Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Camelia Jugănaru a creat brandul Merinderia în 2019 şi produce zacuscă, gemuri şi legume congelate într-o mică fabrică din Prahova

25.05.2023, 00:06 Autor: Georgiana Mihalache

Investiţia în spaţiu, echipamente şi materii prime a ajuns la 140.000 de euro, dintre care 40.000 de euro au venit din fonduri europene.

Antreprenoarea Camelia Jugănaru a pornit în 2019 un business propriu sub numele de Merinderia, din pasiunea pentru gătit şi dorinţa de a avea produse cu gustul din copilărie, de la zacuscă la ardei copţi, dulceaţă sau murături.

După o investiţie de 140.000 de euro într-o mică fabrică în Prahova, la 15 kilometri de Ploieşti, Merinderia a ajuns în două puncte de vânzare în Bucureşti, iar planul urmăreşte intrarea în băcănii.

„Businessul a pornit dintr-o joacă, eu eram pasionată de zona culinară şi într-o vară, împreună cu partenerul meu, am zis să facem zacuscă pentru că îşi dorea el să mănânce. Am făcut acest produs, ne-a plăcut ce a ieşit, am dat pe la prieteni şi toată lumea a zis că e supergustoasă şi până la urmă ne-am gândit să şi vindem produse la borcan şi mai ales zacuscă”, a povestit Camelia Jugănaru.

Ea nu avea pregătire culinară, însă a avut un canal de youtube dedicat gătitului şi a luat contact cu bucătari, cursuri care i-au creat o imagine asupra a ceea ce înseamnă bucătăria unui restaurant.

„Am construit un spaţiu de producţie, partenerul meu a avut terenul şi o parte din bani am folosit-o pentru echipamente, utilaje, materie primă, salarii. Suntem în Prahova, la 15 kilometri de Ploieşti. Avem 100 de metri pătraţi, e o făbricuţă, avem un flux de producţie, urmăm normele de la Direcţia sanitar-veterinară cu filtru de personal, cu depozite”, a mai spus Camelia Jugănaru.

În prezent, portofoliul Merinderia cuprinde 12 sortimente, printre care cinci sunt de zacuscă, două de salată de vinete, trei de gemuri, dar şi zarzavat pentru ciorbă, ardei şi vinete coapte sau murături.

„Am început businessul lucrând cu industria HoReCa şi, pe lângă zacuscă, am început să facem vinete coapte la foc de lemn şi ardei copţi, pe care trebuie să-i şi stocăm, congelaţi fiind. La noi sezonul de legume în România este destul de scurt şi pentru că am început cu industria HoReCa şi ei ne-au cerut volume, ne-am concentrat foarte mult în timpul verii să coacem vinetele şi ardeii pe care să-i congelăm. Acum congelăm în jur de 7 tone de legume pe an şi plănuim să extindem acest spaţiu de congelare. Să obţinem aceste 7 tone de de legume coacem 14-20 de tone de legume crude”, a explicat antreprenoarea.

Cifra de afaceri a Merinderia în 2022 a fost de 240.000 de lei, iar profitul a ajuns la 27.000 de lei. Preţul unui borcan de zacuscă ajunge la 25 de lei, în medie. Antreprenoarea a spus că măririle de preţ au afectat şi businessul Merinderia, în special cele la zahăr, ulei, legume. Totuşi, oamenii caută gusturi naturale, produse cât mai puţin procesate, care să folosească puţini conservanţi, iar relaţia directă cu producătorul local le oferă clienţilor o garanţie a calităţii.

„Am investit şi încurajaţi de faptul că am avut această posibilitate de a lua fonduri europene şi de faptul că am găsit nişte clienţi cu care să lucrăm, care ne-au asigurat volume”, a mai adăugat Camelia Jugănaru.

Ca planuri de viitor, antreprenoarea vrea să extindă capacitatea de stocare pentru legumele congelate, dar şi să intre cu un nou punct de vânzare în Bucureşti şi să colaboreze cu alte magazine.

„Intrarea într-un supermarket, într-o reţea depinde de mine în primul rând, dacă reuşesc să eficientizez fluxul de lucru. Să poţi să intri în magazine, din experienţa mea de până acum, trebuie să oferi ca furnizor un preţ destul de mic al produsului, ori având costuri de producţie foarte mari mi-e dificil să las preţul foarte jos”, a mai explicat fondatoarea Merinderia.

Un alt plan de viitor este ca produsele Merinderia să fie realizate din producţie proprie a legumelor.

„Trebuie să ai energia şi determinarea să te lupţi cu ce apare în busines, să fii pregătit pentru toate lucrurile imprevizibile. În antreprenoriat trebuie să ai energia necesară să găseşti soluţii în oricare moment”, a concluzionat Camelia Jugănaru.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania