Ziarul de Duminică

Pregătiţi-vă să faceţi ocolul lumii în 80 de minute!/ de Ziarul de duminică

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

07.04.2016, 23:45 85

Un nou proiect Predania

Predania, ducând cu sine ecoul unei reviste interbelice şi propunându-şi ca îndreptar însăşi Predania Bisericii, a dezvoltat în ultimii zece ani mai multe proiecte care i-au conturat profilul în viaţa culturală românească. Dintre toate acestea, cea mai mare anvergură o are proiectul editorial constând într-o serie de colecţii ce au acoperit zone diverse, de la traducerile paisiene ale sfinţilor părinţi la cărţi pentru copii şi de la prezentarea unor chipuri duhovniceşti ale ortodoxiei contemporane până la subiecte foarte sensibile de apologetică. Într-un comunicat, Asociaţia Predania vorbeşte sepre importantul demers editorial îl reprezintă seriile de autor dedicate Sfântului Nicolae Velimirovici şi cărturarului interbelic Ernest Bernea, personalităţi ale căror viaţă şi operă au mai multe în comun decât ar putea părea la prima vedere.

Pornind de la această experienţă şi fiindu-ne pusă la dispoziţie, de către moştenitorii lui Ernest Bernea, arhiva de manuscrise a acestuia, încercăm să conturăm un nou proiect – Rânduiala (foto 1) – ce îşi propune editarea vastei  opere a acestuia, ce cuprinde un spectru larg de preocupări. De asemenea, dorim să punem la dispoziţia publicului colecţia revistei Rânduiala, arhivă de gând şi faptă românească, publicaţie trimestrială apărută la Bucureşti între 1935 şi 1938 sub coordonarea lui Ernest Bernea, revistă care a găzduit nume importante ale vremii, ca Lucian Blaga, Radu Gyr şi Haig Acterian, alături de Vasile Băncilă, Mihail Polihroniade sau Aron Cotruş. În spiritul aceleiaşi direcţii trasate de gruparea revistei Rânduiala, ne propunem să cultivăm şi să orientăm gustul generaţiilor zilelor noastre către valorile autentice, să căutăm izvoarele străvechi, să redescoperim rădăcinile culturii tradiţionale.

În prezent, asociaţia Predania deţine în jur de o sută de manuscrise rămase de pe urma lui Ernest Bernea, ce însumează 15.000 de pagini, şi care urmează să fie digitalizate, editate şi, într-o formă sau alta, publicate. Lucrările inedite ale lui Ernest Bernea ilustrează o mare varietate de preocupări şi de interese, printre acestea aflându-se studii de filozofie, etnologie, sociologie, estetică, pedagogie, studii interdisciplinare, dar şi poezii, poeme în proză, romane, jurnale etc. În vederea publicării acestor documente, avem nevoie de implicarea unor voluntari în procesul de digitalizare a manuscriselor, de redactare a textelor obţinute şi de realizare a unor ediţii critice.

 

Record de vânzare la Goldart, la licitaţia specială Marcel Chirnoagă

O licitaţie eveniment organizată de Casa de licitaţii Goldart la 2 aprilie  a reuşit să confirme cota de piaţă a unui mare desenator român, Marcel Chirnoagă.

O vânzare record pentru o gravură semnată Marcel Chirnoagă (2.000 de euro pentru lucrarea „Vis” – foto 2) readuce acest autor într-o zonă de interes pentru colecţionari: lucrări unicat, în care gravura, mijloc predilect de expresie pentru acest artist, este dusă către maximul ei de expresivitate.

Răspunsul pieţei de artă la iniţiativa Goldart reconfirmă cota artistului, aflată în scădere din 2012 şi readuce în atenţie un mare şi interesant creator român. (Mirela Mincu)

 

Ocolul lumii în 80 de minute la Muzeul Naţional al Ţăranului Român

Joi, 7 aprilie 2016, de la ora 18.00, la Muzeul Naţional al Ţăranului Român (sala Irina Nicolau), va avea loc vernisajul expoziţiei „Ocolul lumii în 80 de minute. După Jules Verne” – Colecţia Adina Nanu (foto 3).

Expoziţia îşi propune să-i invite pe vizitatori să-şi închipuie cum şi-a imaginat Jules Verne Ocolul lumii pe vremea lui, în 1872. Este o fantezie menită să stârnească imaginaţia, nu o reconstituire fidelă a unor fapte reale, nici relatarea unui studiu ştiinţific, ci un fel de ilustrare a unei cărţi în care desenele sunt înlocuite cu veşminte şi obiecte autentice, care ar fi putut fi văzute la sfârşitul secolului al XIX-lea de către Jules Verne şi eroii săi.

În 1872, când a scris Jules Verne cartea, mai existau pe pământ zone necunoscute. În Europa se ştia destul de puţin despre Arabia, India, China sau Japonia. De aceea lumea se bucura că de curând calea ferată îşi întinsese şinele de-a latul unor ţinuturi altădată greu de străbătut, traversând America de Nord sau India, iar canalul Suez permisese trecerea cu vaporul din Mediterana în Marea Roşie şi, mai departe, în mările şi oceanele lumii. Publicitatea legată de aceste noi posibilităţi de călătorie pare să-l fi inspirat pe Jules Verne pentru romanul său.

 

Adina Nanu: „Din celelalte continente au ajuns mereu în Europa obiecte exotice, pline de mister.  Şi în colecţia noastră se adunaseră, din călătoriile noastre, ale rudelor şi prietenilor, tot felul de costume şi amintiri, păstrate în cufere şi geamantane, care se cereau scoase la vedere. Prezentarea lor, ca văzute prin ochii lui Jules Verne, le învăluie în atmosfera poetică a sfârşitului secolului al XIX-lea, secolul romantismului, mutând accentul comunicării de la documentar la trăirea artistică a imaginilor. Privitorul e invitat să intre în roman, să trăiască alături de personajele lui mai ales prin senzaţiile, emoţiile şi sentimentele pe care le resimte. Compoziţiile, care reconstituie etapele călătoriei, urmăresc evocarea unor atmosfere specifice din Londra şi Paris, din Egipt, India, China, Japonia şi SUA.”

Expoziţia va putea fi vizitată în perioada 7 aprilie - 5 mai 2016, de marţi până duminică, între orele 10.00 şi 18.00. Intrarea este liberă.

 

Teatrul românesc contemporan în lumina reflectoarelor la Ingolstadt (Austria)

Între 8 şi 10 aprilie 2016 va avea loc la Stadttheater Ingolstadt cea de-a doua ediţie a festivalului „danubia connection” (foto 4). Proiectul a debutat în 2012 cu invitaţi ai scenei teatrale din Ungaria. Dunărea, cel de-al doilea ca lungime dintre fluviile Europei, uneşte culturile ţărilor din vestul şi estul continentului. În acest an teatrul din Ingolstadt se concentrează pe o nouă ţară riverană: România – informează ICR Viena.

„danubia connection 2” are ca scop scoaterea în evidenţă a scenei teatrale româneşti contemporane.

Festivalul cuprinde patru lecturi scenice după trei piese ale Gianinei Cărbunariu şi Elise Wilk publicate în prima antologie de piese româneşti în limba germană „Machtspiele. Neue Theaterstücke aus Rumänien”, ce a apărut, printre altele, cu sprijinul Institutului Cultural Român, în 2015 la prestigioasa editură berlineză Theater der Zeit (editor Irina Wolf), precum şi a unui text al Alexandrei Badea ce a primit în 2013 Marele Premiu pentru literatură dramatică, decernat de Centrul Naţional al Teatrului din Franţa. Spectacolele lectură vor fi susţinute de către ansamblul Stadttheater Ingolstadt, discuţiile ulterioare cu publicul fiind moderate de Irina Wolf.

Evenimentul principal al celei de-a doua ediţii a festivalului este „Produse Domestice”, un spectacol invitat din România în regia Ioanei Păun. Montarea cu o puternică tentă social-politică va fi prezentată în premieră în Germania în limba engleză cu supratitrare în limba germană. Spectacolul porneşte de la experienţele femeilor imigrante filipineze pentru a dezvălui implicaţiile muncii domestice plătite şi neplătite. Bazat pe o investigaţie jurnalistică de peste patru ani, pe mărturii şi interviuri cu bone, angajatori, agenţii şi instituţii specializate pe migraţie, performance-ul vorbeşte despre adevăratul preţ al muncii domestice şi instigă împotriva sexualizării acesteia.

Programul mai cuprinde o suită de evenimente conexe: o conferinţă despre scena teatrală românească susţinută de Irina Wolf în deschiderea festivalului, o expunere la final prezentată de Klaus Christian Olasz de la Departamentul de Cultură şi Educaţie pentru minoritatea germană al Ambasadei Germaniei la Bucureşti, o masă rotundă la care vor participa cele trei autoare, regizoarea Ioana Păun, Irina Wolf şi Daria Hainz, traducătoarea pieselor publicate în antologie şi trei concerte, printre care şi cel al formaţiei bucureştene „Toulouse Lautrec”.

 

Dublu eveniment

Fundaţia Culturală memoria şi Muzeul Naţional al Literaturii Bucureşti organizează un eveniment inedit (foto 5), împreună cu Centrul Cultural italo-român din Milano şi Consulatul General al României la Milano:

La 16 aprilie va avea loc vernisajul expoziţiei pictoriţei Daniela Nenciulescu – „Umbra coasei şi Steaua Polară”; curator – Anna Comino. Prezentând o serie de  lucrări aparţinând ciclului „Umbra coaselor şi Steaua Polară”, Daniela Nenciulescu expune o parte dintre ultimele sale sculpturi. Acestea vor fi însoţite de câteva rafinate lucrări care vor sublinia tridimensionalitatea prin folosirea anormală a suprafeţei de hârtie evidenţiind acţiunea de tăiere ca element portant al construcţiei formei. Expoziţia va rămâne deschisă până la 14 mai.

În acelaşi spaţiu va avea loc şi evocarea – „In memoriam Cezar Papacostea”. Invitaţi – Ioana Costea, Şerban Papacostea, Nicolae Şerban Tanaşoca.

Editura Muzeul Literaturii Române a reeditat de curând traducerea „Odysseiei” lui Homer (c. I-XII, 1929) şi a reunit în acelaşi volum două dintre textele esenţiale scrise de Cezar Papacostea, „Evoluţia gândirii la greci” (o reelaborare a tezei de doctorat, publicată în 1927) şi „Ştefan Zeletin. Viaţa şi opera lui” (publicată în 1935). Niciunul dintre cele trei texte nu a mai fost reeditat până acum.

Cele două evenimente vor avea loc în spaţiul generos de la Seneca anticafe, str. Ion Mincu nr. 1, la ora 16.00 (expoziţia) şi ora 18.00 (In memoriam...).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO