• Leu / EUR4.7786
  • Leu / GBP5.7198
  • Leu / USD4.2746
Zece povesti de zece

Zece poveşti de 10. Dan Chitaru vrea să ducă businessul Kia Romauto la 73 mil. euro în 2019 „Am lansat modele noi şi ne-am întărit reţeaua de parteneri autorizaţi“

15 nov 2019 Autor: Mădălina Panaete

Kia Romauto este distribuitor oficial al mărcii sud-coreene de autovehicule Kia din 2005.

Dan Chitaru a intrat în lumea auto împreună cu doi parteneri în 1991, atunci când au devenit dealeri Fiat. Patru ani mai târziu au devenit dealeri/importatori ai Mitsubishi în România, iar în 2005 au relansat brandul Kia Motors pe plan local, Kia Romauto fiind desemnată, după o cursă de patru candidaţi, importatorul autorizat pentru ţara noastră.

„Piaţa auto în 2005 era în plin avânt în acel moment, iar vânzările erau în creştere. Dar anul boom-ului pentru noi a fost 2007, odată cu lansarea modelului cee’d în Europa şi în România. În momentul relansării Kia în România nu mai importam nicio marcă. Eram doar dealeri în Bucureşti pentru mărcile Fiat, Alfa Romeo şi Mitsubishi“, îşi aminteşte Dan Chitaru, 59 de ani, preşedinte şi CEO al Kia Romauto, companie cu afaceri de peste 65 mil. euro în 2019. El este şi acţionar în cadrul companiei alături de Liviu Goncea.

Dan Chitaru povesteşte că la început a avut parteneri de finanţare străini, pentru că „important era businessul şi garanţiile mora­le, nu garanţiile materiale“. Ulterior, parte­nerii principali de finanţare au devenit băncile, iar cel mai important partener este CEC Bank, care a acordat companiei servicii precum finanţări de stoc, linii de credit sau scrisori de garanţie bancară.

„Finanţarea primită de la CEC Bank a început de la un nivel mic, crescând an de an, mai ales în ultimii trei ani, când şi vânzarea de autovehicule în general, de Kia în particular, a luat avânt în România.“ Ca antreprenor, Dan Chitaru spune că a învăţat că locaţia este foarte importantă, că trebuie să investeşti prioritar în angajaţi, nu în lucruri şi că businessul auto se face cu parteneri, de preferinţă puternici, nu de unul singur, într-o piaţă ca România.

El îşi aminteşte că cele mai dificile mo­mente pentru businessul pe care îl conduce au fost în 2009-2010.

„În 2008 am vândut circa 9.000 de maşini, iar în 2009 doar 600. Am avut stocuri importante, dar ne-am redresat destul de repede, cu ajutorul pieţei şi al producătorului, care a înţeles să fie alături de noi şi să finanţeze stocuri, să ne acorde termene generoase de plată pentru acele momente“, mai spune antreprenorul. Începând din 2013, businessul Kia Romauto nu a mai raportat niciun an de scădere a cifrei de afaceri. Pentru anul 2019, reprezentanţii Kia Romauto estimează o creştere de aproximativ 10% a cifrei de afaceri faţă de anul precedent, până la 73 mil. euro. De exemplu, de la începutul anului până în luna septembrie marca Kia a livrat peste 2.000 de unităţi în România, în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, conform datelor APIA.

„Această creştere se bazează pe dinamica producătorului, ce a lansat multe modele noi, competitive, pe politica noastră de preţuri, extrem de flexibilă şi ancorată în realităţile pieţei auto din România. Suntem o companie cu viteză mare de reacţie, proactivă, ce se pliază repede pe cerinţele pieţei auto. Şi nu în ultimul rând, creşterea se datorează încrederii clienţilor noştri în autovehiculele Kia Motors.“ Antreprenorul spune că 2019 este un an complicat pentru Kia Motors şi, implicit, pentru Kia Romauto, un an cu multe adaptări ale producţiei, legate de modificările legislaţiei europene privind valorile noxelor, cele mai drastice intrând în vigoare de la 1 ianuarie 2020.

„A rezultat o întreaga perioadă de întârzieri în producţie şi livrări. Acesta este motivul principal pentru care 2019 nu a fost mai bun decât 2018. Cele mai importante lucruri au fost însă următoarele: lansarea multor modele noi, mai ales cele din gama CEED, a motorizărilor hibride şi plug-in pe mai multe modele, dar şi întărirea reţelei de parteneri autorizaţi“, a precizat el. De asemenea, Dan Chitaru spune că anul 2020 va fi unul dificil, care va duce la multe semne de întrebare legate de producţie, livrări, vânzări, mai ales în segmentul maşinilor hibride şi electrice.

„Planurile noastre de dez­vol­tare se vor concentra pe lan­sarea modelelor noi, pe întărirea reţelei de parteneri autorizaţi, pe dezvoltarea activităţii de after sales (service şi piese de schimb) şi a serviciilor conexe (comunicare, staţii de încărcare pentru maşini electrice etc.)“.

madalina.panaete@zf.ro

Puteţi citi alte poveşti ale antreprenorilor de 10 pe  www.zf.ro/10- povesti-de-10

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Cec bank