Ziarul de Duminică

Rubens aproape plagiat din cabinetul de curiozităţi/ de Remus Andrei Ion. GALERIE FOTO

Gustave Courbet (1819, Ornans, Franţa - 1877, La Tour-de-Peilz, Franţa), „Peisaj la Veve”, ulei pe pânză dublată, 32.5 x 40 cm, semnat dreapta jos, cu negru, Gustave Courbet

GALERIE FOTO

Autor: Remus Andrei Ion

11.04.2013, 23:40 78

Pe piaţa de artă un eveniment este anunţat ca atare şi rareori are urmări, niciodată nu naşte dispute, iar provocarea este de obicei doar o chestiune de timp... scurt. Artmark, care şi-a anunţat în stilul cunoscut seria de licitaţii din primăvară, are cu adevărat o premieră: Licitaţia de pictură şi sculptură europeană. Totul pare să fi pornit de la retrocedata coleţie a diplomatului Vasile Stoica, „colecţie preluată în 1977 de Muzeul Naţional de Artă al României, iar după căderea regimului comunist, în urma unui şir îndelungat de procese, restituită moştenitorilor diplomatului, în cursul anului 2009.”

Este o temă interesantă şi aproape deloc comentată în peisajul licitaţiilor de artă de la noi. A fost un Aivazovski cu un preţ record, dar infim comparativ cu vânzările de afară, au fost tablourile din colecţia lui Adrian Năstase şi cam aici se încheie istoria deloc pasională a artei euroepene licitate cu ceva tam-tam pe la noi. Seriile de gravuri Dali, Miro, un bronzuleţ Dali, „Tăietorul de lemne” al lui Pissaro din colecţia Dona, un Eugene Delacroix dovedit a fi doar o piesă din atelierul maestrului, un Bourdelle, au adus momente insulare intrate direct în istoria tăcută.
Acum, lucrările rafinate au alte semnături: Giovanni Batista Tiepolo, Durer, Andre Derain, Pierre Bonard. Dar este readus în actualitate şi numele marelui Rubens, cu o acuarelă meşterită exemplar de un anonim flamand pe la finele secoluliu XVIII după “Bacanală (Silenius beat, susţinut de satiri)”. Nume mare, preţ mic: evaluarea urcă la cel mult 2.500 euro. E drept însă că şi lucrări de tipul „după” sunt un fel de plagiat acceptat, studiu din plăcere sau necesitate, dar tot copii neautorizate care în istorie au primit dreptul de a circula cu titluri de valori artistice. Micul plagiat după Rubens evident nu va putea niciodată concura cu un Rubens.
Alt preţ este însă pentru un Gustave Courbet, maestrul venerat de impresionişti, piesă retrasă din Muzeul Naţional de Artă unde a stat acaparată în anii comunismului. „Peisaj la Veve”, ulei pe pânză dublată, 32.5 x 40 cm, semnat dreapta jos, cu negru, Gustave Courbet, are o evealuare de 50 - 80.000 de euro.
Deliciul vine însă cumva din alte controverse: Ştefan Câlţia este în competiţie cu propriile „Minute uitate”, expoziţia (unde toate exponatele sunt de vânzare) de la AnnArt, se vinde prima serie reprezentativă Georgeta Năpăruş, Eustaţiu Stoenescu are un portret extraordinar la Artmark şi o Veneţie la Alis,o primă sculptură cinetică Paul Neagu, „Edgerunner”, oţel semnat în trei exemplare în 1982, la pachet cu o pictură din 2003, „Anthropocosmos” sunt la mijlocul unei    licitaţii care se deschide cu Sabin Bălaşa. Ion Biţan este evaluat mai jos decât Dan Perjovschi, Margareta Sterian abia urcă spre 3.000 de euro în oferte, tânărul Marius Bercea, artist clujean care expune serios la Londra, este pe lista primelor zece evaluări superioare cu „Breaking Dance II”, care s-ar putea adjudeca cu peste 12.000 de euro. Un Nicolae Grigorescu aproape anonim, un Ştefan Luchian care are în spate şi o idilă de primăvară, dar mai ales un Ţuculescu, nu lasă nicio licitaţie de azi fără nume mari pe simeze.
Deci, şase licitaţii din trei strigări, cu Postwar & Contemporary în deschidere şi Cabinetul de curiozităţi la final, dar cu trecere prin mobilier de grădină şi curizităţi militare, prin arta europeană, Art Nouveau şi romantism. O primăvară bogată cel puţin în oferte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO