Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andrei Morariu şi Bogdan Costea au recreat brandul de ceasuri Optimef şi pun astăzi marca românească pe noi colecţii de accesorii

09.03.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

♦ De la producţia de ceasuri, Optimef, un brand creat în 1979, dar înregistrat ca marcă abia în 2013 de Andrei Morariu şi Bogdan Costea, a ajuns la producţie de ochelari de soare, genţi, biciclete, dar planurile celor doi antreprenori nu se opresc aici ♦ „Putem să trecem la nivelul următor. Am avea nevoie de un input de capital de 100.000 de euro pentru a creşte.“

Andrei Morariu, absolvent de Teatru, şi Bogdan Costea, de profesie arhitect, au redese­nat de la zero designul ve­chiu­lui ceas Optimef, ale cărui rotiţe au fost puse în mişcare pentru prima dată în 1979. Ei au ales să facă un model de ceas mecanic, colecţie pe care au numit-o „Fărăzece“, pornind de la o vorbă des întâlnită în popor ca răspuns la întrebarea „cât e ora?“.

Astăzi, ceasurile româneşti Optimef, brand readus la viaţă de cei doi tineri în 2016, sunt vândute în magazinele Muzeului de Artă Modernă din New York (MoMA), una din­re cele mai cunoscute instituţii de profil din lume.

„Eu am avut iniţiativa. Sora mea scria des­pre ceasuri, aveam acasă foarte multe cataloage şi mi-au rămas în minte. Am făcut îm­preună cu Bogdan un festival de film şi ni s-a părut oportun să facem şi un alt proiect, am trecut prin toate obiectele de design şi ne-am oprit la ceasuri“, spune Andrei Morariu.

Pasionaţi de orologerie şi design de obiect, cei doi au hotărât să relanseze Opti­mef din dorinţa de a aminti că în România s-au produs lucruri moderne încă din anii 1980. „Am început în 2014 să lucrăm la proiectul de relansare, iar în 2016 am creat primele ceasuri. Ne-am dorit să păstrăm numele şi să ducem povestea mai departe. Optimef a fost un proiect de pionierat la vremea lui, făcut de inginerii de la Mecanică Fină.“

Optimef s-a lansat în decembrie 2016, cu modelele Fărăzece Black şi Gold cu braţară din silicon, urmate în august 2017 de modele­le Copper şi Silver şi curele din piele, iar până în prezent antreprenorii au vândut peste 1.500 de ceasuri. „Am făcut şi o bicicletă de design, derivată din ceasul Fărăzece.“  

Următorul pas în dezvoltarea brandului a fost făcut în 2018, când antreprenorii au lansat prima colecţie de ochelari de soare – Optimef Unibrow – şi o colecţie-capsulă (bră­ţări din pânză pentru ceasuri şi borsete) în colaborare cu Summer Well Festival.

„Apoi am făcut ceasul Victoria. Este inspirat din două clădiri de pe Calea Victoriei, construite în perioada modernistă, clă­direa Adriatica şi fosta clădire a monopo­lu­lui de stat. E un omagiu adus acestui curent care şi-a lăsat amprenta asupra oraşului“, spune Bogdan Costea.

Ceasurile Optimef au mecanism elveţian şi sunt asamblate în Hong Kong. Tot în Hong Kong sunt produse şi ramele ochelarilor sub acelaşi brand, însă asamblarea acestora se face în România, iar lentilele sunt produse la Timişoara.

Bogdan Costea consideră că este foar­te importantă diversificarea gamei de pro­duse, astfel încât clienţii să se întoarcă la brand.

„Am lansat acum o colecţie de genţi. Am vrut să facem un ceas şi am ajuns la o întreagă ga­mă de produse. Lucram cu pielea naturală pen­tru curelele ceasurilor, aşa am făcut o bor­setă, apoi un portofel, iar pentru că ne-a plă­cut în atelier, am făcut o colecţie de genţi. Vrem să facem şi bijuterii“, adaugă Andrei Morariu.

Preţul ceasurilor din modelul Fărăzece este de 650 de lei, iar un ceas Victoria costă 1.050 de lei. „Genţile sunt în zona premium şi costă între 1.100-1.600 de lei. Sunt produse unice, foarte complicat de realizat, iar execuţia e foarte bună.“

Produsele sunt trimise prin curier oriunde sunt cerute şi au ajuns chiar şi în Mexic. Cei doi antreprenori comercializează ceasurile în propriul magazin online, dar şi în magazine online din Marea Britanie, Hong Kong, San Francisco şi New York. „Cea mai bună piaţă este România, iar cea mai bună piaţă externă este Marea Britanie.“

În 2019, compania din spatele brandului Optimef a înregistrat o cifră de afaceri de 85.000 de euro. „Faţă de 2017 ne-am dublat vânzările. Estimăm că vom merge tot aşa.“

Antreprenorii, firi creative, spun că ar putea să producă mai mult, însă au nevoie de un sprjin financiar pentru a se dezvolta, mai ales pe partea de marketing. „Mulţi designeri se pierd fără sprijin financiar. E greu să convingi investitorii să creadă în ideea ta“, spune Bogdan Costea.

„Acum putem să trecem la nivelul următor. Am avea nevoie de un input de capital de 100.000 de euro. (…) Mi-ar plăcea ca în cinci ani Optimef să fie un brand cunoscut internaţional. În afară era o problemă cu produsele făcute în România, dar s-a auzit în piaţă că în România sunt mulţi designeri buni“, a adăugat Andrei Morariu, co-fondator al Optimef.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania