Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Dan Păun, de profesie inginer, a creat brandul Ecotis, sub care comercializează panouri solare pentru încălzirea apei, iar în cinci ani de zile vrea să ajungă să le producă în România

14.06.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ În portofoliul de produse se găsesc panouri solare presurizate, nepresurizate, dar şi accesorii pentru acestea ♦ Preţurile pleacă de la 1.450 de lei şi, în funcţie de accesoriile folosite, pot ajunge la 2.800 de lei, iar un astfel de panou are o durată de viaţă de până la 20 de ani.

Dan Păun, de profesie inginer, a anticipat în urmă cu aproximativ şapte ani nevoia românilor de a avea panouri solare şi a decis să dezvolte un business în această direcţie. În 2018, el a dat naştere brandului Ecotis, sub care comercializează panouri solare pentru încălzirea apei, iar în cinci ani îşi propune să deschidă o unitate de producţie în România. „Sunt de profesie inginer şi am considerat, în momentul în care am înfiinţat firma, că panourile solare vor fi o afacere de viitor şi se pare că am reuşit. Am înfiinţat firma în 2015, brandul a apărut în 2018 şi de atunci toate produsele noastre sunt Ecotis. Avem panouri solare care sunt folosite preponderent la gospodăriile populaţiei pentru încălzirea apei. În România, nu avem capacitate de producţie pentru astfel de panouri, astfel că ele sunt produse în afara ţării şi aduse aici. Sper ca în maximum cinci ani de zile să intrăm pe partea de producţie. Asta ar presupune construcţia fabricii, achiziţionarea de utilaje şi instructajul personalului", a spus antreprenorul. Alexandra Matei

Panourile solare au avantajul că aduc economie la energie, dar şi confort, mai spune el, întrucât cei care le achiziţionează au, în orice moment al zilei, apă caldă. În plus, aceste sisteme reduc poluarea. În portofoliul de produse se găsesc panouri solare presurizate, nepresurizate, dar şi accesorii pentru acestea. Totodată, portofoliul cuprinde şi alte sisteme mai complexe, menţionează el, care pot fi folosite ca aport la încălzirea locuinţei. Acestea duc la o economie de 40-60% la energie, afirmă fondatorul, însă totul depinde de radiaţia solară. Panourile solare au rezervoare cu o capacitate curpinsă între 100 şi 200 de litri. „Cele mai vândute produse sunt sistemele presurizate de 150-200 litri“, mai spune Dan Păun. Preţurile pleacă de la 1.450 de lei şi, în funcţie de accesoriile folosite, şi pot ajunge la 2.800 de lei, iar un astfel de panou are o durată de viaţă de până la 20 de ani.

Ecotis se ocupă doar de comercializarea panourilor solare, iar de partea de montaj se ocupă instalatorii. Timpul necesar pentru montajul unui astfel de sistem este de maxim o zi.

Graficul de vânzări, de la începutul activităţii businessului şi până astăzi, susţine antreprenorul, arată destul de bine. În 2015, primul an de funcţionare al Ecotis, cifra de afaceri ajunsese la 100.000 de lei, iar anul trecut, menţionează acesta, businessul a generat afaceri de 5 mil. lei (aprox. 1 mil. euro).

„Vânzările s-au dublat de la an la an. În prezent, deja am depăşit cifra de afaceri de anul trecut. Pentru 2022, am preconizat vânzări de aproape 2 mil. euro“, a detaliat el.

Anul trecut, sub brandul Ecotis, s-au vândut circa 1.600-2.000 de panouri solare şi accesorii. Cea mai bună perioadă din perspectiva vânzărilor, spune fondatorul, este sezonul cald, mai exact, intervalul mai-iulie.

Ecotis lucrează cu stocuri, astfel că din momentul în care se plasează o comandă, clientul aşteaptă doar şapte zile până la livrare, transportul făcându-se exclusiv cu maşinile din flota proprie a businessului.

Clienţii vin, în special, din partea de sud a României, dar şi partea de vest sau est. Partea Carpatică, menţionează Dan Păun, este mai deficitară, pentru că radiaţia este mai scăzută.

Majoritatea clienţilor vin din zonele rurale, iar anul acesta, Ecotis a reuşit să livreze panouri şi în acele zone care nu erau acoperite în trecut.

„Clienţii văd această investiţie ca pe un ajutor care le uşurează viaţa. Avem foarte multe comenzi din Cluj, Sălaj, Braşov, Maramureş şi Covasna. Marele avantaj este că deja am început să fim recomandaţi.“

Plasarea comenzilor se face telefonic, în proporţie de 70%, sau online (30%). Într-o zi, numărul de apeluri ajunge la 100, dintre care circa un sfert se concretizează în comenzi.

Investiţiile în tehnologie, susţine antreprenorul, sunt foarte importante, întrucât ajută la o desfăşurare mai eficientă a activităţii businessului şi îi motivează pe oamenii din echipă să devină profesionişti.

„Avem un robot telefonic în partea de preluare a comenzilor - dacă unul dintre operatori este ocupat, clientul este pus în aşteptare până când se eliberează şi îl poate prelua. Vodafone ne-a ajutat mult pe partea asta.“

În momentul de faţă, Ecotis are prezenţă strict în mediul online, însă, menţionează Dan Păun, există discuţii privind intrarea produselor în marile reţele de bricolaj.

O barieră în acest sens, afirmă el, este faptul că businessul nu poate asigura încă stocurile necesare. Însă, în maxim doi ani, acesta speră ca produsele Ecotis să fie la raft.

Costurile de producţie nu au crescut foarte mult, în ceea ce priveşte produsul comercializat de Ecotis, însă una dintre marile provocări pentru business este legată de creşterea costului de transport. „Este cu 30% mai mult decât anul trecut şi asta se reflectă şi în preţul de vânzare“, spune Dan Păun.

El nu vede o stabilizare în perioadă următoare pe această zonă, ci mai degrabă, abia în 2024. 

În ceea ce priveşte dezvoltarea portofoliului, acesta susţine că a realizat un parteneriat cu producătorii pentru un panou solar care se pretează foarte bine la încălzitul spaţiilor pe timp de zi. Acesta este acum în faza de testare şi, dacă se ridică la rezultatele dorite, la anul va intra deja în producţia de serie.

Astfel de panouri sunt potrivite pentru spaţiile cu activitate de zi, cum ar fi service-uri auto, sere sau uscătoare de legume sau fructe.

În cinci ani de zile, pe lângă înfiinţarea unei fabrici, care să permită realizarea producţiei de panouri solare în ţară, antreprenorul vrea să ajungă să comercializeze produsele sub brandul Ecotis şi în afara României.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania