Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cum şi-au reinventat afacerile micii antreprenori români? Cei mai norocoşi s-au refugiat în online, ceilalţi au mizat pe creativitate

01.04.2020, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Câteva zeci, sute de mii de businessuri antreprenoriale s-au văzut prinse în tăvălugul acestei epidemii pe care niciun plan de afaceri nu ar fi inclus-o vreodată printre potenţialele pericole.

Şi-au pus toate economiile la bă­taie. Au crescut cu paşi mici, au ajuns la profit, iar busines­sul le-a de­ve­nit suficient cât să trăiască fără a avea nevoie şi de un loc de muncă. Până într-o zi însă, în care o situaţie pe care niciun plan de afaceri nu ar fi inclus-o în rândul ris­curilor – pandemia de COVID-19 – le-a dat toate planurile peste cap, scrie în materialul de copertă al ediţiei din această săptămână al revistei Business Magazin.

Câteva zeci, sute de mii de businessuri antreprenoriale pornite astfel s-au văzut prinse în tăvălugul acestei epidemii pe care niciun plan de afaceri nu ar fi inclus-o vreodată printre po­ten­ţialele pericole.

„Pentru un antre­pre­nor la început de drum, criza complet ne­aş­teptată din aceste săptămâni a venit ca un examen de ba­calaureat pentru un elev proaspăt intrat în clasa a noua“, spunea recent un tânăr antreprenor.

Cei mai norocoşi s-au putut refugia în mediul online, acolo unde natura busi­nes­sului permite un astfel de transfer. Ceilalţi au stors toate resursele de creativitate pentru a se reinventa.

Business Magazin a bătut (virtual) la uşa unora dintre antreprenorii care şi-au spus poveştile în cadrul proiectului Afaceri de la zero, derulat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Banca Transilvania. Încearcă să se reinventeze, să se reprofileze, să supravieţuiască. Dar iau în calcul şi eşecul, mai ales că insta­bi­litatea e singura certitudine. Unii îşi caută o nişă neatacată până acum, cu speranţa că s-ar putea transforma într-o strategie pe termen lung. Toţi încearcă, se transformă.

 

Alexandra Mone şi Robert Anton (fondatori ARI-Studio, Piteşti) – sisteme IT pentru firmele din HoReCa

Ei au ales să ofere gratuit modulul software dedicat firmelor care fac livrări, pentru a nu-şi închide activitatea. „Vom profita de această perioadă pentru a pune la punct diverse detalii din cadrul firmei, pentru a ne reorganiza puţin şi a pune la punct o strategie pentru momentul în care sectorul HoReCa se va repune în mişcare“, spune Alexandra Mone.

 

Ionel Păsărică (cofondator Capra Noastră, Iaşi) – producţie de bere artizanală

Alături de ceilalţi trei asociaţi, vrea să facă livrări la domiciliu, „ca să mai descreţim frunţile cu licoarea noastră“, după cum spune Ionel Păsărică. Se promovează în mediul online şi încearcă astfel să resusciteze businessul, bazându-se pe principiul că „nu moare Capra când vor câinii“.

 

Mădălin Pop (fondator Durbane Urbane, Braşov) – atelier de lădiţe din lemn

„Vreau să duc proiectul la următorul nivel, prin oferirea de piese de mobilier din lădiţe – rafturi, paturi, noptiere, măsuţe. De aceea, în perioada aceasta pregătim o cameră de vopsire şi una în care să putem arde lădiţe, pentru a le da o tentă vintage. Am putea susţine asta câteva săptămâni, poate luni, însă nu cred că foarte multe“, spune Mădălin Pop.

 

Cristina Niţu (fondatoare Fala Português, Bucureşti) – cursuri de limbă portugheză

A optat pentru flexibilitatea în a extinde termenul de plată a cursului. În plus, „avem în plan organizarea unei sesiuni de cursuri şi pe timp de vară, în contextul în care, cel mai probabil, perioada de primăvară va aduce un număr foarte redus de cursanţi“, spune Cristina Niţu. De asemenea, ea va organiza cursurile independent de numărul de cursanţi, deşi efortul va fi mai mare.

 

Cristina Dobrescu (fondatoare Livrez dragoste, Bucureşti) – livrări de cadouri şi scrisori caligrafiate

„Primul gând care mi-a venit a fost să adaug cadouri şi pentru nou-născuţi. Este o perioadă incertă, însă poveştile primite mi-au dat de înţeles că este un business care aduce bucurie în viaţa oamenilor şi el va continua şi după perioada aceasta“, spune Cristina Dobrescu. Ca să facă această perioadă să treacă mai uşor, ea a creat şi un mesaj de mulţumire pentru medicii care salvează vieţi mai mult ca niciodată.

 

Ciprian Răglean (cofondator Pania, Bucureşti) – laborator de pâine

„Pentru a face faţă scăderii bruşte a cifrei de afaceri şi pierderii partenerilor B2B, am intensificat vânzările online, am extins zonele cu livrare gratuită, facem publicitate pe Facebook şi comunicare directă către baza de clienţi.“ În plus, Ciprian Răglean şi partenerii lui vor să deschidă noi parteneriate cu magazine alimentare şi băcănii de cartier, la mare căutare în această perioadă.

 

Carmen Zaiu (fondatoare Panseea, Bucureşti) – laborator de produse cosmetice

Planul pe termen mediu este accelerarea strategiei de a lansa produse cu ingrediente 100% locale, mai ales în condiţiile în care „a consuma local“ a ajuns să aibă un sens mai profund decât oricând. „În această perioadă, vrem să oferim clientelor, prin intermediul social media, alternative DIY (do it  yourself – engl.) pe care le pot pune singure în aplicare pentru îngrijirea feţei şi a părului, atât timp cât stăm acasă.“

 

Mihaela Rotaru (fondatoare Rottaru, Bucureşti) – şcoală de machiaj şi cosmetică

Antreprenoarea ia în calcul desfăşurarea cursurilor online pentru teorie, însă partea practică presupune lucrul cu produse şi aparatură profesională pe care nu orice cursant le are acasă. „Primim cereri de ofertă pentru cursuri care să se desfăşoare în lunile august-septembrie. Şcolile de formare profesională ar putea avea un rol foarte important pe piaţa forţei de muncă şi implicit în redresarea economiei, venind în întâmpinarea oamenilor care vor avea nevoie să se recalifice.“

 

Victor Patrichi (fondator Târgul Cărţii, Bucureşti) - anticariate

Eforturile sunt pentru menţinerea echipei cu toţi membrii, deşi unii dintre angajaţi au intrat în şomaj tehnic. „Lucrăm la un proiect online la care sperăm să ni se alăture şi alţi parteneri. Sperăm să-l lansăm săptămâna aceasta. Deoarece activităţile sociale au fost sistate pentru moment, oamenii sunt destul de receptivi la activităţile desfăşurate în mediul online“, mai spune Victor Patrichi.

 

Paul Călin (cofondator Wild Thing, Bucureşti) – organizare de excursii în România şi în străinătate

„Acum am timp să fac acele lucruri de care mă plângeam că nu am timp să le fac: o planificare bugetară, închegarea unor idei de proiecte şi produse noi“, spune Paul Călin. Admite însă că, dacă blocajul se prelungeşte până jumătatea anului, se va vedea pus în situaţia de a găsi alte colaborări sau de a porni un alt business. Spiritul antreprenorial supravieţuieşte aşadar.


ZF şi Banca Transilvania au lansat roiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.


alina.vasiliu@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania