Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut? Mihai Negoţ a trecut de la producţia de miere de albine la un brand de mied, o băutură alcoolică răcoritoare cu care vrea să cucerească terasele în timpul verii

09.06.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Miedul, o băutură alcoolică pe bază de miere de albine, a devenit principala idee de business a lui Mihai Negoţ după ce a început să producă miere. Cei câţiva ani în care a vândut mierea Primitiv Foods, fabricată în judeţul Buzău, au culminat astfel cu lansarea unui nou brand, Miedăria, la finalul anului trecut.

„Miedul sau hidromelul este o băutură alcoolică fermentată din miere de albine. Eu sunt singurul care face această băutură cu alcoolemie mică, de 4,5%, existând şi varianta cu un grad mai mare de alcool“, a povestit Mihai Negoţ la emisiunea online ZF Afaceri de la Zero.

El şi soţia lui, Cristina, au început să lucreze la acest plan în urmă cu câţiva ani, povestindu-şi intenţiile prima dată în cadrul proiectului Afaceri de la zero în februarie 2020. Cei doi antreprenori au locuit în Bucureşti până în 2014, apoi au ales să se mute în Pătârlagele, judeţul Buzău, unde au dezvoltat afacerea cu miere de albine. Au creat mai multe sortimente de miere cu fructe şi nuci şi aşa au învăţat cum să vândă, cum să colaboreze cu distribuitorii. 

„Anul acesta am oprit producţia de miere şi ne-am concentrat pe mied. În noiembrie 2022 am obţinut autorizaţia pentru a putea produce mied, pe care îl vindem sub brandul Miedăria. Am găsit o hală, am închiriat-o, am echipat-o şi ne-am apucat de treabă. Investiţia până acum este în jur de 100.000 de euro. Mai avem însă de investit.“

Cei doi au plecat la drum cu trei sortimente de mied, au renunţat la unul dintre ele în timpul degustărilor, iar acum se concentrează doar pe varianta cu aromă de soc. Gama poate fi simplu diversificată, familia Negoţ având la dispoziţie în zonă fructe pe care le poate folosi în procesul de producţie.

„În prezent, suntem în peste 60 de localuri din Bucureşti, Valea Buzăului, locuri mici. Capacitatea maximă pe care o avem este de 8.000 de sticle pe lună, iar noi până acum am reuşit să vindem până în 2.000 de sticle pe lună. Probabil anul viitor vom atinge capacitatea maximă şi atunci vom vedea ce urmează.“

Mihai Negoţ estimează ca anul acesta să ajungă la o cifră de afaceri de 50.000 de euro, iar anul viitor să crească businessul măcar cu 30%. Pentru următoarea etapă de dezvoltare, ar fi necesare investiţii de 500.000 de euro.

„În fiecare zi învăţăm câte ceva nou. Miedul nostru este o băutură răcoritoare, potrivită pentru sezonul cald. Sigur vom face însă şi o variantă pentru iarnă.“

O sticlă de mied de la Miedăria costă, în băcănii, în jur de 15 lei, iar în restaurante în jur de 20-21 de lei, în funcţie de adaosul fiecăruia. Produsul poate fi cumpărat şi online de pe site-ul propriu sau de pe alte site-uri partenere.

Următorul plan la care visează Mihai Negoţ, „visul suprem“ după cum spune el, este crearea unui proiect turistic mai amplu în zona Pătârlagele, însă deocamdată toate eforturile sunt concentrate în consolidarea miedului pe piaţă.

În antreprenoriat, Mihai şi Cristina au pornit de la cinci stupi de albine pe care i-au primit ca dar de nuntă în 2014. Fără nicio experienţă în domeniu, au început să înveţe, pas cu pas, cum se gestionează o afacere de acest tip şi astfel au creat o afacere în apicultură. Înainte de a pleca din Bucureşti, Mihai Negoţ a făcut un curs de grafică publicitară ca să poată realiza el însuşi etichetele şi să nu apeleze la alte companii. Pentru procesul de producţie, familia Negoţ foloseşte tehnologii asemănătoare cu cele din industria berii şi materii prime locale.

În străinătate, în special în Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Canada, Australia, Germania sau ţările nordice, miedul este o băutură foarte populară, în timp ce, pe piaţa locală, abia începe să-şi facă loc timid.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania