Ziarul de Duminică

Theodor Ionuţ Barbu: „Atunci când te loveşte talentul (dacă ai noroc – paranteză echivoc) trauma se transformă în satisfacţie”/ de Luminiţa Batali

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Luminita Batali

12.09.2014, 00:21 475

Pictorul Theodor Ionuţ Barbu a absolvit în anul 1997 Academia de Arte Bucureşti, Secţia de Pictură şi din anul 2001 este Profesor la Liceul de Arte Plastice N. Tonitza. Artistul este şi creatorul uneia dintre cele mai interesante acţiuni artistice din Bucureşti, Salonul Mic Bucureşti (SMB mixed media), care se desfăşoară consecutiv din 2007.

SMB este un gen aparte de expoziţie colectivă, ce concentrează în jurul ei unii din cei mai activi şi mai de seamă artişti ai capitalei şi asta graţie conceptelor inteligente, provocatoare, pe care le forjează de fiecare dată, catalizând energiile.

 

- Înainte de a vă întreba despre excelentele teme-concepte care se oferă ca centru de gravitaţie fiecărei expoziţii, aş avea o întrebare legată de punctul iniţial care a generat aceasta iniţiativă . Care au fost premisele şi motivaţiile demersului expoziţional?

- În anul 2008, împreună cu alţi colegi, am înfiinţat Asociaţia ZervasArt.RO pe care ulterior am afiliat-o Federaţiei Române a Asociaţiilor Cluburilor si Centrelor UNESCO. Am pornit de la observaţia că din oferta expoziţională a Bucureştiului lipsea o manifestare care să cuprindă în format mic (latura mare de maximum 50 cm. pentru lucrări bidimensionale si tridimensionale) cât mai multe modalităţi de exprimare vizuală.

 

- Toate temele de expoziţie de până acum conţin o provocare la lucru şi la răspunsuri tari. Cum spuneau avangardiştii „în artă şi în box trebuie să ştii să aplici şi să dai lovituri tari”. Care au fost ecourile, recolta…

- Statistic, retrospectiva SMB stă aşa:

„PictoBrand.RO”, 2007, Galeria NIT, Bucureşti,  „Secţiuni”, 2008, Centrul Artelor Vizuale, Galeria Căminul Artei - Etaj, Bucureşti„Familia Cuboid”, 2009, Centrul Artelor Vizuale, „Imaginea corpului uman versus Geometrii subiective”, 2010, Centrul Artelor Vizuale, Căminul Artei, „Fantasme”, 2011, Centrul Artelor Vizuale, „Ce-ţi trece prin cap şi-ţi iese pe mână?”, 2012, Centrul Artelor Vizuale, „Seducţia unghiului drept?”, 2013,  „+ X Conotativ Denotativ 2014, Centrul Artelor Vizuale.

La prima expoziţie au participat 9 artişti, la a doua 40, iar la ediţiile ulterioare peste 100 din Bucureşti şi din ţară. Am avut onoarea de a colabora la ultimele cinci ediţii SMB, cronolgic, cu următorii critici de artă: Adriana Oprea, Aurelia Mocanu, Mihai Plămădeală şi Dvs. Am urmărit permanent să creez în cadrul Galeriei un spaţiu dinamic subiectiv, apt să absoarbă şi să suporte în acelaşi timp diversitatea modalităţilor de exprimare plastică şi vizuală prin armonizare disociere, certitudine contradicţie sau echivoc asumat/inconştient. Au rezultat propuneri vizuale cu trasee inedite unde familiarităţile se regăseau în cromatică, texturi, stilistică etc. sau existau antagonisme asumate provocator. Textul care a însoţit fiecare propunere expoziţională a avut rolul de stimulent, cu accente interogative.

 

- Mie toate mi se par atractive dar, parcă, mai ales, trei: „pictoBrand.RO”, „Ce-ţi trece prin cap şi ce-ţi iese pe mână? ” şi ultima, „+ X Conotativ Denotativ”, unde am avut onoarea şi plăcerea de a prezenta expoziţia. Despre ele ceva în plus? Aş mai vrea să notez şi tricourile cu sloganul „Am rupt pisica în trei” care aveau umor real, scăpaseră de pericolul major al mesajelor vizuale violente, prin grafica excelentă pe care o aveau. Pisica albastră pe fond galben, desenată cu deosebit aplomb… Despre acest triumvirat câteva cuvinte?

- În expoziţia „pictoBrand.RO” am urmărit să expun „o însumare imagistică ironică a sensului nebunesc, hilar, pe care îl capătă „brand”-urile de succes româneşti, istorice sau contemporane (personalităţi, vedete, produse, evenimente, bunuri culturale şi de altă natură etc.). Ca naţie devenim „purtători”, „gazde”, „corpuri mamă”, „răspândaci” ai tuturor brand-urilor made in RO, uneori fără să ştim, cu sau fără voia noastră. Suntem vizualizaţi din exterior pentru prima dată după aceste semnalmente, suntem identificaţi astfel chiar dacă noi înşine nu ne identificăm cu ele. ”

La ediţia „Ce-ţi trece prin cap şi ce-ţi iese pe mână? ” am să citez integral textul care a însoţit expoziţia: „Îndemn meditativ: Atunci când te loveşte talentul (dacă ai noroc – paranteză echivoc) trauma se transformă în satisfacţie. Statistic vorbind talentul este parşiv, loveşte din interior, uneori migrează, te amăgeşte sau te ocoleşte. Atunci cănd sălăşluieşte în tine, te domină sau îl supui. Ce-ţi trece prin cap numai tu ştii, noi observăm, analizăm sau ignorăm vizualul comis. PS. Returul acestei experienţe se poate consemna şi prin interogaţia: Ce ţi-a ieşit pe mână ţi-a trecut prin cap? Mai gândeşte-te!”. În esenţă de la gând la materializarea vizuală există o metamorfoză personală.

La ultima ediţie, „+ X Conotativ Denotativ”, am propus o interpretare a aceluiaşi semn în funcţie de poziţionarea lui axială. A rezultat o expoziţie amplă în care potrivit aşteptărilor am regăsit „interpretarea semnelor ca vectori compoziţionali (plin/gol), investirea simbolică, singularitatea unuia sau altuia, multiplicarea în reţea, tectonica sau întrevederea firavă, apariţia discretă sau ostentativă prin materialitate diversă (structură, textură)”.

Sloganul „Am rupt pisica în trei” a fost prezentat în cadrul expoziţiei „Secţiuni” din anul 2008, alături de colegii Lisandru Neamţu şi Ciprian Paleologu, care au făcut parte din „Echipa de jurizare”. Practic eram îmbrăcaţi cu tricouri galbene şi fiecare avea desenat pe piept, o bucată de felină: capul, corpul şi coada. La nivel ironico simbolic am extins expresia „Am rupt pisica în două”, adică ne-am asumat să primim în expoziţie toate lucrările aduse iar în urma jurizării să le marcăm pe unele cu  expresia „Lucrare pusă sub semnul nostru de întrebare”.

 

- Aţi abordat Dvs. un aspect: Salonul Mic, lucrări mici. Este deja o specializare, o identitate, a SMB.

- Cu lucrările de mici dimensiuni se poate realiza mai flexibil o panotare interesantă. Atunci când acestea sunt diverse ca factură, ansamblul devine mai rafinat şi mai complex.

 

- Am observat că odată cu criza financiară au dispărut şi sponsorii, din artă şi cultură, nu însă şi din fotbal. Am văzut că Salonul înseamnă un efort titanic organizatoric şi am admirat ţinuta expoziţiei. De la grafica etichetelor, elegantă, îngrijită, la panotarea deosebit de atentă cu vecinătăţile, cu raporturile vizuale şi de înţeles dintre lucrări…Din punct de vedere curatorial SMB este un one-man-show…Cum e cu acest efort din care lipseşte statul român, deşi are numeroase programe de tipul AFCN şi un minister al culturii?

- De la un an la altul mi-am îmbunătăţit şi eficientizat organizarea, am ţinut cont de părerile şi sugestiile celor care au experienţă. SMB este organizat în parteneriat cu Filiala Pictură Bucureşti şi UAP din România. La aceste instituţii pe care le-aţi enumerat, de obicei, sunt co-finanţate evenimente foarte mari. Am aplicat câţiva ani la rând la Centrul ARCUB, dar fără un răspuns pozitiv. Inexplicabil, deoarece SMB are anvergura unui eveniment care sa reprezinte municipiul şi nu numai... iar sumele solicitate se încadrau în normele bunului simţ, pentru editarea unui catalog. Deocamdată funcţionăm prin autofinanţare. Începând cu acest an Filiala Pictură Bucureşti şi UAP din România au finanţat câte un premiu „SMB mixed media”. Sperăm să extindem finanţarea premiilor şi la celelalte Filiale din Bucureşti.

 

- Un cuvânt despre premianţii acestei ediţii?

- În cadrul expoziţiei au fost constituite două comisii de jurizare care au nominalizat lucrările următorilor artişti pentru Premiile SMB mixed media:

Artişti nominalizaţi de Comisia de jurizare a UAP din România: Marius Burhan, Alina Rizea Gherasim, Emil Mica, George Paul Mihail, Gheorghe Zaharia

Premiul SMB mixed media: George Paul Mihail

Artişti nominalizaţi Comisia de jurizare a Filialei Pictură Bucureşti: Dana Catona, Ovidiu Dumitru, Lucia Maftei, Florin Mihai, Claudia Muşat, Lisandru Neamţu,  David Olteanu, Ana Maria Panaitescu, Florica Tănase.

Premiul SMB mixed media: Lisandru Neamţu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO