceptul de poezie politică. Cea mai bună carte a ei, fără dubiu.” (Radu Vancu)

 

Doina Sălăjan – Poeme roz cu franjuri negre

Doina Sălăjan s-a născut în 1936, la Beiuş, a debutat la Cluj, în 1951, a lucrat la revista „Steaua”, a fost exclusă apoi din redacţie şi din Uniunea Scriitorilor şi i s-a interzis să mai scrie. A fost reabilitată abia în 1964, a terminat Facultatea de Litere din Bucureşti (1970) şi a fost reprimită în Uniunea Scriitorilor. A publicat după zece ani volume de versuri: „Confidenţe”, „Despre copilărie”, „Versuri”, „Transfigurări”, „Umbra faptei”, „Amintirea miresmelor”, „Smalţuri”, „Sanctuar tulburat”.

Volumul de faţă, de 84 de pagini, cuprinde 62 de poeme, în care poeta se inspiră din trăirile sale. Strofe cu muzicalitate în care domină teme de iubire, de dragoste faţă de semeni.

„Doina Sălăjan face parte din categoria poeţilor contemporani care pot fi recitaţi (exemplu Doinaş, Dimov etc.). Ea este un virtuoz al versului sonor, manevrând cu multe lungimi şi cu diverse ritmuri care ne aduc în minte «muzica» unor poeţi risipiţi pe un veac şi jumătate de poezie. Virtuozitatea ei constă mai degrabă în disponibilitatea pentru nenumărate ritmuri decât în monotonia exploatării până la capăt a unuia singur. De altfel, Doina Sălăjan este o poetă la care o anume candoare genuină, o anume „naivitate”, ţesută din sentimentalism, nostalgie şi privire spre un trecut personal care a marcat-o definitiv, se împletesc constant cu o puternică inteligenţă şi cu o bogată memorie livrescă.

Între virtuozităţi metrice şi ritmice şi alegorism moral e loc la Doina Sălăjan şi pentru un subtil lirism al inimii.” (Nicolae Manolescu)

 

Nicolae Ionel – Mireasma Luminii

Născut în 1944, Nicolae Ionel a absolvit facultatea de Filologie din Iaşi, a publicat mai multe volume de versuri, câteva piese de teatru şi a tradus mult, între altele, integral, Virgiliu.

Mireasma Luminii este al treizeci şi cincilea volum de versuri al lui Nicolae Ionel. Unii criticii literari l-au catalogat  drept „poet orfic”, „poet de inspiraţie gnostică” sau „poet mistic”, alţii l-au apropiat de „marii poeţi, marii iluminati”, de cei ce aparţin micii familii a geniilor, imposibil de clasat. Înzestrat cu har, poetul împărtăşeşte lumii, prin cuvânt, marile sale revelaţii, deoarece pentru el „poezia e un organ al sacrului”, iar tot ce ne înconjoară trebuie determinat să-şi recunoască originea divină.
„Poezia lui, de domeniul cosmologiei, ţine de o viziune cosmică, religioasă, ascendentă, de-o viziune individuală. Toate acestea sunt atât de quintesenţiate, formulate într-un mod aşa de sever şi lipsite de alte seducţii decât frumuseţea însăşi, simplă şi densă, a acelei formulări care e la minimum de lungime, încât se poate vorbi la el chiar de un soi de infirmitate creatoare: el nu este în stare să adauge mai mult decât este nevoie.” (Alexandru Paleologu)

 

Doina Ioanid – Cusături

„Am lucrat la cartea aceasta aproximativ trei ani. Am început de fapt când am terminat Ritmuri de îmblânzit aricioaica. Scriam pe bucăţele de hârtie scurte notaţii jurnaliere, amintiri, convertiri ale unor experienţe felurite. Le puneam apoi într-un bol de abanos dăruit de un prieten. Într-o vară cu maci şi cârciumărese, m-am apucat să le transcriu. Pe măsură ce le transcriam, poemele, mici naraţiuni, se desfăceau, chemau alte poeme. În trei zile, din bolul cu fâşiuţe de hârtie dintre cele mai diferite, au apărut Cusăturile. Eram cam prin 2011, dar nu le-am publicat imediat, le-am lăsat la dospit, m-am întors la ele, pentru că fiecare poem trebuia să aibă justeţea şi blândeţea unei priviri retrospective. Scrisul Cusăturilor a fost inclusiv un scris şi o cusătură pe dinlăuntrul meu. Un exerciţiu al memoriei, al răbdării, al înţelegerii, al nostalgiei amestecate cu acea vie şi omenească dorinţă de firesc, dar şi cu o viziune care transcende obişnuitul.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO