Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Daniel Crişan şi Sergiu Mureşan au renunţat la joburile lor din Franţa şi au revenit în România, unde au pus bazele businessului Transylvania Brew, la Dej

12.09.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ „Prima sticlă am produs-o în 2016. De la 100-200 de sticle produse pe zi, am ajuns la peste 1.500“ ♦ Pe lângă brandul de cidru Harvester, în portofoliul de produse se regăsesc şi băuturi carbogazoase cu gust de fructe, sub numele de Moody, fără alcool şi cu o concentraţie de suc de fructe de 100% ♦ Produsele au fost prezente la festivaluri până înainte de pandemie, iar acum ele se găsesc în unele cafenele din ţară şi în magazinele Auchan şi Cora.♦ „Prima sticlă am produs-o în 2016. De la 100-200 de sticle produse pe zi, am ajuns la peste 1.500“ ♦ Pe lângă brandul de cidru Harvester, în portofoliul de produse se regăsesc şi băuturi carbogazoase cu gust de fructe, sub numele de Moody, fără alcool şi cu o concentraţie de suc de fructe de 100% ♦ Produsele au fost prezente la festivaluri până înainte de pandemie, iar acum ele se găsesc în unele cafenele din ţară şi în magazinele Auchan şi Cora.

Daniel Crişan şi Sergiu Mureşan, doi prieteni care s-au întâlnit la un pahar de cidru în Franţa, în 2014, au hotărât să aducă această băutură mai aproape de români şi, mai ales, să o producă în România. Astfel, un an mai târziu, cei doi au renunţat la joburile pe care le aveau la momentul respectiv acolo şi s-au întors în ţară, unde au dat naştere busi­nessu­lui Transylvania Brew, după o inves­tiţie de peste 40.000 de euro.

Astăzi, afacerea lor produce peste 1.500 de sticle de cidru într-o lună, sub bran­dul Harvester, dar şi diverse sucuri carboga­zoa­se cu gust de fructe, numite Moody.

„Totul a început la un pahar de cidru. Eram în Franţa cu asociatul meu Sergiu Mureşan. Voiam să ne întoarcem în ţară, căutam şi un motiv şi eram şi mari amatori de cidru. Sergiu a zis: «Uite, nu este cidru în România, nu se fabrică», aşa că, încet-încet, tot vorbind, am început să ne documentăm despre potenţialul pieţei, despre cum să deschidem o mică fabrică şi am ajuns la concluzia că se poate. În 2015 am renunţat la joburile noastre din Franţa - eu con­du­ceam o mică firmă de renovări ascensoare, iar Sergiu avea o firmă de amenajări inte­rioare - şi ne-am întors în ţară. Am reuşit să amenajăm într-o casă la ţară o făbricuţă, am cumpărat toate utilajele şi am încropit o linie de la fermentare până la îmbuteliere, capsare şi etichetare. În 2016 am produs prima sticlă de cidru“, a povestit Daniel Crişan, unul dintre cei doi fondatori ai Transylvania Brew.

Acesta îşi aminteşte că pe lângă cei 40.000 de euro pe care i-au investit în utilaje, a fost nevoie să mai aducă încă vreo 20.000 de euro, pentru o garanţie existentă la momentul respectiv pentru cei care produc cidru.

Producţia s-a mutat din casa de la ţară într-o fostă fabrică de procesat mere din Dej, aflată în conservare de mai mulţi ani şi pe care cei doi au închiriat-o.

Procesul de obţinere a cidrului, explică antreprenorul, este unul asemănător cu cel de obţinere a vinului. Cei doi cumpără sucul de mere sau de pere de la proprietarii de livezi din apropierea Dejului, iar totul începe de la punerea în fermentare a acestuia, continuă cu scoaterea din fermentare, apoi este tras la maturare şi, ulterior, pus la îmbuteliere.

Daniel Crişan menţionează că partea de îmbuteliere este un proces lung, care consumă circa 90% din timp. Totuşi, evoluţia în ceea ce priveşte capacitatea de producţie s-a văzut de-a lungul anilor. „La un moment dat făceam 100-200 de sticle pe zi, iar acum putem ajunge la peste 1.500 de sticle pe zi şi putem să ne mai extindem.“

El mai spune că există o oarecare sezonalitate pe piaţa cidrului, el fiind preferat în special în perioada caldă a anului, din aprilie până în octombrie. În lunile de vară, susţine antreprenorul, se vede cea mai crescută cerere pentru acest produs şi se vând chiar şi 3.000 de sticle de cidru pe lună.

Pe lângă cidru, în portofoliul de produse se regăsesc şi băuturi carbogazoase cu gust de fructe, sub numele de Moody, fără alcool şi cu o concentraţie de suc de fructe de 100%. Acestea vin în mai multe sortimente, precum mere, pere, vişine sau ghimbir.

„Eu aveam o idee în minte, o băutură natural carbogazoasă. La festivalurile la care am fost prezenţi am observat cerere din partea oamenilor şi pentru băuturi fără alcool şi am decis să pornim şi această linie de produse. Ne-am găsit o nişă în zona cafenelelor de specialitate, unde oamenii preferă să bea ceva natural, chiar şi o băutură carbogazoasă“, a completat Daniel Crişan.

Cidrul Harvester costă 5 lei, iar sucurile Moody, 4 lei. Produsele au fost prezente la festivaluri până înainte de pandemie, iar acum, brandurile Harvester şi Moody se găsesc în diverse cafenele din ţară şi pe rafturile magazinelor Auchan şi Cora.

Antreprenorul este de părere că este foarte greu pentru un producător mic să intre în reţelele mari de magazine, mai ales după pandemie. În plus, el consideră că în România producătorii locali nu sunt sprijiniţi îndeajuns. „Noi poate nu ne încadrăm în zona produselor care să aducă profit mare supermarketurilor. Suntem un produs de nişă, dar ne-ar plăcea să avem parte de mai multă deschidere.“

Businessul celor doi prieteni a avut afaceri de 130.000 de lei anul trecut, în scădere de la 300.000 de lei în 2019. Anul acesta, ei ţintesc către o cifră de afaceri de 200.000 de lei.

Obiectivele celor doi fondatori pentru viitor sunt ca cidrul Harvester şi sucurile Moody să ajungă la cât mai mulţi clienţi şi ca în fiecare an să aducă pe piaţă câte un nou produs. Câteva idei de produse la care cei doi s-au gândit sunt oţetul de cidru sau distilatul de cidru.

Pentru Daniel Crişan experienţa de antreprenor în România a fost şi este în continuare un drum lung, presărat cu multă birocraţie şi cu bariere venite mai ales dintr-o lipsă de maturitate a pieţei. Totuşi, la finalul zilei, el descoperă că în toată această călătorie sunt şi multe momente frumoase.

„Nu am avut mai mult timp liber şi nici nu am câştigat mai mult din antreprenoriat, aşa cum îmi imaginam, dar am avut satisfacţia că am creat ceva de la zero, un brand şi un produs care se vinde acum la nivel naţional“, a mai spus acesta.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

♦ Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone