Ziarul de Duminică

Turandot de Puccini la Operă – un eveniment

Turandot de Puccini la Operă – un eveniment
01.07.2010, 15:20 84

S-au anunţat ceva serii de concerte de vară, dar în vremuri încare finanţările nu sunt sigure pentru nimic, este greu să leanunţi ca oferte culturale certe. În acest context, Opera NaţionalăBucureşti şi-a închis stagiunea 2009-2010 cu o surpriză pentru toţiiubitorii genului: premiera operei Turandot de Puccini, pe26 iunie şi 27 iunie, o versiune semiconcertantă, avându-i îndistribuţie pe Silvia Sorina Munteanu/ Mariana Zvetkova (Turandot),Efe Kislali/ Kiss B. Atilla (Calàf), Crina Zancu/ Irina Iordăchescu(Liù), Florin Diaconescu (Altoum), Marius Boloş/ Horia Sandu(Timur), Florin Simionca (Ping), Cristian Mogoşan (Pang), ValentinRacoveanu (Pong), Ion Dimieru (Mandarinul).

Vorbind despre Puccini

Plonjând în sofisticata muzică a lui Puccini specifică acesteicapodopere (ultima sa creaţie), aflată atât de departe înintelectualismul ei de atmosfera care ne înconjoară în viaţacotidiană, mi-am adus aminte cum celebritatea lui Puccini s-asprijinit mult timp pe o serie de neînţelegeri. Această celebritates-a bazat la început pe adeziunea iubitorilor operei secolului alXIX-lea, atraşi de efuziunile lirice cuprinse în creaţiile sale şiseduşi de extraordinara lui eficacitate dramatică, dar perfectindiferenţi faţă de inovaţiile atât de importante ale teatrului săuşi ale limbajului lui orchestral şi armonic.

Conferind orchestrei un rol esenţial, creând, mai mult decâtatât, un climat armonic nou, aproape de neconceput în Italiaepocii, având un remarcabil simţ al construcţiei teatrale şiremarcându-se prin concizia extremă a libretelor sale, Puccini s-aplasat la antipodul pompei romantice şi al exceselor verismului.Geniul lui Puccini în concepţia cântului a fost acela de a fimenţinut perenitatea vocii cântate în integritatea ei, confruntândo linie melodică limpede cu un limbaj orchestral complex şi cerândvocii toate nuanţele posibile pe întreaga ei întindere.

O reuşită locală

Abordată destul de rar în mod deosebit din cauza dificultăţiirolului principal, producţia semiconcertantă Turandot de laopera bucureşteană beneficiază de scenografia şi costumeleinspirate ale Vioricăi Petrovici, care, împreună cu proiecţiilevideo de pe fundal, sugerează atmosfera de spectacol cu mijloaceextrem de economice. Performanţa semnată de orchestra, corul Operei(pregătit de Stelian Olariu) şi corul de copii (pregătit de VasileCorjos) coordonate de dirijorul Tiberiu Soare este remarcabilă,acesteia adăugându-i-se câteva elemente solistice pregnantindividualizate, trioul Florin Simionca (Ping), Cristian Mogoşan(Pang), Valentin Racoveanu (Pong), Irina Iordăchescu de o puternicăsensibilitate în Liu, tenorul din Ungaria Kiss B. Atilla în Calàf,o bună alegere nu numai în contextul lipsei totale a unui posibilcandidat pentru acest rol în ţară şi nu în ultimul rând sopranabulgară Mariana Zvetkova, care a susţinut dificila partitură aprotagonistei, Turandot, cu forţă şi dramatism.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO