• Leu / EUR4.9192
  • Leu / GBP5.6962
  • Leu / USD4.6852
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Claudia Ciontu a gândit Plăiuţ, un ghid turistic pentru copii, unde a adunat 30 de destinaţii din România, şi a vândut în jumătate de an peste 500 de exemplare

11.01.2022, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Claudia Ciontu: Mă gândesc şi la nişte hărţi detaliate ale marilor oraşe, pentru că au fost cele mai solicitate de cititori. Am în gând şi o ediţie pentru oamenii mari, dar ilustrată ca pentru copii, diferită de ceea ce găsim astăzi în librării.

Claudia Ciontu se afla în vacanţă prin România, în Maramureş, în 2020, când a realizat că multe destinaţii locale nu sunt suficient de bine cunoscute şi că, dacă adulţii nu le promovează, copiii cu atât mai mult nu pot afla de ele.

Aşa că, realizând că nişa ghidurilor turistice pentru copii nu este acoperită în România, a luat decizia de a scrie chiar ea o astfel de carte, căreia i-a pus titlul Plăiuţ - Ghid de buzunar pentru călătorii fantastice prin România.

„Prin ianuarie 2021 am terminat prima versiune a manuscrisului şi m-am gândit că are şanse de publicare, după ce l-am dat câtorva părinţi şi copii şi am primit feedback bun. În februarie, alesesem deja să public independent, fără ajutorul unei edituri, în regim self-publishing. Cartea propriu-zisă a fost lansată în iunie 2021“, a povestit Claudia Ciontu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Plăiuţ cuprinde 30 de destinaţii de călătorie din România, povestite şi ilustrate. În ghid sunt incluse date geografice, istorice, date despre cultura locală şi personalităţile locului, redate în cuvinte simple şi puţine, astfel încât să fie uşor de înţeles de copii şi uşor de digerat. „Pe lângă cele de 30 de destinaţii ilustrate, am inclus şi şase activităţi presărate de-a lungul traseului prin ţară, prin care cei mici pot exersa anumite abilităţi. Am vrut să-i şi implic pe copii. De exemplu, la Cluj-Napoca, unde avem cel mai mare ierbar din România, am lăsat două pagini libere în care îi încurajez pe cei mici să-şi facă propriul ierbar, iar la Castelul Bran am lăsat o pagină liberă unde să scrie prima lor poveste de groază.“ Printre destinaţiile din ghid, se numără marile oraşe din ţară, castele precum Peleş, Corvinilor, Bran, alături de Maramureş, Roşia Montană, ansamblul Constantin Brâncuşi de la Târgu-Jiu, Horezu, Delta Dunării, practic, cele mai reprezentative locuri din fiecare zonă a ţării. 

Ghidul se adresează copiilor de 8-12 ani şi părinţilor lor care locuiesc în România şi îşi petrec o vacanţă pe an sau weekendurile călătorind prin ţară. În timp, Claudia Ciontu a observat că ghidul a atras şi alte categorii de persoane ñ bunici care fac pachete pentru nepoţii din alte ţări, tineri sau cupluri fără copii care călătoresc prin România, familii mixte care au plecat din ţară, artişti locali care sunt atraşi de ilustraţiile cărţii. Pentru ilustraţii, a colaborat cu Diana Barbu, o ilustratoare din Târgu Jiu.

„Vânzarea cărţii se realizează în principal pe site şi am avut o perioadă de pre-comenzi, înainte de ieşirea de la tipar a cărţii. Aveam foarte mari emoţii, pentru că nu văzusem nici măcar un exemplar, nu ştiam ce le vând oamenilor. Prima vânzare a fost pe 12 iunie 2021. De atunci până astăzi am vândut până în 550 de exemplare“, spune Claudia Ciontu.

Unele exemplare sunt distribuite şi în câteva magazine fizice din ţară, din Bucureşti, Sibiu, Braşov, Cluj-Napoca, Timişoara, Craiova, magazine care susţin artiştii locali. Un ghid Plăiuţ în limba română costă 68 de lei, iar în noiembrie 2021 a fost publicată şi varianta în limba engleză, care costă 100 de lei şi care se adresează turiştilor, expaţilor, familiilor plecate din ţară şi ale căror copii nu vorbesc limba română. Ghidul are 96 de pagini.

„Sper ca în 2022 să ies din online şi să mă pot întâlni şi fizic cu câţiva copii dintre cititorii Plăiuţ. Va veni un nou tiraj de cărţi, pentru că la început nu am avut curaj să solicit mai multe exemplare. Mă gândesc şi la nişte hărţi detaliate ale marilor oraşe, pentru că au fost cele mai solicitate de cititori. Am în gând şi o ediţie pentru oamenii mari, dar ilustrată ca pentru copii, diferită de ceea ce găsim astăzi în librării.“

În paralel cu proiectul Plăiuţ, Claudia are un job full-time în domeniul consultanţei şi spune că a reuşit să jongleze cu ambele activităţi cu succes până acum. Este absolventă de Ştiinţe Politice, iar backgroundul ei profesional nu are legătură cu turismul sau cu universul artistic, Plăiuţ fiind prima aventură de acest fel.

Investiţia iniţială în publicarea ghidului Plăiuţ a fost de 6.000 de euro pentru ilustraţii, tipărirea cărţii şi aspecte administrative, însă pe parcurs suma a crescut.

„Fiindcă tipărirea de noi tiraje ale cărţii va deveni, în curând, nesustenabilă, explorez noi formate ale ghidului, atât fizice, cât şi digitale. Sper ca o parte din aceste noi forme ale ghidului să se materializeze.“

 

Un ghid Plăiuţ în limba română costă 68 de lei, iar în noiembrie 2021 a fost publicată şi varianta în limba engleză, care costă 100 de lei.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

♦ Proiect editorial susţinut de Vodafone Business.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone