Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andreea Costina, inginer biotehnolog, produce cosmetice naturale sub brandul Zahra în Bocşa, judeţul Sălaj, şi vrea să deschidă un laborator şi un magazin în Cluj-Napoca

15.05.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

Din portofoliu fac parte produse cosmetice precum unturi de corp, creme de faţă şi de mâini, balsamuri de buze, dar şi produse pentru baie - săruri de baie, geluri de duş.

Andreea Costina a schiţat brandul Zahra în timpul stu­den­ţiei, când a produs pri­mele cosmetice naturale, un­turi de corp, pe care le-a vândut apoi colegelor de cămin. În 2014 şi-a înfiinţat o firmă de tip SRL-D şi a închiriat spaţiu pentru un laborator de producţie în Bocşa, satul său natal, din judeţul Sălaj. Anul acesta, ea îşi propune să deschidă un laborator şi un magazin de prezentare şi în Cluj-Napoca, oraş în care a făcut facultatea.

„Povestea Zahra a început în 2014, când eram studentă la Facultatea de biologie, unde studiam Biotehnologii industriale şi aveam o materie Biotehnologii cosmetice, care mi-a stârnit interesul pentru acest dome­niu. Am început să îmi produc acasă cosme­ticele de care aveam nevoie pentru îngrijire, să studiez mai mult, apoi am continuat pe calea aceasta şi am ajuns aici. Totul a început din pasiune, ca o joacă şi s-a transformat în afacere“, povesteşte Andreea Costina.

Numele brandului - Zahra - l-a ales îm­preună cu nişte prieteni, la un ceai, după cum spune antreprenoarea, şi înseamnă floare, termenul provenind din cultura arabă.

Primele produse create de ea au fost unturile de corp solide, vândute în căminul în care stătea, colegelor de facultate. „Preţurile erau simbolice, să acopăr materia primă. Două zile mai târziu am primit feedback povitiv, unele voiau să mai cumpere.“

Compania a înfiinţat-o cu bani strânşi din bursă, iar apoi toate veniturile le-a reinvestit în dezvoltarea ei. „După ce am luat decizia de a-mi face un business, am căutat un spaţiu pentru atelier, dar în Cluj chiriile sunt ridicate, aşa că m-am întors în satul în care am copilărit, în Bocşa, ju­deţul Sălaj, şi am făcut acolo primul labo­ra­tor, care încă funcţio­nează. Între timp am găsit un spaţiu şi la Cluj-Napoca, unde vom face şi un mic magazin de prezentare“, explică tânăra.

Acum, ea are un portofoliu de 20 de pro­du­se cosmetice precum unturi de corp, creme de faţă şi de mâini, balsamuri de buze, dar şi produse pentru baie - săruri de baie, geluri de duş. Preţurile le-a menţinut la un nivel me­diu, pentru a fi accesibile oricărui buzunar.

„Preţurile variază între 10 şi 70 de lei. Con­su­matorii mă găsesc în online, pe Facebook sau Instagram, pe platforme mici de vânzare, în magazine fizice pentru pro­du­că­torii locali sau în saloane de înfrumuseţare.“

În 2019, compania a ajuns la o cifră de afa­ceri de 25.000 de lei, iar clienţii au venit în prin­ci­pal din recomandări, susţine Andreea Costina. Ea adaugă că în această perioadă, în contextul pandemiei de COVID-19, numărul clienţilor nu a scăzut foarte mult, dar volumul de vânzări nu mai este la fel ca înainte de apariţia virusului în România. „Clienţii m-au ajutat în această perioadă cumpărând şi mă bucur că le plac produsele.“

Antreprenoarea îşi propune ca în viitor să înveţe şi alţi oameni să-şi producă propriile cosmetice acasă, din ingredientele pe care le deţin. Ea foloseşte materie primă achiziţionată din magazine online de profil, dar şi din magazine naturiste. 

„Îmi doresc să cresc businessul organic, să creez o comunitate în care să ajut oamenii din jur, dar şi antreprenorii care vor să facă ceva în acest domeniu. Aş vrea să le ofer consultanţă. Mi-ar plăcea ca Zahra să crească, însă nu-mi doresc să fie o companie care să vândă pe bandă rulantă. Îmi doresc să evoluez, dar vreau să păstrez amprenta hand-made a produsului făcut ştiinţific“, a mai spus ea.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania