Ziarul de Duminică

Recursul la desen

Recursul la desen
01.06.2007, 22:45 331

Cu destul de multi ani in urma, intr-un eseu publicat in revista Luceafarul, prilejuit atunci de prestatia publica a doi dintre protagonistii de astazi ai proiectului expozitional iesean, foloseam pentru prima data sintagma din titlu. Ceva mai tarziu, independent de imprejurarea amintita, Nicolae Alexi isi etala la "Simeza" bucuresteana propriul "recurs la desen", inteles ca o imperioasa "stare de necesitate", notificata ca atare de numerosi si entuziasti comentatori.

Ce trebuie sa intelegem din aceste coincidente, peste timp, fluxuri de gandire si percepere a unei realitati artistice deloc echivoce? Un singur fapt: ca intr-o lume a delirurilor experimentaliste, nevoia de rigoare si limpede exprimare, indiferent de limbajul folosit, subzista nu numai la nivelul aptitudinilor si al emisiei creative, ci si la acela, mult mai labil, al subiectivitatilor receptoare, dincolo de pregatirea si sensibilitatea lor.
Cunosc, in acest univers al artelor plastice contemporan cu noi, foarte multi adepti si chiar practicanti priceputi ai tendintelor novatoare. Dar, la fel de multi exponenti cunosc si in ceea ce as indrazni sa numesc "filonul rezistent" al gandirii si poeticii plastice actuale. Care nu este neaparat unul al expresiei conservatoare. El nu exclude din arsenalul lui de mijloace functiile innoitoare si regenerative, dar pe care inteleg sa le grefeze si sa le dezvolte pe ceea ce traditia si valorile marii arte au consacrat de-a lungul unor lungi si rodnice perioade de cautari.
In numele acestui model de coexistenta culturala, graficianul iesean Dragos Patrascu, curatorul si initiatorul acestui proiect (care, in treacat fie spus, nu este la prima experienta de acest gen!), el insusi un impatimit al liniei convertite in convulsionanta plamadire a formei, a reunit in aceeasi instanta expozitionala, la Galeria DANA din inima Iasilor, un prim nucleu reprezentativ, in viziunea sa curatoriala si estetica, de sapte asi contemporani ai desenului. Un grup omogen si de puternic reliefate individualitati artistice si de limpede conturate profiluri stilistice, apartinand in linii mari aceleiasi generatii artistice, aflata azi in plina forta creatoare si, mai mult decat atat, in angrenajul formativ cel mai activ al pedagogiei noastre de arta. Ei sunt, in ordine alfabetica enumerati, Nicolae Alexi, Aurel Bulacu, Onisim Colta, Mircia Dumitrescu, Dan Erceanu, Suzana Fantanaru si Dragos Patrascu. Un septet ilustrand patru centre artistice ale tarii - Iasi, Arad, Timisoara si Bucuresti - si un infailibil argument al autoritatii artistice, situata in clasicizata descendenta a unor maestri de talia lui Ioan Untch, Julius Podlipny, Ion State, Vasile Kazar, Octav Grigorescu, menita sa armonizeze antagonismele, sa tempereze orgoliile, sa niveleze stridentele si sa cardinalizeze pornirile eretice.
Este salutara ravna cu care Dragos Patrascu incearca, de cativa ani, sa instituie si sa cultive aceasta forma paradigmatica de "fratietate" a consecventelor stilistice virtuoze si bine asezate in model. Ca sa nu mai vorbim de stradania lui de a se posta in inima acestui turbion al temeiniciei si predominantei orientarilor pozitive (unii le definesc defetist si malitios drept conservatoare!) din arta contemporana, care pastreaza arta desenului in logica fundamentala, indestructibila a oricarei constructii si poetici vizuale. Personal, nu pot sa nu ma raliez unui asemenea efort de reasezare a energiilor creative stihinice in fagasul unei normalitati necesare, de la care umanitatea nu va abdica decat in perioadele ei de vremelnica criza!
Ceea ce se intampla astazi la Iasi, in Galeria DANA, patronata de Mihai Pascal, din elitist-burgheza artera culturala Lapusneanu, este semnalul unui recurs spectacular si remarcabil fondat si vizualizat, prin eminenta argumentelor lui plastice, la substanta inalterabila si mereu genuina a instinctualitatii plastice a omului. Care conserva cu cerbicie, in atributele sensibile ale amprentei liniare primordiale, dar atat de modern talmacite in spiritul ei, imaginea sublimata ori simbolica a lumii, in care de foarte multa vreme chiar traim, iubim si dainuim!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO