Zece povesti de zece

Zece poveşti de 10. Silvia Răileanu a investit 1,8 milioane de euro în sere cu roşii cherry şi a listat produsele în Lidl, Auchan, Profi, Carrefour şi Mega Image

6 nov 2019 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Pe 1,7 hectare de sere hidroponice (cultivate fără sol - n.red.), antreprenoarea cultivă doar specialităţi de roşii cherry de toate culorile şi mărimile

Serele Super, afacere dezvoltată în apropiere de Timişoara de o fa­milie de antreprenori, a pornit din dorinţa Silviei Răileanu de a le oferi celor patru copii ai săi legu­me sănătoase.

„Atunci când eşti părinte lucrurile se schimbă, îţi doreşti ce este mai bun pentru copiii tăi şi vrei să faci o schimbare în viaţa ta, a lor sau chiar la nivel de comunitate. Ne-am gândit că exact ca noi gândesc şi ceilalţi pă­rinţi. Aşa au apărut „roşiile cu gust de roşii“. Cu ideea aceasta în minte am început să ne in­teresăm ce fonduri europene există pentru in­ves­tiţii în agricultură“, po­ves­teşte Silvia Răileanu, 37 de ani, care a dez­vol­tat brandul Serele Super prin interme­diul en­tităţii fiscale Silvia Răileanu Între­prindere Indi­viduală.

Antreprenoarea a absolvit Facul­tatea de drept la Timişoara, însă nu a lucrat în domeniu. Admi­nistrează un restaurant de fa­milie şi spu­ne că cel mai probabil aici şi-a exersat cel mai bine abilităţile de organizare pe care le-a aplicat mai apoi pentru dezvol­tarea proiectului de sere. Însă, serele de roşii nu au fost primele pe lista de idei de business a an­tre­prenoarei.

Iniţial, prima idee de investiţii a fost legată de un spa termal, după modelul celor din Ungaria, însă povesteşte că tipul acesta de proiecte nu a mai primit fonduri euro­pene, aşa că a trebuit să se reorienteze.

„Întâmplător, am ajuns la Greentech în Olanda şi din curiozitate ne-am înscris la un tur prin câteva sere. Eram mai mult interesaţi de serele de flori. Aşa s-a născut ideea de a construi o seră de flori cu fonduri UE. 

Ne-am întors acasă, am început să stu­diem ce ar fi mai rentabil. Aşa ne-am dat sea­ma că e riscant să investeşti în flori. Ca să ai suc­ces trebuie să te asiguri că produsul tău este căutat de consumator. Cu florile e mai greu, dar cu legume gustoase poate să fie mult mai simplu“, a mai spus antreprenoarea.

Astfel, în iunie 2014 a început demara­rea busi­nessului cu sere prin depunerea pro­iec­tului la Agenţia pentru Finanţarea Investi­ţi­ilor Rurale, iar serele au devenit func­ţionale în februarie 2018, când au plan­tat răsadurile de roşii.

„Investiţia în 1,7 hectare de sere moderne s-a ridicat la 1,85 milioane de euro, din care 500.000 de euro a fost grantul neramburabil de la UE şi finanţarea am primit-o de la CEC Bank prin intermediul produsului «Credit de investiţii fonduri europene»“, a mai spus Silvia Răileanu.

Pe 1,7 hectare de sere hidroponice (culti­vate fără sol - n.red.), antreprenoarea cul­tivă doar specialităţi de roşii cherry de toate culorile şi mărimile.

Răsadurile de roşii vin la seră deja mari (40-50 cm), iar sezonul de plantare începe în luna ianuarie. Recoltarea se începe la 70 de zile de la plantare, astfel că primele roşii ajun­g în cutii începând cu jumătatea lunii martie şi până în prima săptămână din decembrie.

„Anul acesta vom recolta până pe 6 decem­brie. Estimăm că vom recolta minim 500.000 kg de specialităţi. În domeniul acesta nu vorbim de profit uriaş, fiecare kg/mp con­tează. Nu am atins capaci­ta­tea maximă, dar suntem în grafic, mult peste medie. Pentru anul viitor target-ul va creşte, expe­rienţa contează.“

Roşiile cultivate de Serele Super ajung în reţelele de maga­zine Lidl, Auchan, Profi, Carrefour, Mega-Image.

„Cererea e mare, singura soluţie este să îm­part producţia în cinci părţi egale. În Timişoara colaborarea cu Auchan şi Mega Image este foarte frumoasă, suntem pro­mo­vaţi ca producător local, avem stand doar cu pro­dusele noastre.“

În cadrul serelor lucrează opt angajaţi (nu­mărul maxim admis pentru întreprinderi individuale), însă antreprenoarea are con­trac­te de colaborare cu aproximativ 20 de oameni pentru a acoperi necesarul de forţă de muncă.

„Ne gândim să ne dezvoltăm, să mai construim încă 12 hectare de sere. Vom începe anul viitor cu construcţia a trei hectare. Cât despre exporturi, în acest moment nu ne ajung roşii pentru piaţa locală. Nici o şansă să exportăm produsele noastre. Cred cu fermitate că strategia „local to local“ este cea mai sigură în construirea unei afaceri de succes în domeniul agricol.“

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Cec bank