Ziarul de Duminică

Regina diabolică/ de Elisabeta Lăsconi

Regina diabolică/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

25.07.2013, 23:58 399

„Văduva neagră”, „Regina diavolului” sau „Florentina machiavellică” – aşa au poreclit-o  contemporanii şi istoricii pe Caterina de Medici, personalitate contradictorie şi plină de mistere. Toate au atras-o pe scriitoarea americană Jeanne Kalogridis, care o priveşte cu ochi contemporani în romanul „Regina diavolului”, o transformă în personaj excepţional, prea inteligentă şi prea îndrăzneaţă ca mod de a gândi pentru vremea ei.

Caterina de Medici este nepoata lui Lorenzo Magnificul, îşi pierde părinţii de timpuriu şi creşte în familia mătuşii ei. În jocurile politice ale vremii, Medici se află în pericol, copila învaţă că salvarea are un preţ mare – vieţile celorlalţi. Este închisă în mânăstire vreme de câţiva ani, până când unchiul ei, papa Clemens, revine pe scaunul pontifical şi îşi recapătă rangul cuvenit.

Caterinei îi lipseşte frumuseţea, îi prisoseşte inteligenţa, are spirit de observaţie, înţelege planurile celorlalţi – cu motivaţie şi intenţie, are dorinţa de a supravieţui şi de a câştiga. Se bizuie pe un singur aliat, dar foarte preţios – tânărul astrolog Cosimo Ruggieri, care-i cunoaşte horoscopul şi-i descifrează destinul. El o protejează cu talismanele, îi dezvăluie prin practici magice viitorul, iar ce-i prevesteşte se şi împlineşte.

Romanul respectă adevărul istoric, în evenimentele principale: Caterina de Medici este căsătorită din raţiuni politice de către unchiul ei, papa Clemens, cu Henric, al doilea fiu al lui Francisc, regele Franţei. Ajunge regină, conform prevestirilor lui Cosimo Ruggieri, şi se trezeşte în pericol de a fi repudiată pentru că nu naşte moştenitorii aşteptaţi, are nevoie de ajutor. După 10 ani de sterilitate, naşte în şir mai mulţi copii, după ce Cosimo Ruggieri a folosit magia neagră şi vărsarea de sânge ca să o ajute.

Jeanne Kalogridis o descrie altfel, pătrunzând în psihologia personajului, evocând faptele din perspectiva Caterinei. Ea provoacă uimire tuturor prin diplomaţie şi tact – îl cucereşte pe papa Clemens prin educaţia ei, învăţă latină, studiază matematica şi astrologia, bazată pe calcule complicate şi conexiuni subtile. Îl farmecă pe socrul ei, prin buna cunoaştere a arhitecturii, prin gustul ales.

Tânăra ambiţioasă îşi cucereşte soţul, care o adora pe frumoasa Diana de Poitiers, într-un amestec de amor curtenesc şi de atracţie oedipiană, compensând absenţa mamei. Caterina şi-o face aliată, profitând de faptul că le coincid interesele, iar amanta îl trimite pe rege în patul conjugal, cu folos, căci se nasc copii. Acceptă orice de dragul lui Henric, dar viziuni sângeroase îi tulbură fericirea câştigată greu.

Ca regină, ea nu are influenţă, o scoate din umbră moartea lui Henric: ea conduce ţara, în timpul celor trei domnii ale fiilor ei. Îi promisese socrului, aflat pe patul de moarte, că va apăra Casa de Valois şi Franţa, şi-şi ţine promisiunea. Are duşmani în afară – Spania cea puternică şi Anglia, dar îi face aliaţi prin căsătoriile fetelor şi fiului mai mare. Are mulţi duşmani înăuntru, unde mocneşte conflictul între catolici şi hughenoţi, ca şi între marile familii nobile.

Temerile şi viziunile ei se confirmă pe rând: îşi vede soţul ucis exact cum descifrase într-un catren al lui Nostradamus, valul de sânge îl ordonă chiar ea. Din copilărie visează un tânăr rănit, cu chipul însângerat care-i cere ajutor în limba franceză, visul se repetă şi ea crede că regele Henric îi apare în vis. O experienţă teribilă o face să înţeleagă adevăratul mesaj al premoniţiei şi că ea însăşi, manipulatoarea tuturor, este manipulată de fiul ei cel mai iubit. 

„Regina diavolului” ascunde o lecţie despre magie şi astrologie: nimeni nu poate stăpâni viitorul, şi vise şi prevestiri sunt înşelătoare, iar cunoaşterea lor se dovedeşte periculoasă. Destinul nu poate fi schimbat, mai ales cel din marea istorie, orice tentativă de a modela viitorul în folos propriu are imense riscuri. Caterina de Medici, practicanta magiei şi a astrologiei, cu o inteligenţa genială, apare ca personaj tragic, condamnată să intre în jocul politic şi damnată pentru îndrăzneala ei de a plăti iubirea cu sânge.

 

Jeanne Kalogridis, Regina diavolului, traducere din limba engleză de Anca Dan, Editura Humanitas fiction, 2013, 472 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO