♦ Opt locuri de muncă a creat Andrei Cerbu într-un an şi jumătate de antreprenoriat şi spune că prezenţa la un festival precum Neversea sau Untold poate genera vânzări de până la 100.000 de lei per eveniment.
Andrei Cerbu, de formaţie inginer în telecomunicaţii, cu experienţă în străinătate, dar şi în companii multinaţionale din IT şi telecom, a pornit în aprilie 2018, din pasiunea pentru gătit, o afacere cu mâncare mexicană.
Cu un credit de nevoi personale de 20.000 de euro, a pus pe roţi un food-truck cu mâncare mexicană, apoi şi-a vândut apartamentul să cumpere a doua rulotă, iar ulterior a atras un credit de la BT Mic pentru a dezvolta şi un restaurant cu mâncare mediteraneană, pe care l-a deschis în acest an.
„Am ales bucătăria mexicană pentru că avea legătură cu stilul meu de a găti, cu pasiunea mea pentru condimente. Am avut o perioadă când găteam foarte mult şi prietenii îmi spuneau mereu că e bun tare, iar de aici m-am gândit să fac un business. Am început în aprilie 2018, deşi la bază sunt inginer în domeniul telecomunicaţiilor. Mi-am dat seama că e mai bine să stau în bucătărie, deoarece facilităţile din companie au devenit monotone pentru mine, iar eu nu sunt o persoană comodă“, spune Andrei Cerbu, fondatorul buntare.ro. El povesteşte că a renunţat astfel la un program de lucru de 8 ore pe zi, într-o clădire de birouri modernă, cu nenumărate facilităţi, pentru un program de 16 ore pe zi, în care „rolul“ său începe de la aprovizionare şi ajunge până la poveştile cu clienţii interesaţi de ceea ce le găteşte.
Andrei Cerbu şi-a făcut prima rulotă cu 20.000 de euro, obţinuţi printr-un credit de nevoi personale. Piaţa l-a primit cu braţele deschise, spune el, căci în numai câteva zile, brandul Mexican Bizness, operat de compania Buntare, a obţinut venituri de 20.000 de lei. Efervescenţa din acele zile l-a îndemnat să cumpere al doilea food-truck pentru achiziţia căruia a folosit o parte din banii încasaţi din vânzarea unui apartament din Bucureşti.
Cu două food-truck-uri şi cu multă energie, Andrei Cerbu a văzut însă şi primele scăderi în vânzări. Atunci şi-a dat seama că piaţa din Bucureşti nu este suficientă pentru desfacerea produselor sale şi a început să meargă la festivaluri, iar în acest an a ajuns în aproape toate oraşele ţării.
„Am învăţat că trebuie să merg prin ţară, la festivaluri precum Neversea, Untold, pentru că sunt foarte profitabile, deoarece acolo vin mulţi oameni. Am făcut 55.000 de kilometri cu rulota în acest an. Am fost invitat la un festival de street food din Bulgaria, dar nu am putut să ajung, însă anul viitor vom merge la Sofia şi mi-aş dori să ajung şi în Ungaria, la un alt mare festival organizat acolo.“
Prezenţa la un festival de amploare poate genera vânzări de 100.000 de lei, doar în cele câteva zile de evenimente, dar media este de 20.000-40.000 de lei.
În 2019, Andrei Cerbu a luat un credit BT Mic, cu ajutorul căruia şi-a făcut un restaurant în Grădina Dorobanţi, o locaţie cu specific mediteranean.
Tot anul acesta a renunţat la jobul din cadrul Microsoft, dedicându-se exclusiv afacerii proprii. „Restaurantul are 300 de locuri, dar zilnic avem 60-80 de comenzi. Este un business sezonier, este deschis doar pe timp de vară, pentru că atunci merge foarte bine. Eu gătesc trei zile la restaurant, în rest merg la festivaluri. (...) Burgerul este cel mai vândut produs la restaurant, apoi pastele făcute în roată de parmezan şi friptura de vită.“ Preţul pastelor făcute în roată de parmezan este de 28 de lei, iar Andrei Cerbu spune că vânzările restaurantului din grădina Dorobanţi au ajuns şi la 60.000 de lei lunar.
Traseul de antreprenor al lui Andrei Cerbu nu se opreşte însă în zona de restaurante pentru că anul acesta tânărul a accesat programul Start-Up Nation şi îşi propune să dezvolte la Galaţi, oraşul său natal, o fabrică de mâncare pentru câini. „Voi dezvolta acolo un meniu practic, vreau să fac o casoletă cu o bucată de carne, cu legume, un meniu ca la restaurant“.
A ales să investească la Galaţi pentru că este oraşul său natal, dar şi pentru că spune că oraşul se află pe un trend bun, se modernizează, pentru că vede multe schimbări în bine acolo. „Aş căuta un investitor pentru dezvoltare şi pentru a face marketing pentru fabrica de mâncare pentru câini. Produsul este foarte bun şi pentru a fi foarte căutat am nevoie de un marketing bun“, concluzionează Andrei Cerbu.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE