Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Alex Sima, fost jurnalist şi pasionat de tehnologie, a ieşit din presă pentru a porni Escape Reality, un escape room unde foloseşte realitatea augmentată

27.11.2024, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

 Într-un escape room clasic, juctorii colaborează pentru rezolvarea unor puzzle-uri pentru a evada într-un timp limitat dintr-un spaţiu Ceea ce a făcut Alex Sima diferit faţă de un escape room clasic a fost să introducă tehnologia.

Alex Sima a renunţat la jurnalism pentru a merge în zona antreprenoriatului şi a deschis Escape Reality, un escape room unde foloseşte realitatea augmentată. În perioada în care activa în presă, Alex Sima scria subiecte din zona tehnologiei, de care a devenit foarte pasionat.

O altă pasiune a sa au fost escape room-urile. Astfel, el a decis să combine cele două pasiuni ale sale într-un business. Ideea businessului a pornit în urmă cu aproape 10 ani, însă Escape Reality a pornit abia anul acesta. 

„Am rămas cu această idee şi am început să mă interesez, am făcut un business plan, am văzut ce investiţii sunt necesare şi care sunt paşii pe care trebuie să îi urmez“, spune el. După ce a făcut toate planurile, partea de prototipare a durat circa cinci ani. Ulterior, Alex Sima a început să caute oamenii care să îl ajute în realizarea proiectului. 

Într-un escape room clasic, jucătorii colaborează pentru rezolvarea unor puzzle-uri pentru a evada într-un timp limitat dintr-un spaţiu. Ceea ce a făcut Alex Sima diferit faţă de un escape room clasic a fost să introducă tehnologia. 

„Ce am vrut să fac a fost să creez un decor la calitatea unui decor de film sau de dioramă de muzeu ca să fie augmentat. Augmentarea respectivă presupune ca vizitatorul să se uite printr-un dispozitiv pe care îl primeşte la intrare la un strat digital peste decorul real. Pot să vadă un preot aztec cum se plimbă printr-un templu sau o caravană de cămile din Egipt“, explică el.

Spre deosebire de un escape room clasic, care are mai multe camere, fiecare având o poveste, Alex Sima spune că la Escape Reality sunt aventuri.

„Am gândit patru aventuri la început, două sunt gata şi mai avem încă două în teste. Avem o aventură în Imperiul Aztec pe la 1400 şi una în Egiptul Antic, când se construiau piramidele“, povesteşte Alex Sima.

Antreprenorul şi-a bugetat o investiţie iniţială de circa 100.000 de euro iniţial, însă izbucnirea pandemiei, războiului şi creşterea costurilor au dus investiţia în business la circa 250.000 de euro.

Deschiderea escape room-ului a avut reacţii pozitive din partea oamenilor, spune antrepreorul, având o cerere mai mare decât se aştepta. 

„A mers foarte bine şi au venit foarte mulţi oameni fără niciun fel de promovare. În primele luni, am vrut să văd cum ajung oamenii organic la noi, dacă sunt oameni care recomandă mai departe, ne caută pe google, cum ne găsesc, ca să înţeleg în ce zonă să ne îndreptăm cu promovarea“, mai spune Alex Sima. 

Escape Reality nu atrage doar mici grupuri, dar există cerere şi din partea companiilor care le oferă angajaţilor diferite beneficii extrasalariale. Circa 50% din clienţi sunt din zona corporate.

Pentru anul acesta, antreprenorul estimează venituri de 30.000 de euro, iar pentru anul viitor se aşteaptă la circa 100.000 de euro, având în vedere că va fi primul an întreg al businessului, iar antreprenorul speră să deschisă şi celelalte două camere.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

 Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero

 În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro. 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania