Ziarul de Duminică

Viitorul literaturii

Viitorul literaturii
27.06.2008, 18:47 820

Intrebarile sunt puse deseori fara a se astepta un raspuns. Unele chiar nu au nici un raspuns. Dar e bine sa fie puse pentru ca starnesc imaginatia. Si multe controverse. Atat de multe si cu argumente pro si contra atat de destepte, incat dezbaterea poate dura la nesfarsit. In categoria acestor intrebari intra si cele doua formulate pentru Festivalul "Zile si nopti de literatura" de la Neptun de anul acesta: "Are literatura viitor?", "Cum va arata literatura viitorului?" "Festivalul nostru, cu serile lui de poezie, ar putea fi considerat si el un argument pentru faptul ca literatura are, fie si numai, un prezent", e de parere Nicolae Manolescu.

Lirice sau ludice, mesianico-apocaliptice sau rational-sceptice, sociologice sau virulente politic, comunicarile celor douazeci si trei de scriitori de la Neptun (in fapt, Mangalia, pentru ca acolo s-a desfasurat sesiunea de dimineata a Festivalului) au conturat pana la urma doar doua posibile atitudini: sceptica (viitorul literaturii este incert, pandit de disparitia ei) sau optimista (literatura va exista cat va exista omul pe pamant). Pe ce s-au bazat pesimistii in argumentarea lor: pe o analiza a prezentului, prezent care a adus noi si importanti "virusi", letali, cred ei, pentru literatura: internetul si industria divertismentului. Noul suport, electronic, are virtuti exceptionale in rapiditatea si globalizarea informatiei, dar si servituti majore - absenta oricaror reguli (ca sa nu le zicem canoane) si o libertate sinonima arbitrarului. Deocamdata, literatura pe internet este produsa de oricine, deseori in absenta oricarui spirit critic, si se citeste tot de catre cei care o scriu. "Se citesc ei intre ei" (Nicolae Manolescu). Nu se poate vorbi de o specificitate a scrisului pe internet pentru ca el se afla in faza doar a folosirii unui alt suport, in fapt a transferului pe internet a ceea ce s-a produs pe hartie.
In fapt, daca se poate vorbi de o criza, ea consta tocmai in aceasta incapacitate creativa: nu se mai creeaza, ci se transfera de pe un suport pe altul. Mircea Iorgulescu a oferit trei exemple de astfel de transferuri. Aleg unul dintre ele: " se numeste un disc, compact-disc, desir, scos in Franta in aceasta primavara, fiind o prescurtare de la . Pe disc e muzica rap, iar textele sunt compuse din rezumate si citate despre si din marii filosofi ai lumii de la Platon si Aristotel pana la Descartes, Hegel, Kant si Nietzsche. Ideea compunerii si scoaterii acestui disc apartine unui profesor francez de filosofie, el a constatat ca tinerii au mari dificultati sa memoreze cursurile de istoria filosofiei, dar ca in schimb ei invata foarte usor pe de rost textele rap. Discul, se spune, i-ar putea ajuta pe liceenii care isi pregatesc bacalaureatul, in orice caz continutul sau a fost stabilit in functie de programa". Va spun eu ce se va intampla in acest caz: elevii vor retine muzica si vor uita textul astfel ca vor fredona Kant in loc sa-l "vorbeasca"! Desigur, internetul are avantajul publicarii cu costuri de productie apropiate de zero si fara nici o constrangere editoriala. De aici insa, avantajele, toate, se transforma in dezavantaje, riscul cel mai mare fiind o relativizare a conceptului de literatura pana la disparitia sa: literatura va fi fiind ceea ce oricine prezinta un text sub aceasta titulatura. In ceea ce ma priveste, nu sunt atat de sceptic: eu cred ca suporturile vor mai functiona in paralel suficient de multa vreme astfel incat si cel electronic sa-si afle propriul mod de a concepe textul literar.
Divertismentul pune in pericol nu atat literatura (productia ei), ci lectura. Sub influenta show-urilor de tot felul, se citeste din ce in ce mai putin, acuza multe voci. Mie mi-a placut pozitia realista a lui Mihai Zamfir in aceasta problema: dar cand s-a citit mai mult, in Renastere, in secolul Luminilor, in perioadele in care 80 la suta din populatia lumii era analfabeta? intreba profesorul. Literatura nu trebuie sa aiba ambitii de concurenta cu divertismentul si nici macar cu "comercialul". Impactul ei nu este indisolubil legat de cantitate. Cartea care a avut, se pare, cea mai mare influenta, nu numai in ce priveste arta militara, De bello galico, a circulat vreme de secole, pana la aparitia tiparului, doar in 12 exemplare! Nu stiu daca literatura trebuie sa isi aroge explicit o atitudine elitista, dar autorii ei trebuie sa inteleaga ca nu e cazul sa faca adevarate curse de urmarire in siajul unor manifestari ce se adreseaza simturilor si mai ales simtului comun. E stupid ca un autor sa se ia la tranta cu notorietatea sanilor unei vedete sau cu adulatia produsa de literatura de consum. Literatura isi are publicul ei, nu trebuie sa jinduiasca la alte tipuri de public. Nu este un indemn la ruperea de public, ci la respectarea celui pe care il are.
Discutiile despre viitorul literaturii si literatura viitorului au fost si vor fi nesfarsite atata vreme cat literatura are prezent. "Pe mine, spunea Nicolae Manolescu, ma ingrijoreaza trecutul literaturii, nu viitorul ei, pentru ca incepem sa ne pierdem memoria, iar cei tineri traiesc in prezent, numai pentru aici si acum".
Poate "Trecutul literaturii" va fi tema viitoarei editii a Festivalului "Zile si nopti de literatura", a mai spus presedintele Uniunii Scriitorilor din Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO