Ziarul de Duminică

„Preafrumoase obiecte de artă decorativă”/ de Oana Georgescu

„Preafrumoase obiecte de artă decorativă”/ de Oana...

Autor: Oana Georgescu

17.12.2015, 23:41 81

Marţi 15 decembrie 2015, s-a deschis la Galeria SENSO din Capitală expoziţia colective de Artă Decorativă la care expun lucrări artiştii vizuali Arina Ailincăi, Dan Băncilă, Anca Boeriu, Cristina Bolborea, Manuela Botiş, Sandei Bucur, Lucian Butucariu, Danielei Făiniş, Costel Iacob, Nicolae Moldovan, Cela Neamţu, Anielei Ovadiuc, Dionisie Popa, Dumitru Traian Tili şi Mihai Ţopescu.

Expoziţia poate fi vizitată în perioada 15 decembrie 2015 -  29 ianuarie 2016, de luni până vineri între orele 11.00 - 18.00, sâmbăta şi duminica între orele 12.00 -18.00. Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Artă.

Cuvântul de deschidere al expoziţiei a fost susţinut de criticul de artă Dr. Doina Păuleanu, director al Muzeului de Artă din Constanţa, care a spus:

„Expoziţia aduce în folosul privitorilor prea frumoase obiecte de artă decorativă, lucrate cu recunoscută manualitate, cu putere imaginativă greu de anticipat, cu fineţe şi acurateţe. În ordine alfabetică, manifestarea de la Galeria Senso debutează prin lucrările în porţelan semnate de Arina Ailincăi. Se numesc Oglindire – două capete de expresie în care stări de spirit sau vârste diferite tulbură cu voie simetria şi Vestigiu; (…).

Dimineţile lui Dan Băncilă sunt exuberante; este suficient să privim lucrarea Zori de zi spre a ne convinge că sticla, cristalul şi bronzul folosite în ritmuri ascensionale, cu trasee drepte sau curbilinii, sugerează un parcurs diurn radios şi senin. (…)

Punctul de sprijin al personajelor exclusiv feminine create de Anca Boeriu în cupru gravat este în interiorul sau în afara lor, caz ultim în care acesta poate fi bărbatul, copacul, un reazem al mâinii, poate o armă sau un loc neindicat – topos atopos. (…)  Exerciţiul de admiraţie al Cristinei Bolborea faţă de maeştri precum Van Eyck sau Rubens îşi găseşte formă originală în ţesătura şi motivele unor covoare etalate în trompe l’oeil pe diferite suporturi; transpuneri tridimensionale, recognoscibile, aceste obiecte spaţiale realizate din gresie angobată au o pregnanţă vizuală care stăruie pe retina mirată, însufleţită, fermecată. (…)

Manuela Botiş aduce în această expoziţie o singură piesă – Colinda – înzestată însă un valenţe concluzive. Forma de romb a suportului este un cadru tip îndrăgit de artistă. (…)

Tapiseria Sandei Bucur, Phoenix II, face parte dintr-un ciclu tematic inspirat de pasărea mitică înzestrată cu virtuţi precum sacrificiul, libertatea, creativitatea, dârzenia, credinţa, rigoarea şi vigoarea; (…)

Materialul şi tehnica utilizate de Lucian Butucariu îi permit crearea unor forme pure, intens colorate, vaporoase sau compacte, după caz; formele sale spaţiale evoluează potrivit principiilor fototropismului (mişcare de îndreptare a elementelor vegetale spre sursa de lumină) şi acaparează, ordonat şi energic, spaţiul din jur; această sursă se află, de obicei, în exteriorul obiectului care se înalţă, cu eforturi şi prin adânci prefaceri, spre lumină. (…)  

Lucrările Danielei Făiniş din ciclul Pietre de hotar, înrudite stilistic şi tehnic – este vorba despre porţelan modelat manual, incizat şi pictat în straturi succesive din acelaşi material, ars la 1340°C. – cu Fereastra, ne introduc în atmosfera misterioasă a riturilor de trecere. (…)

În lucrările lui Costel Iacob timpul s-a oprit în loc, Sagrada Familia,  vulnerabilă, şi-a găsit adăpost sub un clopot de sticlă fără a se gândi la Gaudi, iar Maşina de călătorit – în fapt cutia de rezonanţă a unei viori în care au fost depuse, cu rânduială şi în desăvârşită ordine, piesele necesare incursiunilor sugerate –, îi îmbie pe toţi cei interesaţi – cunoscători, iubitori de artă, cutezători, melomani, vizionari, exploratori, oameni simpli sau foarte complicaţi – să-şi aleagă locul spre care şi perioada în care vor porni în voiaj. (…)

Austeritatea lucrărilor semnate de Nicolae Moldovan exprimă viziunea sa monumentală, interesată de felul în care elementele realităţii pot fi asamblate pentru a sugera ideea de creştere. (…)

În peisajul parcimonios presărat cu figuri de prim rang al tapiseriei româneşti contemporane, Cela Neamţu ocupă, fără îndoială, un loc preeminent; şi l-a asigurat prin dotare naturală pentru artele vizuale, prin muncă fără preget, prin activarea unor tehnici uitate, intepretate, adaptate, prin originalitate şi voinţă de stil. (…) Anielei Ovadiuc îi plac porţelanul, gresia, oxizii şi glazurile (iar enumerarea ar putea continua, dar ne limităm la materialele folosite pentru piesele prezentate în expoziţia de la Galeria Senso), lucrează cu evidentă bucurie, simte cum trebuie să mânuiască materia, îi adecvează tehnicile. (…)

Lucrările regretatul artist decorator Dionisie Popa (1938 – 2005) provin din colecţia Danielei Făiniş; pentru această expoziţie au fost alese lucrări din două cicluri: Insecte (realizate în bronz/ sticlă optică) şi Sfârlează (sticlă/ sticlă opal). (…)  Un cântec deasupra cuibului, şi-a intitulat Dumitru Traian Tili lucrarea din expoziţia de la Galeria Senso. (…)

Mihai Ţopescu îşi manifestă fără echivoc predilecţia (care nu este însă exclusivă, după cum arată alte două lucrări numite Eva) pentru formele închise, compacte, ovale, pe al căror fond vibrat, geometrizat, luminat, cooptat în spectacolul plastic, se înscriu elemente expresive cu acoperire simbolică.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO