Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Andreea Machidon şi Mihai Petrescu au transformat „o vară cu prea mulţi castraveţi“ în sursă pentru un business cu conserve de fructe şi legume

08.06.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Zacusca e la concurenţă cu dulceaţa de morcovi şi lămâie din punctul de vedere al vânzărilor ♦ Reţetele din spatele produselor De Neagra sunt fie internaţionale, fie locale şi reinterpretate de cei doi, fie inspirate din familie.

În comuna Bucşani din judeţul Dâmboviţa, sub pădurea Neagra, Andreea Machidon şi Mihai Petrescu au găsit locul perfect pentru derularea unui business care şi-a găsit locul pe rafturile băcăniilor din Bucureşti. De Neagra „ nume inspirat de localizarea geografică - este brandul înscris pe eticheta portofoliului de conserve de fructe şi legume create de la zero de cei doi antreprenori.

„Businessul nostru este legat de procesarea legumelor şi a fructelor sub formă de conserve. Noi şi producem legumele, 80% din ceea ce se găseşte în borcane este produs de noi în Bucşani, unde avem şi făbricuţa“, a povestit Andreea Machidon la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Ea este arhitect, iar Mihai, soţul ei, este silvicultor. În 2017, el a cochetat mai mult cu activitatea de cultivare a legumelor, începând cu grădinile comunitare în Bucureşti.

„Apoi, am avut un proiect comun în Bucureşti, care s-a numit Grădina istorică. După aceste încercări, am prins curaj să creştem un proiect care se numea Legumim, constând în livrarea de coşuri de legume în Bucureşti. După o vară cu prea mulţi castraveţi, ne-am gândit că am putea să valorificăm şi altfel aceste produse şi de aici a venit ideea conservelor.“

 

În 2021 au obţinut o primă finanţare, iar în 2022 au apărut prima dată cu produsele De Neagra pe piaţă şi au renunţat să mai vândă legume în stare proaspătă, fiind mai rentabil să le proceseze şi să le comercializeze astfel.

„Avem cinci produse, urmând să ne diversificăm. Toate legumele sunt cultivate de noi - roşii, vinete, ardei, tot ce presupune fiecare reţetă. Facem zacuscă, salată de sfeclă cu măr, salată de castraveţi, dulceaţă de morcovi cu lămâie şi un sos de tomate. Acolo unde este cazul, pentru ce nu avem noi, lucrăm cu producători locali.“

Zacusca e la concurenţă cu dulceaţa de morcovi şi lămâie din punctul de vedere al vânzărilor, spune Andreea Machidon. Pentru vânzări, cei doi fondatori au început cu online-ul, dar în prezent o mare parte din produse sunt vândute prin intermediul băcăniilor.

„Lucrăm cu circa 15 băcănii, mare parte dintre ele fiind în Bucureşti, dar sunt şi unele din Braşov, Cluj-Napoca, Sibiu. Planul este să ajungem şi în marile magazine. Încercăm, de asemenea, să mergem la cât mai multe târguri cu produse gourmet, locale.“

În lumea băcăniilor, publicul este oarecum limitat, spune Andreea, de aceea îşi doresc să ajungă şi în magazinele mari. Este însă greu să le acceseze.

„Noi avem o bucătărie cu doi oameni, cu care putem face faţă la scalarea businessului, deci asta nu ar fi o problemă pentru noi. Totuşi, am bătut la uşi, dar intrarea în marile magazine este foarte dificilă.“

Pentru ca businessul lor să fie profitabil şi sustenabil, Andreea şi Mihai şi-au propus să ajungă să vândă între 50.000 şi 100.000 de borcane pe an. În prezent, media este 500 de borcane pe lună.

„În bucătărie şi echipamente am investit în jur de 65.000 de euro şi mai avem de investit în producţia de legume, lucrurile nu s-au încheiat aici. Am avut şi economii personale, dar am apelat şi la surse externe, două fonduri europene, pentru accesarea cărora nu am avut probleme.“

Reţetele din spatele produselor De Neagra sunt fie internaţionale, fie locale şi reinterpretate de cei doi, fie inspirate din familie.

„Ne-am propus ca în toamnă să avem cinci reţete noi „ vinete cu usturoi, gogoşari în muştar, dulceţuri de căpşuni cu diverse tipuri de alcool, cu vanilie şi mentă, dar şi o dulceaţă de gogonele. Este nevoie de cel puţin o lună între momentul în care testăm pentru prima dată o reţetă şi cel în care ajungem să vindem produsul.“

Produsele De Neagra au stârnit şi interesul micilor businessuri din HoReCa, astfel că, de pildă, fondatorii cafenelei Boiler din Bucureşti au introdus în meniul lor un sandwich cu dulceaţa de morcovi şi lămâie făcută la Bucşani.

„Suntem, de asemenea, prezenţi în trei brutării cu produsele noastre. Avem produse cu preţuri de 17 lei „ salatele, sau 20 de lei „ zacusca, dulceaţa de morcovi şi lămâie şi sosul de tomate.“

Anul trecut, Andreea Machidon şi Mihai Petrescu au obţinut o cifră de afaceri de 70.000 de lei, vânzând şi produse complementare, iar anul acesta speră cel puţin să atingă acelaşi rezultat doar din vânzarea de conserve, dacă nu chiar să-l depăşească.

Andreea Machidon, cofondatoare, De Neagra: Avem o bucătărie cu doi oameni, cu care putem face faţă la scalarea businessului, deci asta nu ar fi o problemă pentru noi. Totuşi, am bătut la uşi, dar intrarea în marile magazine este foarte dificilă.


ZF ÅŸi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania