Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andreea Maier creează într-un atelier din Oradea suveniruri gravate pe lemn şi le vinde sub brandul Craft Laser, atât online, cât şi în magazinele obiectivelor turistice

25.08.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

În portofoliul Craft Laser se regăsesc magneţi de frigider, semne de carte, brelocuri, genţi, portofele şi diverse alte suveniruri reprezentative pentru fiecare zonă turistică a României Preţul unui magnet de frigider porneşte de la 5 lei şi poate ajunge la 12 leiProdusele Craft Laser au ajuns în peste 15 zone turistice din ţară, iar pentru ele au fost realizate peste 50-60 de desene de către artistul Adrian Samoilă.

Andreea Maier a pus pe pi­cioa­re businessul Craft La­ser în 2017, după o investi­ţie care a depăşit 20.000 de euro, iar de atunci creează într-un atelier din Oradea diverse suve­niruri personalizate pentru cele mai cunoscute obiective turistice din România.

Primele suveniruri au fost realizate pen­tru oraşul Alba Iulia, apoi au urmat Castelul Peleş şi Castelul Bran. Astăzi, produsele Craft Laser au ajuns în peste 15 zone tu­ris­tice din ţară, iar pentru ele au fost realizate peste 50-60 de desene de către artistul Adrian Samoilă. „Noi am început în 2017, după ce am făcut foarte multe proiecte pe fonduri europene pentru start-up-uri. Ne-am gândit la o variantă prin care să creăm o comu­nitate care să-i ajute mai departe pe cei care au făcut aceste proiecte. Apoi, din discuţie în discuţie, ne-am gândit că ar fi frumos să facem şi noi ceva şi ne-am gândit la aceste suveniruri pe lemn, care sunt realizate ma­nual de prietenul nostru artist Adrian Samoilă. Am început cu Alba Iulia, prima dată am făcut magneţii şi suveni­ru­ri­le, le-am postat pe Facebook şi cred că în do­uă ore deja aveam un mesaj de la cineva care avea un stand de suveniruri în Alba Iulia. Am început să călătorim prin ţară, să arătăm obiectivelor turistice suve­nirurile noas­tre, iar azi avem peste 15 zone turistice în care au ajuns produsele noastre - Castelul Huniar­zi­lor, Cetatea Oradea, Castelul Karolyi, în Bu­cu­reşti, într-unul din magazi­n­ele de su­ve­niruri, în aero­porturile din Bucu­reşti, Sibiu şi Cluj, în Braşov, la Muzeul de Etnografie etc.

Tot mai mulţi ne văd produsele şi ne contactează să creăm pentru ei. Asta e ceea ce facem noi: creăm produse personalizate pentru fiecare loc în parte“, a povestit Andreea Maier, unul dintre cei doi fondatori ai businessului.

Venind din zona de fonduri europene, antreprenoarea menţionează că la investiţia de pornire s-au mai adăugat şi alte investiţii pe parcurs, bani obţinuţi prin intermediul programului StartUp Nation, care au asigurat echipamentele pentru realizarea genţilor gravate şi brodate, produse care au venit în completarea suvenirurilor iniţiale.

Astăzi, în portofoliul Craft Laser se regăsesc magneţi de frigider, semne de carte, brelocuri, genţi, portofele şi diverse alte suveniruri reprezentative pentru fiecare zonă turistică.

Produsele sunt vândute atât online, pe site-ul Craft Laser, cât şi direct în incinta obiectivelor turistice. Preţul unui magnet variază între 5 şi 12 lei.

„Avem şi un mic showroom în Oradea, care încă nu este deschis publicului. În viitorul apropiat, vrem să deschidem pro­priul nostru magazin de suveniruri în Oradea. Oraşul s-a dezvoltat mult, vin foar­te mulţi turişti, însă pe partea de magazine de suveniruri lucrurile nu au evoluat.“

În 2020, în timpul pandemiei, când tu­ris­mul a stagnat o bună perioadă, busi­nessul a rezistat datorită vânzărilor online. De asemenea, după cum precizează Andreea Maier, a fost nevoie de o rein­ventare şi de o diversificare a gamei de produse, astfel că au fost adăugate produse precum puzzle-uri educative cu harta României, harta Europei sau sistemul de planete, toate gravate pe lemn şi colorate manual.

Aceste produse se regăsesc atât online, cât şi în magazinul de jocuri pentru copii Vraja Jucăriilor. „Realizând aceste jocuri educative, noi modele de genţi, rucsacuri şi portofele personalizate, pentru noi a fost bine pentru că am putut să ne reinventăm. Toată această perioadă a fost o perioadă de învăţare, am învăţat cum să ne promovăm“, a adăugat antreprenoarea.

Tot anul trecut, Craft Laser a avut afaceri de circa 126.000 de lei, în scădere faţă de 2019, după cum spune aceasta. Spre comparaţie, în 2019, peste 100.000 de suveniruri, toate create cu intenţia de a promova România, au plecat din atelier către obiectivele turistice din ţară.

Totuşi, fondatoarea businessului spune că în 2021 se simte o revenire şi că sunt din ce în ce mai multe obiective turistice care cer suvenirurile realizate în atelierul din Oradea.

În viitorul apropiat, Andreea Maier spune că aşteaptă noi linii de finanţare, întrucât îşi doreşte să achiziţioneze echipamente performante pentru a putea crea produse cu desene color. „Am vrea o investiţie cam la 100.000 de euro.“

Totodată, unul dintre obiectivele sale din perioada următoare este de a expune într-o locaţie fizică produsele Craft Laser, dar şi produsele altor artizani locali şi preconizează că acest lucru se va concretiza de la începutul anului viitor.

Andreea Maier este de părere că un business trebuie să se dezvolte în permanenţă, iar un antreprenor trebuie să facă paşi mici pentru ca visul său să se împlinească.

„Cea mai mare frână e frica de a încerca ceva, de a face un pas, de a ieşi din zona de confort. Atunci când faci paşi mici, ai toate şansele să reuşeşti“, a mai spus aceasta.

Produsele sunt vândute atât online, pe site-ul Craft Laser, cât şi direct în incinta obiectivelor turistice. Preţul unui magnet variază între 5 şi 12 lei.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

►În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania