Afaceri de la zero

Andreas Samuelsson, fondator, Kenosis: „E foarte frumos să fiu antreprenor, nu cred că aş putea să fac altceva, deşi e şi foarte greu. Sfatul meu pentru antreprenori este să facă un business din pasiune. Satisfacţia nu înseamnă doar bani, înseamnă şi mulţumire şi libertate. Atunci când alegi să faci un business doar pentru tine este la fel ca atunci când alegi să foloseşti tot grâul pe care l-ai cultivat pe un câmp doar pentru tine. Dacă îl mânânci pe tot, apoi devii sărac”.

Afaceri de la zero. Andreas Samuelsson, un suedez mutat în România de mai bine de un deceniu, realizează produse din lemn şi din piele şi vrea afaceri de 150.000 de euro anual

15.08.2019, 00:08 Autor: Florentina Niţu

„Lunar avem comenzi de 10.000-12.000 de euro. Nu reuşim să producem pe măsura cererii. Acum avem de lucru pentru următoarele patru luni.“

Andreas Samuelsson, un suedez mutat de un deceniu şi jumătate în România, a început în urmă cu trei ani să sculpteze în lemn tocătoare, mese ori rafturi rustice şi să meşteşugărească obiecte din piele naturală, într-un atelier de 400 de metri pătraţi din Giarmata, localitate aflată la 17 kilometri de Timişoara.

Artizanul îşi comercializează creaţiile în proporţie de 95% pe piaţa locală, iar 5% în ţări precum Suedia, Germania şi Austria.

„Într-o zi mergeam prin pădure şi am văzut o grămadă cu lemne de foc, printre care era şi o scândură din trunchiul unui copac tăiat. Era atât de frumoasă încât era păcat să o las să fie arsă. Am vorbit cu pădurarul, mi-a dat-o, iar eu am investit în ea. Am lustruit-o şi i-am făcut picioare de cupru, astfel a devenit o masă extraordinară. De acolo a început Kenosis“, îşi aminteşte Andreas Samuelsson, fondatorul brandului Kenosis. El adaugă că masa aceea face parte acum din mobilierul din propria casă.

Antreprenorul a pornit afacerea din pasiunea pentru natură, moştenită de la tatăl său şi din plăcerea de a modela unul din cele mai puternice elemente ale naturii, lemnul. Finanţarea iniţială a fost de 100.000 de euro şi a venit de la o fundaţie suedeză, cu scopul de a sprijini comunitatea de rromi din România. Astăzi, Kenosis are o echipă care reuneşte 11 persoane, cinci de etnie rromă şi şase de etnie română.

„Numele Kenosis vine dintr-un pasaj din Biblie. Atunci când ai un statut, ai privilegiul să îţi foloseşti puterea să manipulezi oamenii, dar tu alegi să o foloseşti în alt fel. Kenosis înseamnă să cobori voluntar de la vârful piramidei la bază şi să susţii oamenii de sub tine, să îi ajuţi să crească. Kenosis înseamnă respect pentru oameni“, explică antrepre­norul.

Echipa Kenosis a început cu produse mici, cu tocătoare şi stative pentru telefoane, iar în prezent realizează chiar şi mese şi rafturi, paturi sau alte obiecte mari de mobilier. Materia primă - scânduri de nuc şi stejar (lemn masiv) - este cumpărată în special din judeţul Bihor, de la trei sau patru gatere, în funcţie de comenzi. „Atelierul mă inspiră enorm. Lemnul şi sculele sunt sursa mea principală de inspiraţie.“

Produsele sunt făcute în funcţie de comenzile clienţilor, dar şi de dimensiunea materiei prime de care dispun. De asemenea, ele sunt personalizate în funcţie de culorile şi inserţiile cerute de clienţi.

Cei mai mulţi clienţi ai firmei Kenosis sunt persoane fizice, care ajung prin recomandări, potrivit antreprenorului. „Ei vin la noi pentru povestea pe care o au în spate produsele şi pentru că sunt unice.“

Produsele sunt livrate în toată ţara, prin curier. Preţul unui tocător porneşte de la

25 de euro şi poate ajunge până la 100 de euro, în funcţie de dimensiunea sa şi de materialul din care este făcut. O masă pentru cină de 2 metri costă circa 700 de euro. „Realizarea unui tocător poate dura 20 de minute, iar realizarea celei mai simple mese durează minimum 30 de ore.“

Unul dintre clienţii companiei a fost producătorul elveţian de ceasuri Tissot, care a comandat o masă care să transmită o poveste, o masă cu cele patru ore importante din zi sculptate. Alţi clienţi ai companiei sunt restaurantele Mamizza şi Kaiamo, din Capitală. „Pentru Kaiamo au făcut o masă dintr-o cruce găsită într-o casă veche. De multe ori reciclăm lemnele.“

Antreprenorul susţine că cei mai mulţi clienţi corporate vin din sectorul HoReCa (30%), iar numărul lor este în creştere. Totodată el spune că şi cererea pentru produsele din lemn este pe o pantă ascendentă, compania nereuşind să producă în prezent pe măsura cererii.

„Acum avem de lucru pentru următoarele patru luni. Lunar avem comenzi de 10.000-12.000 de euro şi estimăm că cifra de afaceri din 2019 va fi de 150.000 de euro. Vrem să creştem în toate zonele (produse mici, medii şi mari – n.red.), vrem să ajungem în magazinele de bricolaj şi să facem parteneriate în străinătate“, mai spune antreprenorul.

El spune că în următorii doi, trei ani îşi doreşte să aibă zece proiecte/an de design interior, prin care să realizeze obiectele de mobilier pentru locuinţe ori birouri, să realizeze 150 de mese, 2.000 de tocătoare şi câteva obiecte de artă unicate, din lemn. Acum, compania utilează cu articole din lemn interiorul unei clinice dentare.

„E foarte frumos să fiu antreprenor, nu cred că aş putea să fac altceva, deşi e şi foarte greu. Sfatul meu pentru antreprenori este să facă un business din pasiune. Satisfacţia nu înseamnă doar bani, înseamnă şi mulţumire şi libertate. Atunci când alegi să faci un business doar pentru tine este la fel ca atunci când alegi să foloseşti tot grâul pe care l-ai cultivat pe un câmp doar pentru tine. Dacă îl mânânci pe tot, apoi devii sărac. Dacă plantezi mai mult, devii bogat“, afirmă fondatorul Kenosis.

Andreas Samuelsson a venit din Suedia în România pentru prima dată în 2004, la numai 20 de ani, într-un sat din judeţul Arad, Şiria. A ajuns printr-o fundaţie care voia să sprijine oamenii să se dezvolte, pornind de la ceea ce ştiu să facă. Astfel s-a ocupat de agricultură, marochinărie şi de croşetat.

„Am început să îi sprijinim să îşi cultive legumele pentru consum în propria grădină, iar noi le aduceam seminţele. Dacă aveau grijă şi îşi doreau mai mult, îi sprijineam să-şi facă un solar. Încet, încet a fondat un business, De Ce Clouding, unde făceam produse croşetate, pe care le vindeam în Suedia“.

 

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania