25 de ani de Sănătate

Wargha Enayati a deschis în urmă cu 25 de ani piaţa abonamentelor de sănătate: „La început abonamentele erau numai pentru ambasade, apoi companiile au oferit aceste abonamente top managementului, în majoritate expaţi. Serviciile medicale private în general nu puteau să crească fără abonamente.“

Wargha Enayati a deschis în urmă cu 25 de ani piaţa abonamentelor de sănătate: „La început abonamentele erau numai pentru ambasade, apoi companiile au oferit aceste abonamente top managementului, în majoritate expaţi. Serviciile medicale private în general nu puteau să crească fără abonamente.“

Abonamentul pentru Casa Regală, MS Regele Mihai (dreapta), Wargha Enayati, fondatorul reţelei Regina Maria (stânga). Fotografie din arhiva personală a lui Wargha Enayati

Autor: Georgiana Mihalache

18.11.2020, 00:06 533

De la exemplul american, în care furnizorul şi asigurătorul de sănătate erau unul şi acelaşi, până la dezvoltarea unei pieţe a abonamentelor medicale a fost un singur pas pentru medicul Wargha Enayati, care a decis să vândă abonamente pentru angajaţii companiilor străine pentru început, în urmă cu 25 de ani, când a fondat reţeaua Regina Maria.

„La scurt timp după ce am deschis cabinetul de cardiologie, am simţit nevoia să creez un sistem prin care cei din companiile mari să poată beneficia de servicii multiple medicale, oferite de către angajator, ca parte din pachetul salarial. Aşa a apărut ideea abonamentului medical“, a spus Wargha Enayati.

El a povestit că abonamentele medicale au accelerat dezvoltarea de noi specialităţi în clinică, pentru a răspunde cererii clienţilor, ceea ce a dus la deschiderea clinicilor din reţeaua Regina Maria. Dezvoltarea pieţei de abonamente medicale s-a făcut treptat, în 15 ani reuşind să devină parte integrantă din sistemul medical privat.

Pornind cu câteva companii în 1996, primul client fiind Tetra Pak, grupul suedez din do­meniul ambalajelor pentru industria alimentară, medicul Enayati a ajuns să dezvolte piaţa abonamentelor medicale, un domeniu în care puţini operatori medicali au crezut la început.

„În 1996 primul client corporate a fost Tetra Pak, apoi Enterprise Oil, ABN Amro, Coca- Cola, Ikea. Am început cu câte 5 abonamente pentru top managementul din acele companii, apoi 30 expaţi şi tot aşa“, a mai spus Wargha Enayati.

El a explicat că în primii 20 de ani în care a dezvoltat piaţa abonamentelor, lupta principală s-a dat cu piaţa asigurărilor, un intermediar care nu făcea parte din domeniul medical.

„Provocările veneau în primul rând din partea concurenţilor mei care nu credeau în abonamente, le considerau un fel de haiducie şi s-au împotrivit până când au realizat că sunt sursă principală de dezvoltare. Eram singurul creator al unei reţele medicale, alături de cei de la Medicover, care credeam în sistemul de abonamente“, a precizat fondatorul reţelei Regina Maria.

Ce a adus abonamentul medical în piaţa privată a sănătăţii?

Creşterea operatorilor privaţi de sănătate este direct legată de numărul de abonaţi din portofoliul acestora, după cum explică chiar fondatorul reţelei Regina Maria, al doilea jucător de sănătate din ţară.

„Reţeaua Regina Maria şi de fapt serviciile medicale private în general nu puteau să crească fără abonamente şi cumva asigurările de sănătate nu s-au dezvoltat ca în alte ţări. Clinicile, reţelele s-au dezvoltat rapid pentru că banii din abonamente au intrat imediat în sistemul medical şi nu s-au dus la acţionarii asigurărilor“, a precizat Wargha Enayati.

 Iar creşterea numărului de abonaţi s-a tradus în creşterea reţelelor medicale private, pentru a susţine cererea de servicii medicale pentru abonaţi. În plus, dezvoltarea clădirilor de birouri şi numărul mare de angajaţi care lucrează în aceste spaţii atrag operatorii de servicii medicale private, care deschid clinici la parterul clădirilor de birouri pentru a fi mai aproape de abonaţi.

„La început abonamentele erau numai pentru ambasade, apoi primele companii au oferit aceste abonamente top managementului, în majoritate expaţi. Abia mai târziu s-a extins către angajaţii expaţilor şi către firmele româneşti mai mici, IMM-uri“, a mai spus Enayati.

 

„Suflu“ nou pentru abonamentele medicale

Reţelele private se bazează pe abonamente pentru a se susţine în piaţă, în special în momente de criză, aşa cum este şi situaţia generată de COVID-19. Din datele ZF, circa jumătate din businessul celor mai mari operatori privaţi din ţară vine din abonamentele medicale oferite companiilor. Un abonament medical este de asemenea unul dintre cele mai căutate beneficia extra-salariale pe care le caută angajaţii, în contextul unui ritm de viaţă agitat, unde accentul pe sănătate este din ce în ce mai prezent. Totuăi, piaîa abonamentelor medicale are nevoie de o reinventare, la 25 de ani de la dezvoltarea primelor pachete.

„Acum că piaţa a evoluat şi nevoile s-au diversificat, aşa cum este cazul abonamentului concierge medical care este în esenţă un hibrid între abonament şi asigurare. Parctic, în abonamentul pe care îl oferă acum o companie de-ale mele, Concierge Medical Intermedicas, ai toate avantajele abonamentelor cu servicii standardizate, dar în acelaşi timp beneficiezi şi de acces la o reţea de clinici diferite, ca în cazul asigurării, primind în plus serviciul personalizat al medicului integrator de caz“, a explicat Wargha Enayati.

El crede că oamenii au nevoie de o abordare personalizată şiv or să primească un diagnostic cert, fără să fie nevoie de zeci de vizite la medici, urmate de analize care cresc cifrele de afaceri ale companiilor.

 
AFACERI DE LA ZERO