Ziarul de Duminică

România la Expoziţia de Arhitectură de la Veneţia 2016/ de Ziarul de duminică

România la Expoziţia de Arhitectură de la Veneţia...

Autor: Ziarul de Duminica

02.06.2016, 23:47 100

Uniunea Arhitecţilor din România, Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român au organizat un concurs naţional pentru selectarea proiectului care va reprezenta România la cea de-a 15-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Arhitectură – la Biennale di Venezia. Expoziţia Internatională de Arhitectură – La Biennale di  Venezia, se desfăşoară între 28 mai şi 27 noiembrie 2016. Comisarul pavilionului românesc este Attila Kim. La selecţie s-au prezentat 41 de proiecte, iar cel selectat a fost „Selfie Automaton”, realizat de Tiberiu  Bucşa (arhitect şi fondator al studio-ului SKBD din Cluj), Gal Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian Arama (cadru didactic la Facultatea de Arhitectură şi Urbanism din Cluj), Oana Matei, Andrei Durloi.

Bienala a fost deschisă săptămâna trecută de Paolo Baratta, preşedintele Bienalei, şi arhitectul Alejandro Aravena, primul comisar al bienalei de arhitectură provenind din America latină. Tema celei de-a 15-a ediţii a Bienalei, intitulată „Reporting from the Front”, tratează problemele cu care arhitectura se luptă în fiecare ţară, povestirile de succes care merită amintite şi exemplele pozitive. Expoziţia îşi propune să arate unui public cât mai diversificat ce înseamnă continuarea îmbunătăţirii calităţii vieţii în condiţii precare, limită. Fiecare ţară este invitată să împărtăşească cu restul lumii lupta pe care o duce în arhitectură. Baratta a denumit bienala o „machine of desire”, anticipând aşteptările vizitatorilor şi profesioniştilor faţă de tema cu implicaţii socio-politice „Reporting from the front”. Baratta a mai precizat ambiţiile expoziţiei: e nevoie de o arhitectură a minţii deschise (open mind architecture). „Bienala din acest an vorbeşte limba urgenţei şi speranţei.”  Preşedintele a subliniat pentru presă trei expoziţii speciale organizate cu partenerii bienalei:

Reporting from Marghera and other Waterfronts, curatoriată de dr. urb. Stefano Recalcati, un subiect cu implicaţii în economia şi în egală măsură prezervarea Veneţiei, Report from the Cities: Conflict of an urban age, un proiect important în anticiparea conferinţei ONU din acest an, în Quito, Habitat III, şi A World of Fragile Parts, un pavilion de arte aplicate la Sale d’Armi din Arsenale organizat împreună cu Victoria and Albert Museum din Londra.

„Selfie Automaton”, găzduit de Pavilionul României, este o expozitie sub forma unui spectacol predefinit, cu marionete automatizate, scenarii blocate, şi un rol liber, rezervat vizitatorului. Proiectul constă în 7 automate mecanice, formate din 42 de marionete – 38 umane şi 5  animale fantastice. Trei automate sunt plasate în Pavilionul României din Gardini della Biennale, trei în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Venetia, şi un teatru mobil care va promova expoziţia în spaţiul public.
Caricaturi umane, animale fantastice, ouă de aur şi cutiuţe muzicale sunt asamblate în scene predefinite care plasează vizitatorul pe scenă, în diferite ipostaze, in maestru păpuşar şi marionetă în acelaşi timp. Autorii propun, astfel, un portret generic al relaţiilor sociale, stereotipurilor şi dorintelor, descompus in fragmente, pentru a fi reasamblate de imaginatia utilizatorului, într-un autoportret introspectiv. Marionetele devin personaje principale dar sunt private de libertatile din lumea spectacolului.

Deşi alcătuite cu articulaţii care le permit „libertatea de mişcare”, marionetele sunt lipsite de corzi şi literalmente fixate în cuie, într-un mecanism care le permite o singură mişcare, şi aceea predefinită. Iar vizitatorul nu face excepţie. Poziţionat ca parte a mecanismului, acesta are o singură opţiune: să-i asigure funcţionarea prin propria sa acţiune, repetitivă. Vizitatorul devine obiect fără opţiuni. Scenele devin posibile prin mânere şi pedale, acţionate de utilizator. Un sistem aparent de roţi dinţate transmite mişcarea mecanismelor: o bicicletă pune în mişcare o horă,  ceaun generează un „festin”, o manivelă trezeşte o comisie, alta învârte un peşte de aur sau o pasăre în zbor – prizonieră în afara cuştii sale. Proiectul „Selfie Automaton” propune o reflecţie asupra caracterelor şi acţiunilor blocate în automatisme.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO