Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andrei Cristescu şi Andreea Matei procesează cătina de pe o plantaţie de 20 de hectare din Brăila şi produc sucuri şi uleiuri sub brandul Arbo Cătină

31.03.2021, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

La sfârşitul anului trecut, fondatorii Arbo Cătină au lansat şi magazinul online, care, în doar câteva luni de funcţionare, a ajuns să contribuie cu 50% la cifra de afaceri.

Andrei Cristescu şi Andreea Matei sunt doi antreprenori din judeţul Brăila, care, pornind de la o plantaţie de cătină de 20 de hectare, au creat Arbo Cătină, o afacere cu suc şi ulei de cătină.

„În 2015, am depus proiectul pentru înfiinţarea unui start-up. Proiectul a fost aprobat, dar semnarea contractului a durat foarte mult, a avut loc abia în 2018. Producem suc din cătină, iar din ce rămâne de la procesarea sucului, printr-un proces de deshidratare şi o nouă presare, obţinem ulei de cătină“, a povestit Andrei Cristescu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Echipamentele au fost achiziţionate cu 120.000 de euro, sumă la care s-au adăugat 80.000 de euro pentru cercetare şi o cofinanţare de 100.000 de euro.

Din gama Arbo, fac parte suc de cătină amestecat cu miere sau cu mere, dar şi un suc concentrat, care poate fi preparat în funcţie de dorinţa consumatorului. Sticlele cu conţinut gata preparat, cu o cantitate de 250 de mililitri, costă în jur de 13 lei. Fabrica de procesare din judeţul Brăila are o capacitate de producţie de aproximativ 500 de litri de suc pe zi, însă producţia efectivă este mai redusă în acest moment.

„Am intrat cu brandul Arbo Cătină în magazine mici de cartier din zona Brăilei, din Bucureşti şi avem discuţii şi pentru Cluj şi Braşov. Am avut discuţii şi cu lanţurile mari de magazine, dar au fost destul de reticente la listarea unor noi produse.“

Activitatea Arbo Cătină a început în februarie 2020, lună care a precedat lockdownul, iar fondatorii afacerii începuseră tratative pentru a vinde produsele în mai multe resturante şi braserii. Cum pandemia a schimbat regulile în HoReCa, sucurile de cătină au ajuns doar în câteva băcănii din Bucureşti.

La sfârşitul anului trecut, fondatorii Arbo Cătină au lansat şi magazinul online, care, în doar câteva luni de funcţionare, a ajuns să contribuie cu 50% la cifra de afaceri. 

Acum, antreprenorii iau în calcul să extindă activitatea şi către alte produse, gândindu-se, printre altele, la procesarea nucilor.

„Amplasarea fabricii de procesarea în localitatea Siliştea din judeţul Brăila a fost aleasă deoarece, în grupul de firme Arbo, există şi una care se ocupă cu producţia agricolă, având înfiinţată încă din 2013 o plantaţie de cătină de 20 de hectare, certificată ecologic. Fabrica dispune de capacitate de frig, depozit de congelare rapidă şi depozit de păstrare. Acesta este motivul pentru care ne-am axat în principal pe prelucrarea cătinei“, spune Andrei Cristescu.

În 2021, Andrei Cristescu şi Andreea Matei vor să încheie un contract cu unul dintre marii retaileri de pe piaţa locală, dar şi crească vânzările online.

Mai mult, cei doi antreprenori vor să extindă gama de sucuri şi să adauge şi noi categorii de produse în portofoliu, precum batoane proteice sau fructe deshidratate.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

 Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF  şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania