Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Bogdan Pandea a creat în 2014, la 24 de ani, brandul de cafenele Captain Bean la Cluj-Napoca şi a ajuns la opt locaţii proprii şi o unitate în franciză

02.03.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„Văd dezvoltarea Captain Bean la 50 de francize în ţară, dar şi în străinătate. Franciza este cea mai frumoasă facultate, cea mai bună practică din business.“

Bogdan Pandea s-a pregătit în fa­cultate să devină contabil, însă un curs de antreprenoriat pen­tru tineri i-a schimbat tra­seul profesional, iar în 2014 a pornit de la zero la Cluj-Napoca dezvoltarea unui lanţ de cafenele sub brandul Captain Bean. Şase ani mai târziu spune că dacă ar fi să o ia de la capăt ar urma exact acelaşi traseu. „Mai mult ca sigur aş merge pe acelaşi drum“, a spus Bogdan Pandea, fondator al cafenelelor Captain Bean.

„Povestea Captain Bean a început în 2012, la primul meu training de antre­pre­noriat. M-am dus acolo cu ideea că o să fiu contabil şi văzând ce fac antreprenorii mi-am dat seama că nu e chiar pentru mine con­ta­bilitatea. Am primit provocarea să spun o idee de afacere, am spus că aş crea o cafenea pe roţi şi am primit un feedback foarte bun. Mai mult de un an şi jumătate am gândit businessul, m-am focusat pe calcule, m-am ţinut de facultate, apoi am deschis prima locaţie împreună cu doi colegi. Am avut doi angajaţi extraordinari. În fiecare an am reuşit să dechidem o nouă locaţie, brandul a crescut organic“, descrie Bogdan Pandea modul în care a creat şi dezvoltat Captain Bean.

După etapa de început în care „a pe­dalat“ pe roţi cu o cafenea, Bogdan Pandea a deschis prima unitate în magazinul Cen­tral din Cluj-Napoca, strămoşul mallu­rilor din oraşul din inima Transilvaniei. „Investiţia iniţială a fost de 7.000 de euro, m-au sprijinit părinţii cu jumătate din investiţie, iar jumătate din bani i-am pus eu din economiile strânse. Am lucrat un an şi în Statele Unite înainte de a deschide cafeneaua.“ Tânărul antreprenor spune că în România nu a lucrat, dar a mers în training la o cafenea pentru a vedea cum arată acest business şi pentru a-l pu­tea dezvolta de la zero. „Am mers eu să văd drumul de antreprenor de la zero.“

Brandul de cafenele dezvoltat de Bogdan Pandea a ajuns în prezent la opt lo­caţii proprii în Cluj-Napoca, o unitate în fran­ciză şi planuri ambiţioase de extindere. În 2019, cifra de afaceri a Captain Bean a ajuns la 250.000 de euro.

 Taxa de franciză pentru Captain Bean este de 5.000 de euro, sumă care include training, sprijin, design, tot know-how-ul echipei de dezvoltare, iar echipamentele sunt achiziţionate de francizori. „Încercăm să oferim o franciză la 1.000 euro/mp, dar investiţia finală depinde de spaţiu, de locaţie şi poate ajunge la 25.000 de euro.“

„Prima franciză am deschis-o alături de doi tineri în Cluj. Sunt tineri, au energie, ne dau mereu feedback, creştem împreună. Pentru noi este important să ajungem la zece francize deschise anul acesta, este o masă critică pentru a putea valida conceptul. Reuşita locaţiei depinde însă în mare măsură de antreprenorul care ia franciza“, spune Bogdan Pandea. El arată că fiecare unitate are propriii ei indicatori financiari şi fiecare urmăreşte să fie profit. „Avem locaţii care necesită doar vânzarea a 40 de cafele ca să ajungem la breakeven point, să plătim chirie, salarii şi ulterior pot ajunge la un profit decent. Avem locaţii care au nevoie de un alt volum. Avem locaţii premium unde vindem peste 100 de cafele.“

O cafea espresso la Captain Bean costă 4 lei, iar un flat-white, cel mai vândut produs, costă 9 lei.

„Avem un stand într-o facultate şi ne adaptăm preţurile de acolo“, arată Bogdan Pandea care spune că este important să aduci clienţi, dar şi să îi ţii pe cei care îţi trec o dată pragul. Captain Bean vinde şi produse complementare pe lângă cafea, sandvişuri, gustări, iar echipa companiei numără 14 barista şi 4 tineri care se ocupă de dezvoltarea brandului.

Pentru 2020 planurile antreprenorului din Cluj-Napoca vizează extinderea în franciză, cu unităţi în Oradea, Bucureşti, dar şi în alte oraşe mari din ţară, în centre universitare, oraşe în care Bogdan Pandea spune că aşteaptă să găsească antreprenori care să rezoneze cu brandul creat de el.  „Peste cinci ani văd mulţi tineri care au atins succesul prin franciza noastră. Franciza e cea mai frumoasă facultate, practică din business. Văd 50 de francize în ţară, dar şi în străinătate“.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania