Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Bogdan Georgescu a renunţat la IT şi a deschis Mabo Coffee, o prăjitorie de cafea cu şapte angajaţi, livrări în Europa, Asia şi Orientul Mijlociu şi cu ambiţia de a dubla producţia

22.09.2021, 00:07 Autor: Alexandra Matei

Bogdan Georgescu este vicecampion mondial la prăjit cafea l „Mi-a plăcut competiţia. Prima a fost în 2016 când eram încă angajat în IT“.

Bogdan Georgescu, fost anga­jat în IT şi, în prezent, antre­pre­nor cu acte în regulă şi vice­campion mondial la prăjit ca­fea, şi-a transformat pasiu­nea într-un business numit Mabo Coffee, unde prăjeşte cafea adusă din Africa, America Centrală sau America de Sud.

Mabo Coffee are o locaţie fizică în Bu­cu­reşti, unde are loc tot procesul de prăjire şi unde clienţii pot veni, de asemenea, să bea cafea. În viitor, antreprenorul îşi doreşte să mai deschidă încă o cafenea, într-un spaţiu mai mare.

„Am început să prăjim cafea pentru coffee shopul nostru şi pentru persoane care cumpără de la noi, fie că sunt cafenele sau per­soane fizice. Am luat-o uşor, am început fix când a izbucnit pandemia şi mi s-a părut că online-ul, atunci, a fost portiţa noas­tră de scă­pare. Eu am fost pasionat de ca­fea, beam ca­fea foarte multă şi la un mo­ment dat am ajuns într-o locaţie şi am înţe­les că ce beam eu era complet incorect. Eu prăjeam acasă ca­fea pentru mine şi prieteni pe vremea când încă lucram în IT. Mi-a plă­cut competiţia, m-am dus la competiţii na­ţio­nale în acest do­me­niu. Nu m-am gândit că o să fac o cafenea şi că o să mă ajute titlul aces­ta. Prima com­pe­ti­ţie a fost în 2016, eram încă angajat în IT. În 2019 am ieşit cam­pion naţional, încă lucram în IT şi pră­jeam cafea comercial la o prăji­to­rie. Ulte­rior, am reuşit să evadez din piaţa de IT. De aproape doi ani de zile fac doar cafea. Nu mă mai doare spatele sau capul şi nu mai stau la birou atât de mult“, a spus Bogdan Georgescu, fondatorul Mabo Coffee.

Investiţia iniţială pentru businessul său s-a ridicat la 50.000 de euro, bani veniţi prin pro­gramul Start Up Nation, la care s-au mai adău­gat, apoi, încă pe atât. Mai mult, adau­gă el, printr-o finanţare de la un partener, în afa­cere vor mai intra circa 100.000 de euro bani care vor ajuta la creşterea capacităţii de prăjire şi la mutarea într-un nou spaţiu.

Bogdan Georgescu povesteşte că în afacerea sa un rol important îl joacă inter­netul pentru că inclusiv cuptorul este conec­tat la calculator, calculatorul e conectat la in­ternet şi la un soft care trage date din cup­tor, astfel încât în orice moment să se poată supraveghea procesul de prăjire. „Totul e conectat în timp real la internet. Vodafone ne-a ajutat foarte mult în acest sens cu abonamentele de internet.“

Acesta mai spune că se poate ajunge la un maxim de 250 de kilograme de cafea pră­jită pe zi, iar după noua investiţie, de 100.000 de euro, care va asigura un cuptor mai mare, capacitatea de prăjire ar putea ajunge la 500-600 de kilograme pe zi. Un kilogram de cafea marca Mabo Coffee costă între 190 de lei şi 400 de lei, în funcţie de tipul ei.

Clienţii pot cumpăra atât din locaţia fi­zi­că, cât şi de pe site-ul afacerii, însă, susţine Bogdan Georgescu, foarte mulţi vin direct în coffee shopul fizic.

„Este foarte interesant să vii pentru că, de obicei, oamenii nu ştiu cum se prăjeşte cafeaua şi care este tot procesul. Mulţi au impresia că această cafea creşte în pun­gă la Carrefour. Ei bine, nu este aşa, ea creş­te în copac, se ia, se procesează, ajunge la dis­tri­buitor, apoi la prăjitorie şi ajunge apoi să arate cum arată cafeaua pe care o ştiu oamenii în general“.

Mabo Coffee are trei direcţii de busi­ness: cafeneaua, site-ul şi vânzarea către cafe­nele, atât în ţară cât şi în afară, pe pieţe pre­cum Europa, Asia sau Orientul Mijlociu. Anul trecut, Mabo Coffee a avut o cifră de afaceri de 250.000 de euro, iar perspectivele pentru 2021 sunt optimiste.

„În pandemie nu am suferit, chiar am crescut. Online-ul ne-a ajutat. Mie mi-e fri­că mai mult de vremea rea decât de pan­de­mie. Oamenii oricum consumă cafea. Anul acesta vom ajunge la 700.000-900.000 de euro cifră de afaceri.“

Mabo Coffee are 7 angajaţi, însă Bogdan Georgescu spune că trebuie să extindă echipa, întrucât ea nu mai poate face faţă în această formulă. La cele trei direcţii de business, fondatorul Mabo Coffee îşi propune să mai adauge încă o direcţie, şi anume, o prăjitorie de cafea în regim deschis. Acest concept, explică el, ar însemna ca oamenii care sunt pasionaţi de prăjit cafea sau care vor să-şi facă un business din asta pot veni în această prăjitorie şi pot folosi echipamentele puse la dispoziţie de Mabo Coffee.

Bogdan Georgescu susţine că piaţa pe care activează este încă o piaţă incipientă, însă are potenţial şi loc de creştere, mai ales că sunt „exagerat de mulţi oameni care vor să bea o cafea bună“.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone