Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum a reuşit o olandeză mutată în Timişoara să lanseze Azuca, un business cu fructe exotice, în România. „Ne dorim să aducem fructe pe care oamenii nu le-au gustat niciodată.“

19.09.2024, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Sascha Schoonen s-a născut în Olanda, a copilărit în Franţa, iar de şase ani s-a mutat în Timişoara. Acolo a început o afacere de la zero prin care şi-a dorit să aducă fructe exotice proaspete pornind chiar de la nevoia ei personală şi lipsa de opţiuni din România. Aşa a luat naştere Azuca, un mic business care aduce mango sau papaya direct din copacii din Thailanda, numai pe comandă, iar planurile sunt de a creşte portofoliul cu alte produse de calitate. „Acum şase ani m-am mutat în Timişoara pentru soţul meu, iar în 2021

m-am gândit să încep o afacere în România”, spune Sascha Schoonen, fondatoarea Azuca, invitată la Afaceri de la Zero. În această afacere, Sascha lucrează cu sora ei, care este implicată mai ales pe partea financiară. Azuca este prima experienţă de antreprenoriat a Saschei. Născută în Olanda, la 8 ani se mută cu familia ei în Franţa, acolo unde devine pasionată de gastronomie şi alimente de calitate. Venită în România, Sascha şi-a dat seama din propria experienţă cât de dificil este să găseşti alimente de calitate, mai ales în zona de fructe exotice. De la această nevoie a pornit şi Azuca. „Sunt pasionată de produsele gourmet şi produsele healthy. În Franţa, era uşor să găsim produse de calitate, dar nu şi în Timişoara. Aşa că m-am gândit să rezolv eu această problemă.” De la idee însă la un business funcţional au fost mai multe etape, iar cea mai grea a fost identificarea fermierilor care să alimenteze Azuca cu mango, papaya, nuci de cocos, durian sau jackfruit, toate proaspete, culese direct din copac. „Pasul doi după idee a fost identificarea fermierilor, iar asta a durat un an de zile pentru că îmi doream o calitate foarte mare. Noi le aducem direct din Thailanda, iar asta a durat cel mai mult. Când am găsit partenerii, atunci am pornit.”

Primul import de fructe a fost realizat în 2022.

„Am făcut primul import, dar nu aveam site-ul. Am vândut în Timişoara. Soţul meu era cu scuterul, eu cu autobuzul şi fiica mea în braţe şi livram până la 10 seara. A fost foarte greu, dar când oamenii au gustat prima dată au înţeles diferenţa între noi şi ce găseau la supermarket.”

Comenzile au devenit atât de numeroase încât nu mai puteau fi gestionate prin telefon, aşa că site-ul www.azuca.ro a fost următorul pas logic.

“Cea mai mare parte din oferta noastră sunt fructele exotice, mango, papaya, ananas, cocos, durian, jackfruit, care e un fruct foarte mare, poate ajunge şi la 40 de kilograme, dar noi avem până la 6. Avem santol, care este fructul de bumbac. Asta ne dorim, să aducem fructe pe care oamenii nu le-au gustat niciodată şi să căltorească astfel cu noi fără să plece din casă.”

Afacerea lucrează fără stocuri, totul se face cu precomandă. De la momentul centralizării precomenzilor, sunt plasate comenzile către fermierii din Thailanda. Doar în acel moment, fructele sunt culese şi transportate cu avioane de pasageri până la aeroportul din Budapesta. De acolo, sunt organizate transporturi către oraşele din ţară, fiind alese cele mai bune soluţii.

“Timpul contează foarte mult. Cel mai important pentru calitate este timpul. Nu putem irosi nici măcar o jumătate de zi.” Investiţia iniţială s-a ridicat la 20.000 de euro iar apoi mai tot profitul a fost reinvestit. Azuca furncţionează pornind de la ideea de a limita complet risipa, astfel că fructele, care dintr-un motiv sau altul, nu se vând, sunt uscate, de exemplu, şi transformate în snacksuri sănătoase.

“Nu irosim nimic”, spune Sascha. Tot în această logică sunt organizate şi livrările. De exemplu, pe timpul verii, când oferta locală de fructe este foarte generoasă, Azuca ia o pauză.

“Sunt foarte multe fructe bune în România. Aşa am vrut noi, ni s-a părut logic să fie aşa.” Acum însă, comenzile au fost reluate, iar intenţia Saschei este de a extinde colaborările cu fermieri din alte zone, una dintre ţările analizate recent fiind Sri lanka. 

 “Ideea este să adăugăm fel şi fel de lucruri. De exemplu, m-am dus cu rulota în Italia să găsesc cel mai bun ulei de măsline. Astfel de lucruri vrem să adăugam, ce cred eu că este extraordinar, asta vreau să aduc”, mai spune fondatoarea Azuca.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania