Ziarul de Duminică

Polemist fără glorie

Polemist fără glorie
03.06.2010, 16:03 195

La inceputul anilor 2000 au apărut trei cărţi despre NicolaeManolescu. Scrisă pe un ton minor-empatic, cea a lui MihaiVakulovski (Nicolae Manolescu, Aula, 2000) se afla incă subsemnul improvizaţiei. Mult mai substanţială era intreprinderea luiMircea Mihăieş (Scutul lui Perseu, Curtea Veche, 2003):volumul reprezenta cu adevărat o abordare critică, darneglija, in schimb, componenta de istorie literară. Tocmai dinaceste motive, prima tentativă monografică a constituit-o abiacartea lui Laszlo Alexandru (Criticul literar NicolaeManolescu, 2003), ajunsă acum la a doua ediţie*.

In Avertisment-ul preliminar, Laszlo Alexandru afirmă cătomul său reprezintă "o analiză de istorie literară" (p. 12)efectuată "din perspectiva foarte pragmatică a documentului"(p. 11). Aserţiunea e doar parţial probată de efortul autorului,care adaugă comentariului propriu-zis un inventar exhaustiv alcronicilor lui N. Manolescu. Pe de altă parte, structura cărţii serevendică de la partiţia clasică a studiului monografic, dat fiindcă, după un scurt excurs biografic, sunt analizate rând pe rând"genurile" criticii manolesciene: eseul, monografia, polemica,istoria literară (unde e luată acum in calcul şi ediţia "integrală"a Istoriei critice), teoria literară şi cronica.

Un alt fapt lăudabil e acela că in evaluarea textelor esteconvocată şi critica criticii, adică diversele reacţii suscitateprintre confraţi de articolele/volumele lui N. Manolescu. Asemeneaprecauţii nu scutesc totuşi discursul autorului de anumite erori.De exemplu, romanul arghezian analizat in Arca lui Noe seintitulează Cimitirul Buna-Vestire, şi nuBunavestire, cum apare la p. 166; apoi, nu Nicolae Manolescu"reinterpretează" in premieră tradiţionalismul poetic ca latură amodernismului (p. 180) - afirmaţia se găseşte deja in capitoluldespre Fundoianu din Istoria călinesciană; sau: clasificareadin Despre poezie nu este o triadă (poezie tradiţională/modernă/ postmodernă, p. 185), ci un binom, de vreme ce pentru N.Manolescu postmodernismul e un simplu compartiment al poezieimoderne.

Defectul major al cărţii lui Laszlo Alexandru provine dintr-ovădită incompatibilitate intre profilul intelectual al autorului şiexigenţele abordării monografice. Laszlo Alexandru s-a afirmat lainceputul anilor '90 drept un spirit combativ, care şi-a câştigatapoi o anume notorietate prin articolele reunite in şase volumesubintitulate "polemici". De altfel, "polemică" e unul dintrecuvintele ce revin obsedant in paginile cărţii: "Polemica amindreptat-o in repetate rânduri nu doar spre unii comentatori ailui Manolescu, ci chiar spre protagonistul cercetării noastre" -declară belicos autorul la p. 13 a volumului.

Acolo unde polemica lipseşte, Laszlo Alexandru o inventează.Astfel, intr-un intreg capitol al cărţii, autorul "polemizează" cuN. Manolescu pe considerentul că... "subiectul" cercetării nuagreează polemica (p. 75-100). Insă apetitul polemic al lui LaszloAlexandru constituie in acelaşi timp limita gândirii sale critice:el e un experimentat soldat de gherilă, dar nu are aptitudini decomandant; ştie să contrazică, dar nu poate, el primul, să "zică";dezbate onest şi dezinhibat orice idee primită, dar ii lipseştesimţul perspectivei. Ideile sale infloresc doar ca o excrescenţăparazitară pe terenul gândirii interlocutorilor.

Or, dat fiind faptul că abordarea monografică a criticiimanolesciene era o premieră, Laszlo Alexandru nu trebuia să"polemizeze" cu un "adversar" invizibil, ci, pur şi simplu, să-lconstruiască. Faptul in sine de a propune un studiu global asupraunui critic contemporan era deja o provocare ce depăşea măruntelechestiuni litigioase de care se agaţă autorul. Dar acesta rateazămiza: "Nicolae Manolescu", personajul cărţii lui Laszlo Alexandru,nu e "plauzibil" pentru că nu are consistenţă; notele disparate nuse incheagă intr-o structură unitară. Mai mult chiar, minimalizândimportanţa sintezelor manolesciene şi insistând asuprafoiletonisticii, Laszlo Alexandru pare să ignore că prin aceasta nuface decât să acrediteze o mai veche prejudecată: aceea căManolescu ar fi "divinul cronicar" al criticii noastre (şi doaratât!?).

Prin urmare, după ce a ridicat cu mult aplomb mănuşa, LaszloAlexandru se intoarce şi o aşază cuminte la loc. Critica lui N.Manolescu işi aşteaptă incă monograful.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO