Ziarul de Duminică

Povestile interzise ale Ioanei Ursa

Povestile interzise ale Ioanei Ursa
11.11.2008, 17:07 180

In 2007 a absolvit sectia de grafica a Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti la clasa lector universitar Stela Lie, cu un proiect intitulat Personal Places. In prezent isi pregateste lucrarea de master la aceeasi institutie. Participarile sale internationale sunt numeroase. Amintesc, printre acestea, expozitii colective care au avut loc la ICR Venetia, Halifax si Bradford, Marea Britanie, ICR Madrid, Aarau, Elvetia, Viena, Stuttgart etc. 

Imaginile create de Ioana Ursa sunt ca o ceasca de ceai, aromat cu pasaje din literatura erotica. Sunt complicate si pot crea "dependenta" vizuala. Compozitiile sale se desfasoara in volute conceptuale bine definite, in care este vorba despre personaje masculine decadente, lolite romantice, animale de companie misterioase, lumini artificiale stranii, fetisuri, memorii, sugestii oedipiene, angoase si vise - toate concentrate in aglomerari sufocante - un horror vacui rococo readus in actualitate.
Nu ai putea sa denumesti povestea, insa ea iti devine cunoscuta in cele mai incomode detalii. Aceste imagini sunt obsesii colective si creeaza altele noi. Urmarind un filon psihanalitic devenit clasic, povestile pretioase si interzise puse in scena de artista transcend livrescul, isi depasesc conditia de ilustrare fidela a unei fictiuni si devin, in final, imagini pictate cu luciditate si sarm.
Deseori apar controverse cand vine vorba despre diferentierea aplicata notiunii de ilustratie comparativ cu notiunea de imagine figurativa. Ioana Ursa are experienta si exercitiul constant al ilustratiei de carte, iar pictura sa foloseste din plin aceste abilitati. Ea speculeaza cu maiestrie deprinderile de a figura cat mai realist detaliile anatomice, materialitatile si texturile unei suprafete, luminile si volumele; expresivizeaza formele prin contururi ferme si contraste puternice. Are un respect deosebit pentru materia picturala si pentru forma. Toate aceste calitati devin insa doar o modalitate ce are ca scop reprezentarea unor situatii extraordinare, in care personajele, si ele extraordinare prin excelenta, sunt surprinse in cele mai intime ipostaze.
Revenind, desi personajele si locurile reprezentate par familiare, Ioana Ursa reuseste sa le personalizeze, sa le unicizeze. Multe dintre personajele feminine sunt autoportrete, iar majoritatea subiectelor au o puternica doza de tragism si aduc in prim-plan retorici feministe, drame existentiale curente, situatii complexe, obsesiile unei varste dificile, figuri repetate pana la hipersaturatie.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO