Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Anca Ciutacu şi tatăl ei au pus pe piaţă brandul Miere cu Drag în urmă cu doi ani, pentru a continua o tradiţie mai veche a familiei în domeniul apiculturii

09.01.2021, 16:00 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Ca cifră de afaceri, în 2020 au avut circa 20.000 de euro, iar obiectivul pentru 2021 este creşterea cu 50%.

Anca Ciutacu se ocupa de fotografie înainte de a decide să ia în propriile mâini tradiţia familiei în apicultură şi să fondeze, alături de tatăl ei, Lucian, businessul Miere cu Drag. De la uzul propriu, ei au ajuns să vândă online mai ales în Bucureşti, iar acum se gândesc să dezvolte şi mai mult stupina din pădurea Reşca, judeţul Olt.

„Tatăl meu a învăţat apicultura de la tatăl lui, care i-a făcut primii stupi cadou în anul 2007, că la noi aşa este, meseria se transmite de la tată la copii. Recoltăm în can­ti­tăţi mici, lucrăm artizanal. Ne desfăşurăm ac­tivitatea în pădurea Reşca. Acolo recoltăm manual, îmbuteliem manual şi ne ocupăm de ambalare. Ulte­rior, transportăm totul la Bucureşti. Am investit peste 15.000 de euro în ultimii ani, în amena­ja­rea locului pentru recolta­re, o maşină pentru livrări şi al­te lucruri necesare“, a po­ves­tit Anca Ciutacu la emi­siu­nea online ZF Afaceri de la zero.

Sortimentele de miere pe care le produc diferă de la un la altul. În 2019 de pildă, când au intrat pe piaţă, au avut miere polifloră, miere de mană, miere de păducel, însă nu pot avea sortimente fixe an de an, deoarece sunt multe variabile de care depinde totul. Printre ele, se numără plantele care le plac cel mai mult albinelor şi mierea pe care o dau ele de la un an la altul.

„Sărbătorile de iarnă au fost o perioadă aglomerată, am avut multe comenzi. Tocmai de aceea ne-am gândit ca, în 2021, în perioadele de vârf – precum sărbătorile de iarnă, mărţişorul sau după recoltare – să angajăm pe cineva. Ca cifră de afaceri, în 2020 am avut circa 20.000 de euro. Obiectivul pentru 2021 este mărirea cifrei de afaceri cu 50% şi implicit a profitului.“

Brandul Miere cu Drag este prezent doar online deocamdată, stocurile fiind prea mici pentru a putea intra în băcănii. Cei doi antreprenori, tată şi fiică, se gândesc însă să dezvolte în continuare stupina, atât cât le permit arealul şi flora din zonă.

„Mi s-a părut foarte fain să lucrez împreună cu tatăl meu şi, deşi suntem din generaţii diferite, să văd că suntem de acord pe punctul cel mai important: menţinerea caracterului natural al producţiei şi evitarea industrializării ei. Noi am primit multe oferte de dezvoltare a afacerii şi le-am refuzat, întrucât presupuneau creştere forţată şi renunţarea la metodele naturale de creştere a stupinei. Tatăl meu locuieşte lângă pădurea Reşca, iar eu în Bucureşti, astfel că reuşim să avem grijă de stupi în permanenţă şi să ne ocupăm şi de livrările din Capitală“, mai spune Anca Ciutacu.

Pe lângă pădurea Reşca, cei doi au căutat şi alte zone propice pentru producţia de miere şi au găsit un areal cu plantaţii de pomi fructiferi şi lanuri de lavandă, de unde îşi vor lărgi gama de sortimente naturale.

„Albinele solicită enorm de mult timp. Pentru curăţenie, îngrijire, ca să înţelegi ritmurile lor de trai şi deci de producţie, ce populaţii de flori le plac mai mult şi aşa mai departe. Multă lume se apucă de albinărit, tentată de sumele mai degrabă reduse de intrare în domeniu, de abundenţa ofertelor de vânzare de populaţii de albine. Şi aşa cum se apucă, aşa se şi lasă, când văd cât este de lucru şi că recompensa nu e imediată. Mai mult, recompensa nu e lineară. Ai ani buni şi ai ani în care pierzi enorm, din diferite motive şi mai ales dacă optezi pentru metode de creştere naturală.“

Anca şi Lucian Ciutacu plănuiesc să deschidă o băcănie în Bucureşti, unde şi-au format deja un public fidel. Au însă clienţi şi din Sinaia sau Cluj-Napoca, dar şi din mai multe ţări din Europa de Vest. Preţurile mierii pe care o produc diferă în funcţie de sortiment şi sunt cuprinse între 37 şi 50 de lei pe kilogram.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania