Ziarul de Duminică

"Luati lexiconul si deschideti la litera I! Incepe cu Iagnov" (I)

04.03.2003, 00:00 325

La 30 martie, muzicologul, profesorul, lexicograful si criticul muzical Viorel Cosma va implini 80 de ani. Este doctor in muzicologie si a fost distins cu Premiul Academiei Romane, cu premiul international al criticii muzicale <<Artjus>> din Budapesta si de zece ori cu premiile Uniunii Compozitorilor (in 1999 - Premiul de Excelenta, iar in 2003 - Marele Premiu). A publicat peste 5.000 de eseuri, studii si recenzii. Este coautor al libretului la opereta <<Lasati-ma sa cant>> de Gherase  Dendrino (1954), reprezentata in Romania, Germania, URSS, Austria, Belgia, Olanda, Bulgaria, Cehoslovacia s.a. (Aristotel Bunescu)

Am inceput sa fac muzica de la varsta de sase ani. Tatal meu s-a prezentat atunci la rege si i-a solicitat dispensa de varsta ca sa pot sa fiu primit la Conservator. Initial nu m-au acceptat, ca nu aveam sapte ani. Doream sa incep cu vioara. Eu eram din Timisoara, iar tata a venit la Bucuresti - acolo (face cu mana spre pianul cu diplome si sute de volume) aveti diploma de Cetatean de Onoare al orasului Timisoara - si a obtinut de la rege dispensa de varsta. La sase ani am devenit praslea Conservatorului din Timisoara. Va imaginati si dumeavoastra, de la varsta de sase ani sa il cunosti pe Sabin Dragoi! A fost primul mare muzician din viata mea, pe care l-am cunoscut cand eram copil. Pana in clipa in care a murit si l-am dus la sediul Uniunii Compozitorilor, la capataiul lui a fost mereu acelasi copil, Viorel Cosma.
Acolo, in sertarele pe care le vedeti, sunt 10.000 de compozitori, dirijori, cantareti de muzica populara. Usoara, opera, toti la locul lor. S-a nascut de aici si o corespondenta de mari proportii. Unii nu si-au trecut anul nasterii, in alta parte am citit un episod care m-a impresionat foarte mult. Am inceput sa corespondez cu ei. A rezultat o corespondenta cu aceasta lume care este fabuloasa. Cand ajungi la varsta de 80 de ani, constati ca ai facut din aceasta corespondenta o adevarata istorie. Nu imi lipseste nici o bucatica de hartie, incepand cu anul 1946. Toate scrisorile sunt gata, pentru maine dimineata la ora opt, sa le tiparesc. Aceste scrisori reprezinta o istorie dramatica a muzicii romanesti in perioada comunista. Oamenii imi spuneau: stiu ca tu nu poti sa treci si liturghiile pe care le-am scris, pentru ca ateii astia de comunisti n-or sa le publice in vecii vecilor. Eu totusi le-am scris. Daca as publica aceasta corespondenta, ar fi cel mai autentic si cel mai zdrobitor document al tuturor framantarilor din aceasta perioada.
Nu este totdeauna usor sa faci un compozitor sa vorbeasca, sa-si deschida inima. Am sa va dau un exemplu foarte interesant. La un moment dat, m-am intalnit cu un compozitor de muzica usoara, se numeste Dan Iagnov. Acest Dan Iagnov este cel care scrie superbele cantece pentru celebrul duet dintre cea mai sexi cantareata de muzica usoara si unul dintre cei mai mari actori de la noi. La un moment dat, imi spune: domnule Cosma, eu nu vreau sa fiu trecut in lexicoanele dumneavoastra. Cum, domnule? il intreb. Nu si nu, nu ma intereseaza. Imi inchide telefonul in nas. Ii dau apoi telefon peste trei zile si ii spun: dragul meu, eu nu ma joc, chiar daca dumneata nu vrei sa te trec in lexicon, eu tot te trec. Publicul, dupa ce a ascultat o melodie, vrea sa stie cand te-ai nascut, ce ai mai scris, trebuie neaparat sa te trec. Ar fi necinstit din partea mea sa nu te trec. La care el reactioneaza: domnule, dar dumneata nu vrei sa intelegi, nu ma intereseaza, nu-mi face placere sa ma treci in lexiconul dumitale!
Il las in pace si dupa un timp il sun la telefon pe la zece seara. Ia asculta, ma Iagnov, de ce nu vrei tu sa te trec? Hai, raspunde cu sinceritate! Domnule Cosma, stiti, eu scriu aceste melodii si apoi plec la Paris. Cant acolo sase luni, nu ma stie nimeni, frantujii se bucura de melodiile mele, iar pe urma ma intorc in tara. Compun pentru astia de aici si pe urma plec. Nu iau drepturi de autor, eu dau la fiecare si plec. Nu ma intereseaza deci sa fiu trecut in lexicoane. Mai tata, ii zic, am inteles, dar pana acum am vorbit la telefon. Te rog, hai pana la mine, uite, stau in plin centrul Bucurestiului. Hai sa-mi explici ce si cum!
taaar la usa. Deschid, un barbat foarte simplu, cu o sapca pe cap, intra, il asez in sufragerie. Eu ma uit in sus, sa inteleaga ca la mine nu ploua in casa, sa-si scoata sapca de pe cap. El - nimic. Eu incep sa vorbesc cu el, el - iar nimic, nu vrea sa fie trecut si gata. Eu zic: uite, sa-ti arat fisa dumitale. Ii arat o jumatate de pagina. Aaaa, zice, pai asta nu ma reprezinta. Eu zic: pai cred si eu ca nu! Dar spune-mi si mie de unde ai invatat sa canti. Mergi la Paris, canti acolo...
Domnule Cosma, zice, eu am fost elevul unei pianiste mari, care canta la Filarmonica - Lidia Constantin. Cati ani ai facut cu ea? Aaa, n-am facut mult, cam 17 ani. Bine, dar teorie n-ai invatat. Am invatat si teorie, si armonie. Armonie? Cu cine? Cu profesorul Alexandru Pascanu.
Acesta era cel mai mare profesor de armonie de la Conservator. In timp ce el vorbea, eu scriam. Asculta, Iagnov, vad ca par alb nu ai pe cap, cred ca ai cam 50 de ani, spune, esti nascut in 1950? Nuuu, sunt nascut in 1949. Ei, lasa-ma! Primavara sau vara? Dar dumneata? Eu la 30 martie. Si asa imi zice toata biografia. Il intreb apoi care melodie il place mai mult? Pai sunt cateva de pe disc. Care disc? Pai pe discul unde sunt 20 de melodii. 20? Care sunt astea? Nu stiu pe dinafara decat trei. Uite cum facem: mergi acasa si imi spui la telefon titlurile tuturor cantecelor. Pana la ora 12 noaptea, mi-a citit la telefon 208 piese.
Iagnov, care n-a vrut initial sa stea de vorba cu mine, mi-a dat absolut totul. Litera I din lexicon incepe cu Iagnov. In clipa cand oamenii de la Radio au vazut lexiconul, nu le venea sa creada. Mi-au spus: noi nu avem informatii despre acest ins, cand s-a nascut etc. Luati lexiconul lui Viorel Cosma si deschideti la litera I! Incepe cu Iagnov. Aceasta este una dintre intamplarile cu acesti indaradnici care nu vor sa sufle un cuvant despre ei.

Acest material apare in Ziarul de Duminica, suplimentul cultural al Ziarului Financiar



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO