Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cătălin Mihaiu a deschis pizzeria La Troia în oraşul natal Călăraşi după ce a învăţat meserie în Spania şi Austria, iar acum face 150 de pizza zilnic

04.01.2021, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Media lunară a vânzărilor este de 100.000 de lei „Una dintre cele mai bune decizii pe care le-am luat a fost să revenim acasă“.

Cătălin Mihaiu a plecat din Ro­mânia în 2003 şi prima sa expe­rienţă profesională în afara ţării a fost într-un restau­rant de tip fast-food, unde a deprins o mică parte din tainele producţiei de pizza. Ulterior s-a specializat, iar în 2019 a văzut oportunitatea de a se întoarce la Călăraşi, oraşul său natal, şi a practica ce a învăţat. Acum, pizzeria La Troia, deschisă în iulie 2019, produce 150 de pizza zilnic.

„După câţiva ani buni de experienţă în ţările europene, mai exact în Spania şi Austria, am îndrăznit să revenim în Româ­nia, în Călăraşi. M-am întors împreună cu so­ţia mea, cu care şi lucrez. Nu m-am gândit nici­­odată să rămân în străinătate, iar în 2019 am găsit cea mai mare oportunitate să mă în­torc“, povesteşte Cătălin Mihaiu, fondatorul pizzeriei La Troia.

Investiţia în afacere s-a ridicat la 45.000 de euro, din care 33.000 de euro au provenit dintr-un  program de finanţare pentru româ­nii din diaspora, care pornesc businessuri în România. „Am deschis pe 14 iulie 2019.“

Pizzeria este creată după conceptul de open kitchen, specific restaurantelor italiene, care are ca principală atracţie prepararea mâncării comandate în faţa clienţilor.

„Am simţit entuziasmul oamenilor din prima zi şi am vândut chiar 100 de pizza atunci. Apoi, am depăşit acest număr şi acum în fiecare zi facem 150 de pizza. Eu sunt bu­că­tarul şi soţia mea cu încă un angajat mă aju­tă şi mai avem un angajat care se ocupă de li­vrări“, explică Cătălin Mihaiu. El menţio­nea­ză că încă de la începutul businessului, în pla­nul de afaceri era prevăzută şi livrarea la do­mi­ciliu, fapt realizat la o lună după deschidere.



La Troia livrează pizza în oraşul Călăraşi, dar şi în câteva sate din jur, iar tânărul antreprenor spune că din luna martie a anului trecut, odată cu apariţia primelor cazuri de coronavirus în ţară, businessul s-a reaşezat rapid. „Am închis 3 zile, ne-am gândit că am putea fi afectaţi şi mai bine să ne concentrăm pe muncă din exterior.“


Compania are 24 de tipuri de pizza în por­tofoliu, iar pizza La Troia, pizza casei, este cea mai vândută, preţul său fiind de 26 de lei.

„La început am făcut şi crispy strips sau aripioare picante, dar aveam comenzi de pizza forte mari şi am renunţat. Media lunară a vânărilor este de 100.000 de lei“.

Cătălin Mihaiu mai spune că cea mai mare problemă a sa în momentul actual este lipsa forţei de muncă, fără de care nu vede o extindere a businessului pe termen mediu. „La noi, dacă ar veni un pizzar, ar câştiga minimum 3.000 de lei.“

„Una dintre cele mai bune decizii pe care le-am luat a fost să revenim acasă. Dorinţa de a ne întoarce era demult, dar lipsea curajul. În 2003, când am plecat, stăteau lucrurile cu totul altfel“.  Fondatorul pizzeriei La Troia îşi aminteşte că atunci când a plecat din România nu cunoştea nici măcar tainele gătitului, darămite ale producţiei de pizza, însă a învăţat şi a făcut o afacere din pasiunea sa.

„Tinerii nu ar trebui să stea pe gânduri dacă să facă sau nu un business, important este să nu se îndepărteze de ideea de a avea un business, să culeagă informaţiile necesare şi să rişte, pentru că merită dacă ai încredere în ceea ce ştii să faci“.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania