Ziarul de Duminică

Uriaşul Andreescu, Baba şi concurenţa/ de Remus Andrei Ion

Ion Andreescu - Femei în parc, ulei pe lemn, 26 x 35 cm. Adjudecat: 130.000 euro (Valoare estimativă: € 75.000-125.000)
03.03.2011, 23:57 866

Se rescrie istoria pentru Ion Andreescu. "Femei în parc", opictură excepţională, şi două citate din trecut recompunposteritatea unui pictor de geniu ignorat de contemporani,descoperit prin anii '50 cu acordul autorităţilor şi revigorat acumde un record de colecţionar pe piaţa de artă. Însuşi mareleGrigorescu declara: "Andreescu e cel mai mare artist pe care l-aavut ţara, y compris moi! Dacă ar fi trăit, ar fi devenit negreşitmarele nostru artist naţional." Însă, peste ani, Radu Ionescurostea la comunicările Academiei: "Opera lui Andreescu este un mareprohod neîmpărţit în popasuri sau cântări..."

Omul a murit la doar 32 de ani, trist, departe de glorie şi cumarea şi poate singura fericire că a văzut şi a pictat minunile dela Barbizon... Artistul nu a ştiut prea bine ce i se întâmplă, apictat, a învăţat viitori preoţi să deseneze "un pătul, un gard,planuri de case ţărăneşti", a avut o singură expoziţie personală şia "gustat" fericit şi sărac din farmecul Şcolii de la Barbizon.Acolo l-a pictat Grigorescu pe poteca din pădure...

Printre colecţionarii vremii, nu a adunat prea multe simpatii,marele Dona avea, în 1925, deja 28 de picturi reprezentative alelui Grigorescu, 20 de "luchieni", 35 de lucrări ale lui Petraşcu şi18 Pallady, însă doar 2 tablouri de Andreescu. Şi, până la urmă,opera lui Andreescu a adunat puţin peste 100 de piese. Plus altevreo 200 de falsuri, unele ieşite din peneluri meştere precum alelui Marinescu Vâlsan sau Leon Biju.

Se ştiu poveştile, după cum poate că merită luată în seamă şimărturia lui Radu Bogdan, care a primit sarcină de la Partid săgăsescă pictori care să facă reproduceri după Andreescu pentru a letrimite ambasadelor prin lume.

Radu Ionescu mai observa: "Modest, timid, funciarmente trist,apăsat încă mai mult dinauntru decât dinafară, Andreescu nuvisează, nu retrăieşte, nu se entuziasmează: el se caută."La o licitaţie de artă, însă, nu ajung poveştile despre artist, cilucrările sale. Picturile lui Andreescu au "bulversat" cumva lumeacolecţionarilor, de fiecare dată când au fost scoase la vânzare.Niciodată însă nu s-a făcut atâta rumoare ca în cazul "Femeilor înparc", pictură reprodusă în multe cărţi, comentată, repovestită,nevăzută decât în cercuri de cunoscători.

Andreescu este înregistrat cu trei vânzări doar - trei picturi,dintre care una, "Cap de ţărăncuţă cu tulpan galben" a stat în topmulţi ani: s-a cumpărat cu aproape 50.000 de euro, în decembrie1999. Acum nu mai există niciun Andreescu în top, după ce, laînceputul lui 2009, a mai existat în ofertă un alt portret de fatăal lui Andreescu, evaluat la suma record de 265.000-300.000 deeuro. Nu s-a licitat, pe o piaţă unde abia se depăşise pragulpsihologic de 100.000 de euro. Atunci a survenit şi o ofertă cuplata pe loc: 150.000 de euro, dar proprietarul tabloului nu voiasă renunţe la el fără 250.000 de euro. Tranzacţia nu a avut loc,însă Andreescu se apropia de cota uriaşă pe care o merita.

În prag de mărţişor s-a întâmplat minunea. La o licitaţie încare a concurat cu un portret mini, "Visare", semnat Grigorescu şiadjudecat cu doar 19.000 de euro (evaluările erau spre 40.000 deeuro!), toată lumea a putut vedea una dintre capodoperele luiAndreescu, lucrare de respiraţie impresionistă, "Femei în parc".Pictura şi-a depăşit evaluarea maximală, iar ciocanul a căzut la130.000 de euro. Maxim pentru Andreescu, sumă de top pentru oriceartist român. În topul vânzărilor record, Grigorescu, Luchian, darşi Ressu plus Marcel Iancu rămân peste Andreescu. Doar că Andreescua ajuns la această cotă prin patru tranzacţii, iar ceilalţi dupăcâteva zeci sau sute de vânzări în creştere.

Are Andreescu concurenţi sau cota sa va depinde doar depropriile picturi ajunse pe piaţă? Rămâne de văzut. Cert este că,prin suma mică de piese, prin alonja internaţională pe care i-o dăstagiul de la Barbizon, prin profunzimea "necomercială" prin careşi-a dezvoltat creaţia, prin puterea de seducţie, de ce nu, amultora dintre operele sale, Andreescu este unul dintre artiştiinoştri care poate ieşi pe piaţa europeană...

Cum ar fi ca un tablou Andreescu să fie promovat de o mare casăde licitaţie cu luni bune înainte de vânzare prin muzeele lumii,prin galerii cosmopolite, aşa cum s-a întâmplat cu cel mai recent"record" Picasso?!

Pe la noi nici simpla concurenţă dintre două case de licitaţiinu prea pune semne de întrebare colecţionarilor sau altorcumpărători. Două zile consecutive s-au licitat în locaţii diferitedouă picturi asemănătoare ale lui Corneliu Baba: "Anemone". Ambele,uleiuri pe pânză lipită pe carton de dimensiuni egale, compoziţiiaşezate - flori într-o ulcică - au pornit din start de pe poziţiidiferite. Prima ofertă, dintr-o marţi, la Alis, a pornit de la7.800 euro. Seara următoare, la Artmark, a doua lucrare eraevaluată la 6.000-9.000 de euro. Prima licitare s-a încheiat la13.000 de euro, ce-a de-a doua la 19.500 de euro. Foarte probabil,prea puţini cumpărători au ştiut de ambele tranzacţii... Acum,picturile pot fi comparate, pe internet. Dacă ar apărea imediatîncă un tablou "Anemone" al aceluiaşi Baba, cu cât s-ar vinde?

Una peste alta, piaţa românească de artă, unde la fiecarelicitaţie apar oameni gată să liciteze pentru recorduri, dar carenu au mai cumpărat până atunci niciun tablou reprezentativ - casumă sau ca realizare artistică - încă mai trebuie să sestructureze. Doar principiul cererii şi al ofertei nu paresuficient atunci când este vorba despre tranzacţii de patrimoniucultural care se înscriu în linia unei anumite pregătiri, educaţii,ţinute intelectuale. E de citit prin memoriile colecţionarilor,prin amintirile artiştilor, prin documentele mai mult sau mai puţinsavuroase ale epocilor care au priit artelor, pentru a nu rata noişi frumoase prietenii între creatori şi colecţionarii lor...

Putem compara două fotografii acum: de la recenta licitaţieArtmark, "de mărţişor", şi de la Sotheby's, unde s-au cumpăratopere de milioane realizate de contemporani, după 1945. La Londra(vânzări de 52.965.613 euro) au fost oameni care au sărit de pescaun pentru a-şi lansa o ofertă, ca la bursă, speculează fiecaresecundă pentru că vor o anume operă de artă... La Bucureşti esteîncă prea multă (suspectă) linişte.

artalicitata.blogspot.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO