Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Alin Laslo a readus la viaţă brandul de săpun Cheia şi produce în Maramureş săpunuri naturale şi produse de îngrijire personală de 120.000 de euro00 de euro

27.04.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ În fabrica din Baia Sprie lucrează şapte persoane.

Alin Laslo, un antreprenor din Maramureş, a readus în atenţia consumatorului român Săpunul Cheia, un brand asociat cu perioada comunistă. El a reinventat produsele, astfel încât să se plieze pe aşteptările clientului contemporan, iar astăzi produce, într-o fabrică din Baia Sprie, judeţul Maramureş, săpunuri naturale şi alte produse de îngrijire personală.

Anul trecut, susţine el, businessul a ajuns la afaceri de 120.000 de euro, iar în portofoliu, până acum, s-au strâns circa 300 de produse.

„Muncim la rescrierea unei istorii mai lungi de 100 de ani în producţia românească de săpun. Dacă vorbim de Săpunul Cheia actual, tema a fost foarte grea fiindcă am fost forţaţi să încercăm să rescriem principii, reţete, concepte pentru nivelul de aşteptare contemporan. Săpunul Cheia a făcut parte integrantă din istoria românească. La începutul secolului douăzeci, produceam 120 de tone de săpun pe an. La vremea respectivă, săpunurile, în general, erau apanajul celor care urmăreau funcţii terapeutice, respectiv, specializate. În perioada interbelică, Săpunul Cheia era un săpun burghez. Am pornit acum zece ani. Noi produceam săpunuri naturale la nivel de hobby şi pasiuni. Accesul la o asemenea marcă a fost o şansă pe care am fructificat-o. Mai departe, am lucrat doar la a adapta ceea ce noi produceam la vremea respectivă spre nivelul de aşteptare al consumatorului“, a povestit Alin Laslo.

El mai spune că este nevoie de cunoştinţe şi tehnologii complexe pentru producţia de săpun din prezent. Săpunul solid, urmărind principiile acelui săpun tradiţional, explică acesta, se face pur manufacturier, întrucât tehnologia contemporană de mass market nu ar permite obţinerea anumitor reţete străvechi. 

Săpunurile solide, de asemenea, sunt produse după aceleaşi principii, însă, utilizând informaţii şi ingrediente contemporane.

Pe lângă săpunul solid, sub acelaşi brand s-au dezvoltat şi alte formate, cum ar fi săpunul lichid, care a permis intrarea şi în domeniul de utilizare a detergenţilor. „Forţaţi de piaţă, am încercat să ne extindem oferta spre cât mai multe funcţii cosmetice – de la untul de corp, până la antiperspirante –, respectând aceleaşi principii de natural. Însă, săpunul este cel mai cerut produs, este targetul de afacere.“ Săpunurile sunt realizate din grăsime animală sau vegetală, iar pentru a da plăcerea actului de spălare, susţine Alin Laslo, sunt utilizate diverse uleiuri, precum cel de palmier, cocos, trandafir sau lavandă.

În fabrica din Baia Sprie lucrează o echipă de şapte persoane. Luna trecută, spune antreprenorul, vânzările s-au ridicat la circa 22.000 de euro.

Produsele se vând atât în online, cât şi în diverse magazine offline, însă Alin Laslo mizează pe vânzările online.

„Am crezut mereu în puterea online-ului. Toate energiile ni le-am canalizat pentru a vinde în online, direct sau prin alte marketplace-uri. Avem prezenţă şi în magazine offline, dar credem că locul nostru este în online“, a detaliat el.

În ceea ce priveşte perioada următoare şi posibilele planuri de dezvoltare ale businessului, el spune că are unele rezerve, în contextul ultimilor ani de pandemie şi a războiului de la graniţă. Crede însă că există loc de evoluţie a brandului şi merge pe ideea că mărcile premium sunt mai puţin afectate de criză.

„Ultimii doi ani au însemnat o dezvoltare explozivă a proiectului, am crescut cu 300%. Cred, mai departe, în potenţialul de dezvoltare. Am găsit şi am lansat proiecte noi, care să ne întărească imaginea de producător român autentic, încât avem toate motivele să facem parte din segmentul optimist al antreprenorilor“, a conchis el.

Alin Laslo: Ultimii doi ani au însemnat o dezvoltare explozivă a proiectului, am crescut cu 300%. Cred, mai departe, în potenţialul de dezvoltare.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania