25 de ani de Sănătate

Medicul Wargha Enayati, la 25 de ani de la înfiinţarea reţelei Regina Maria: „Am deschis cabinetul de cardiologie, iar primul business plan a fost de 2.000 de dolari pe lună“

25 de ani de sănătate

Medicul Wargha Enayati, la 25 de ani de la înfiinţarea reţelei Regina Maria: „Am deschis cabinetul de cardiologie, iar primul business plan a fost de 2.000 de dolari pe lună“

Medicul Wargha Enayati, fondatorul reţelei Regina Maria: Pentru mine e important să accepte consultaţia ca principiu de business.

Autor: Georgiana Mihalache

13.11.2020, 00:07 2583

♦ Medicul Wargha Enayati deschidea în urmă cu 25 de ani primul cabinet medical din ceea ce avea să devină ulterior reţeaua Regina Maria, în prezent al doilea operator medical privat din ţară ♦ Investiţiile totale în businessul medical până în 2015 când a ieşit din acţionariat au fost de 90 mil. euro în dezvoltare şi achiziţii.

Medicul cardiolog Wargha Enayati lua primul contact cu lu­mea antre­pre­no­rială încă de când era copil, ajutându-l pe tatăl său, medic ginecolog de profesie, în afacerea acestuia cu covoare. Ulterior, urmând modelul din familie, a deschis propriul business, în domeniul în care s-a pregătit însă, pornind în 1995 Centrul Medical Unirea, într-un apartament din inima Bucureştiului.

Planul iniţial urmărea venituri anuale de 25.000 de dolari, ceea ce însemna break even la acea vreme pentru medicul car­diolog, însă a ajuns să investească în total 90 mil. euro în cei 20 de ani cât timp medicul a rămas în fruntea reţelei pe care a creat-o.

„Provin dintr-o familie care a îmbinat mereu antreprenoriatul cu me­dicina. Tatăl meu a fost medic gine­colog şi a avut şi o afacere cu covoare. Cred că primul mo­ment în care am simţit că pot face business a fost cel în care, copil fiind, îl ajutam pe tata să vândă şi căram în cârcă în sus şi-n jos ca să le aratăm clienţilor în magazinul en gros de covoare“, a spus Wargha Enayati.

El a continuat să testeze piaţa prin vânzarea de ceasuri aduse din Germania în perioada de studenţie la Cluj, urmată de ideea unei fabrici de marmură artificială şi de afaceri în domeniul imobiliar. Cu banii strânşi din imobiliare în cinci ani, între 1990 şi 1995, a deschis prima clinică privată de cardiologie într-unul dintre apartamentele pe care le avea.

„Pot spune, fără modestie, că sistemul medical privat din România a început într-un apartament de la Unirii. 30 no­iembrie 1995 - este ziua în care am deschis cabinetul de cardiologie, ziua pe care anul acesta o rememorez cu drag pentru că se împlinesc 25 de ani de la acel moment. Acel moment în care am pornit fără să mă gândesc că va deveni ceea ce este astazi“, a mai spus medicul Enayati.

Chiar dacă la început treceau zile întregi fără pacienţi, medicul s-a adaptat şi a început să câştige încrederea străinilor care conduceau businessuri în România, devenind totodată şi medicul Ambasadei Germaniei din Bucureşti. „Atunci am început să mă gandesc să le vând abo­na­mente pentru angajaţii din companiile din Bucureşti şi trebuia să aduc mai multe spe­cialităţi în clinică. Aşa că apartamentul de la etajul 5 nu mai era funcţional şi după trei ani am deschis prima clinică plu­ri­disci­pli­nară la parterul unul bloc de pe Bulevardul Unirii“, a mai povestit Wargha Enayati.

Un deceniu a durat pentru ca piaţa şi pacienţii să înţeleagă conceptul de con­sultaţii private plătite şi încă un deceniu pentru ca spitalele CMU Regina Maria să devină profitabile.  „A fost nevoie de 15 ani ca abo­n­a­men­te­le medicale să poată deveni parte in­te­gran­tă în sistem. După urmă­torul val, în 2007, s-a perfectat prima vân­zare a unui fur­nizor medical din R­o­mânia că­tre un in­vestitor care era fond de in­vesti­ţii şi pri­ma achiziţie a unei poli­cli­nici din afa­ra reţelei, dar şi din afara Bucu­reş­tiu­lui, la Cluj. Aşa că am devenit primii care au dezvoltat o reţea proprie în ţa­ră“, explică fondatorul reţelei Regina Maria.

El trece în revistă momentele marcante pentru business, de la apariţia primelor spitale, la recu­noaşterea fiscală a abonamentelor, la extinderea în ţară prin achiziţii sau schimbarea numelui reţelei, din Centrul Medical Unirea în Reţeaua privată Regina Maria.

Decizia de a ieşi din business a fost din motive financiare, medicul vânzând în etape pachetele de acţiuni, alegând un fond de investiţii drept cumpărător. Totuşi, medicul explică faptul că între fondurile de investiţii nu există diferenţe majore, ele căutând businessuri „din care să facă bani“.

 

Antreprenorul Wargha Enayati: „Nu e uşor pentru nimeni să lucreze cu mine“

După 30 de ani de prezenţă cons­tan­tă în lumea businessului, Wargha Enayati afirmă că principala regulă din colaborarea cu el este unitatea în deci­ziile luate. „Nu e uşor pentru nimeni să lucreze cu mine. Ştiu asta. Pentru mine e important să accepte consultaţia ca principiu de business. Eu de 25-30 de ani lucrez să înţeleg idei precum cea că, atunci când ai o părere, o pui în mijlocul mesei şi te detaşezi de ea. Apoi, dacă o majoritate ia o hotărâre, minoritatea nu numai că o acceptă, dar o şi pro­movează“, spune antre­prenorul.

El continuă businessul în domeniul medical, construind cel mai mare proiect greenfield în domeniul sănătăţii private din ujltimii ani, un centru medical în nordul Capitalei, cu focus pe îngrijirile pentru vârstnici. Astfel, deschide încă o nişă pe piaţa privată, la 25 de ani de la înfiinţarea reţelei Regina Maria, rămânând ancorat în domeniul medical căruia i s-a dedicat.

„Sunt dintr-o familie de medici, a treia generaţie e reprezentată de fiul meu, Anis, care a terminat UMF Carol Davila şi vrea să se specializeze în psihiatrie. Tatăl meu a fost medic ginecolog şi a profesat până în ultimii săi ani de viaţă“, a mai spus medicul Enayati.

 

Acest articol face parte dintr-o campanie editorială susţinută de Enayati Medical City. 

AFACERI DE LA ZERO