Afaceri de la zero
Pe o platformă online, Laura şi Giuliano Drăguleanu şi-au prezentat jocul şi, cu o campanie de marketing foarte bine structurată şi targetată, au reuşit să convingă jucătorii colecţionari să facă o precomandă pentru jocul respectiv.

Afaceri de la zero. Cum au reuşit doi tineri din România să transforme în afacere o idee venită la un pahar de vin. Au început cu banii împrumutaţi de la prieteni şi acum fac sute de mii de euro

24.01.2021, 00:02 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Stăteau de vorbă la un pahar de vin, prin 2016, când Laura şi Giuliano Drăguleanu şi-au dat seama că ar putea transforma pasiunea comună pentru jocurile de societate de tip boardgames într-o afacere profitabilă. Ştiau că, în România, piaţa de profil se află într-o continuă dezvoltare, aşa că li-au făcut curaj. Ce a urmat?

Ne-am folosit de Kickstarter, cea mai mare platformă de crowdfunding din lume, care a strâns doar în 2018, la categoria «Jocuri», aproape 200 de milioane de dolari”, spun cei doi antreprenori.

Practic, pe o platformă online, Laura şi Giuliano Drăguleanu şi-au prezentat jocul şi, cu o campanie de marketing foarte bine structurată şi targetată, au reuşit să convingă jucătorii colecţionari să facă o precomandă pentru jocul respectiv.

„Cu alte cuvinte, să voteze cu portofelul. Finanţarea prin Kickstarter este echivalentul unui presale, în care clientul acoperă în totalitate şi în avans costurile de producţie şi transport.”

Astăzi, familia Drăguleanu se numără printre puţinii creatori şi producători de jocuri de societate de tip boardgame din România. În doar doi oameni, au lansat, din 2018 încoace, trei jocuri, cu vânzări totale de aproximativ 250.000 de dolari: Moonshiners of the Apocalypse, Trouble in Templetown şi Dining with Dracula.

„Am început businessul cu bani de la prieteni şi credit la bancă - 25.000 de euro pe care i-am investit în primul joc, Moonshiners of the Apocalypse, ce a avut vânzări de 150.000 de dolari. Tot profitul din 2018 şi până în prezent a fost reinvestit şi în 2019 am mai cooptat doi parteneri, fiecare investind câte 10.000 de euro”, spune familia Drăguleanu.

Tot doi sunt şi angajaţii care fac parte din echipa 2Fat2Fly, brandul sub care se vând jocurile create de Laura şi Giuliano Drăguleanu. Cel de-al doilea joc, Trouble in Templetown, a obţinut încasări de 55.000 de dolari în 2019. Profitul se ridică la circa 30% din cifra de afaceri, dar el este reinvestit în totalitate. Ca preţuri, jocurile se situează între 50 şi 70 de dolari bucata, în funcţie de componentele fiecăruia, cele mai scumpe fiind jocurile cu miniaturi.

„În doi oameni, reuşim să lansăm doar un joc pe an, prin urmare, în 2021, ne dorim să obţinem o finanţare cu care să putem scala businessul, prin mărirea echipei şi lansarea a două sau chiar trei jocuri pe an, punând în paralel accentul pe distribuţie. În plus, am dori să extindem gama de produse, adăugând în portofoliu şi câteva card game-uri, în al căror target să intre şi România.”

Deşi conceptul este 100% românesc, toate jocurile 2Fat2Fly sunt produse în China, în fabrici specializate de boardgames, şi vândute prin intermediul platformei Kickstarter - în proporţie de 90% - dar şi al distribuitorilor şi retailerilor specializaţi.

Cine sunt cumpărătorii? Colecţionarii şi marii pasionaţi de jocuri, care achiziţionează între unu şi trei boardgame-uri în fiecare lună.

„Peste 60% dintre clienţii Kickstarter sunt americani, urmaţi de canadieni, australieni, englezi, francezi şi germani. Pentru moment, România nu se află în targetul nostru, deoarece jocurile produse de noi au costuri destul de mari pentru piaţa românească, aflată încă la început.”

Până la urmă însă, cheful de joacă nu ţine cont de naţionalitate.

Ca preţuri, jocurile se situează între 50 şi 70 de dolari bucata, în funcţie de componentele fiecăruia, cele mai scumpe fiind jocurile cu miniaturi.



Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

Bumbu Toys – atelier de jucării din lemn (Bran, jud. Braşov)

ondatori: familia Bumbu

Investiţie iniţială: 290.000 de euro

Cifră de afaceri în 2020: peste 1 mil. lei (211.000 de euro)

Prezenţă: internaţională


Atelierul de paste – concept de tip pasta bar (Târgu-Mureş)

Fondatori: Marius Crişan, Bogdan Muntean şi Marius Muntean

Investiţie iniţială: 15.000 de euro

Prezenţă: Târgu-Mureş


AB4Art – firmă de finisări şi amenajări (Râşnov, jud. Braşov)

Fondatoare: Adina Blaga

Investiţie iniţială:
33.000 de euro

Profit în 2019: 10.000 de euro


Vacaju – brand de lapte din caju (Bucureşti)

Fondatoare: Cristina Nesterov

Investiţie iniţială: 35.000 de euro

Prezenţă: Plantini One Herăstrău, magazinele Biocorner, Nasul Roşu, Cămara Mariei (Constanţa) şi altele


Dentix Millennium – producţie de implanturi dentare (Săbăreni, jud. Giurgiu)

Fondator: Dragoş Budei

Investiţie iniţială: 2,5 mil. euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2021:
1 mil. euro

Prezenţă: naţională



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania