Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Bogdan Ghineţ vrea să ducă fructele deshidratate produse în Vaslui, sub brandul Scrijele ca la bunica, în toată Europa şi a făcut primul pas spre Belgia

11.09.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Scrijele de fructe ca la bunica s-a născut în 2015, la Iaşi, atunci când Bogdan Ghineţ împreună cu alţi doi parteneri şi-au propus să aducă noilor generaţii sau să readucă generaţiilor actuale gustul copilăriei, al produselor făcute de bunici. Astfel, au început să facă scrijele - felii subţiri - de fructe deshidratate în cuptoare speciale, fără conservare.

„Îmi propun să devină un brand cunoscut la nivel naţional şi internaţional, iar pe zona Moldovei să fie cel mai mare procesator de fructe. Îmi doresc să cresc producţia şi eficienţa, dar am nevoie de aproximativ un milion de euro strict pentru producţie.“

Scrijele de fructe ca la bunica s-a născut în 2015, la Iaşi, atunci când Bogdan Ghineţ împreună cu alţi doi parteneri şi-au propus să aducă noilor generaţii sau să readucă generaţiilor actuale gustul copilăriei, al produselor făcute de bunici. Astfel, au început să facă scrijele - felii subţiri - de fructe deshidratate în cuptoare speciale, fără conservare.

„Aveam un partener cu care am început în 2015, care ne ajuta pe partea de procesare. Însă, în timp mi-am dat seama că nu voi putea avea deschidere spre lanţurile mici sau mari de magazine decât dacă le procesez eu. În 2018, am câştigat o finanţare prin care am deschis punctul de lucru, în decembrie, în comuna Rebricea, din judeţul Vaslui“, povesteşte tânărul antreprenor. El adaugă că finanţarea iniţială a fost de 24.000 de euro.

Până în prezent, investiţiile s-au ridicat la 100.000 de euro, iar în momentul de faţă capacitatea de producţie este în medie 5.000 de punguţe pe lună, de diverse gramaje: 70 g, 75 g, 100 g sau 200 g, în funţie de fructul procesat. „Capacitatea poate să crească, ne dorim să o creştem, să procesăm simultan mai multe tipuri de fructe.“

Acum, compania are în portofoliu mere deshidratate, prune, caise, gutui şi îşi propune să iasă pe piaţă cu struguri în toamnă şi mure anul viitor. „Cumpărăm materie primă locală şi avem livezi în perimetrul de 10 kilometri, maximum.“

„Pe partea de vânzare am început cu partenerii care m-au ajutat în 2015, cu magazine locale, care au pornit deodată cu mine. În ianuarie 2019 eram în 10 magazine locale, iar acum suntem în 70 de magazine partenere şi un lanţ de benzinării cu 45 de locaţii. În pandemie a crescut mult numărul magazinelor partenere şi ne-a ajutat. A fost o extindere constantă de la lună la lună“, susţine Bogdan Ghineţ. De altfel, produsele se găsesc şi în 20 de locaţii online, dar magazinele fizice gene­rează cea mai mare parte din vânzări. Totodată, în perioada în care încă nu sunt coapte fructele locale, compania are o cola­borare cu un producător de cătină privind prestarea serviciilor de deshidratare a fructelor. Compania care deţine brandul Scrijele ca la bunica se numeşte Fructe Deshidratate SRL, iar în cadrul ei lucrează în prezent cinci persoane.

În ceea ce priveşte pro­ducţia, Bogdan Ghineţ spune că l-ar ajuta ca furnizorii să deţină spaţii frigorifice de depozitare, astfel încât să poată cumpăra mai mult timp din an, şi nu să prioritizeze ce produce şi ce nu. Totodată, el crede că ar fi benefică o mai mare deschidere a lanţurilor de magazine unde sunt acţionari antreprenori români pentru susţinerea producătorilor locali „să treacă un prag - de la mic producător la producător ce poate susţine distribuţia în toată ţara“.

„Am încercat şi în lanţurile mari de magazine, cu capital străin, cu trei am fost în discuţii şi au rămas în zonă de aşteptare din diverse motive. Încercăm, dar nu e o zonă în care îmi doresc să ajung cu orice efort, pentru că a intra înseamnă să produc mai mult, iar facturile se plătesc la intervale mari de timp. Cu magazinele mici am un rulaj mai bun“.

Din gama de produse, merele deshidratate sunt cele mai accesibile, o pungă de 75 g fiind 8-10 lei, pe când murele şi caisele sunt cele mai scumpe, pentru că au un preţ de achiziţie mai mare. În 2019, cifra de afaceri a Scrijele ca la bunica a fost de 35.000 de lei, iar pentru 2020 antreprenorul ţinteşte venituri de trei ori mai mari, către 100.000 de lei.

„Îmi propun ca Scrijele ca la bunica să devină un brand cunoscut la nivel naţional şi internaţional. Am intrat cu brandul nostru în Belgia, într-un magazin deţinut de un român stabilit acolo. Îmi doresc ca pe zona Moldovei să devenim cel mai mare procesator, să ne facem o livadă proprie cu sistem integrat de producţie, flux digitalizat şi robotică, şi am depus câteva proiecte pentru obţinerea de fonduri în direcţia asta. Îmi doresc să creştem eficienţa“.

Bogdan Ghineţ adaugă că este în discuţii cu parteneri pentru distribuţia în Danemarca şi în Germania, iar momentan finanţarea provine din surse proprii, însă pe viitor îşi doreşte să atragă fonduri naţionale şi europene. „Încă venim cu bani de acasă, nu suntem finanţabili. (...) Strict pentru creşterea producţiei, finanţarea necesară se duce spre un milion de euro şi trebuie să fiu pregătit pentru asta.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania