Afaceri de la zero

Dana Agap, fondatoare Merinito: Antreprenorii trebuie să cunoască fiecare aspect al afacerii, să dezvolte un produs pe care l-ar cumpăra ei înşişi.

Afaceri de la zero. Dana Agap şi Adrian Duţă, de profesie economişti, au dus brandul de îmbrăcăminte din lână Merinito la jumătate de milion de euro

18.10.2019, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

Producţia hainelor este externalizată, iar de designul produselor se ocupă echipa Merinito.

Merinito, un brand de îm­brăcăminte din lână me­rinos, a fost creat în 2014, când doi antrepre­nori cu experienţă în comerţ, construcţii sau imobiliare, au schimbat complet domeniul de activitate şi au pariat pe producţia de haine.

Astăzi, hainele Merinito, de la produse sport şi casual, la lenjerie, produse pentru copii şi accesorii, ajung la clienţii din Ro­mâ­nia, dar şi într-un depozit din Graz, Austria, de unde pleacă spre clienţii din Europa.

„Lâna merinos este un pro­dus natural, viu, cu calităţi de excepţie neegalate de niciun alt material „man made“. Este fină şi confortabilă, reglează temperatura corpului indiferent de con­di­ţiile externe sau ano­timp şi are calităţi anti­bacteriene, nu prin­de miros neplăcut chiar şi după foarte multe purtări“, a povestit pentru ZF Dana Agap, fondatoarea Merinito. Ea a mai adăugat că hai­nele din lână merinos sunt biodegrada­bile, în contextual trendului urmat de clienţi de a fi atenţi la mediul în­conjurător.

Producţia hainelor este externalizată, pen­tru a beneficia de expe­rienţa jucătorilor din do­me­niul producţiei, de de­sig­nul produ­selor ocu­pându-se însă echipa Merinito.

„Am încercat me­reu o optimizare a producţiei astfel încât să fim eficienţi şi să venim pe piaţă cu un pro­dus de ca­li­tate la un preţ bun“, a mai spus Dana Agap.

Lâna, materia pri­mă pentru pro­duse, vine de la oi din Aus­tralia şi Noua Ze­elan­dă.

În Româ­nia, clienţii pot să găsească pro­du­sele Merinito pe site-ul companiei, merino-shp.ro, dar şi prin magazinele partenere. „Clientul principal este pasionat de sport, cu venituri medii sau peste medie şi care caută o alternativă la îmbrăcămintea tehnică din material sintetic“, a mai spus Dana Agap.

Ea a mai povestit că investiţia a venit din resurse proprii şi din reinvestirea pro­fi­tului, construcţia companiei fiind făcută pas cu pas, fără să atragă surse externe.

Un tricou Merinito costă circa 120 de lei, iar o bluză poate ajunge la 350 de lei, potrivit site-ului propriu.

„Ce am înţeles este că îndemnul „cum­pă­ră un produs românesc“ nu este suficient, produsul trebuie să fie şi competitiv, patriotismul nu este singurul element atunci când un client ia decizia de cumpărare.“

Dana Agap spune că pentru dezvoltarea companiei nu exclude atragerea unui investitor, dar nici un posibil exit din companie, primind oferte în acest sens.

Fondatoarea Merinito îi sfătuieşte pe antreprenorii la început de drum să fie flexibili, să se adapteze repede schimbărilor din piaţă.

„Antreprenorii trebuie să cunoască fiecare aspect al afacerii, să dezvolte un produs pe care l-ar cumpăra ei înşişi, să se oprească din când în când, să se dea doi paşi înapoi şi să încerce să privească lucrurile dintr-o perspectiveă mai înaltă, să fie deschişi şi să analizeze fiecare propunere sau oportunitate.“

Cifra de afaceri din 2018 a companiei Ago Group SRL , care operează brandul Merinito, a fost de jumătate de milion de euro, iar pentru anul 2019 antreprenorii vor să crească businessul cu 20-30%.

Industria textileă românească a fost marcată în ultimii ani de închiderea unor fabrici, pe fondul lipsei forţei de muncă, dar şi a creşterii salariilor din domeniu. Cifra de afaceri totală realizată de companiile din producţia de haine este de peste 10 mld. lei anual.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

 Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania