• Leu / EUR4.7794
  • Leu / GBP5.6715
  • Leu / USD4.3124
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. De la pasiune la antreprenoriat: Ana Bănică transformă pereţii încăperilor în mici galerii de artă. „Am crescut prin recomandările clienţilor“

17.07.2019, 00:08 Autor: Florentina Niţu

Autocolantele mici pornesc de la preţul de 20-30 de lei şi ajung până la 200-300 de lei pentru autocolante mari.

Ana Bănică, o tânără din Bu­cureşti, şi-a dorit încă de la grădiniţă se devină pictor, iar pasiunea sa pentru artă s-a intensificat pe măsură ce a crescut, astfel că în urmă cu zece ani, dintr-o „joacă“, a schiţat primele desene ce s-au transformat curând într-o afacere cu auto­colante pentru pereţi. Ana Bănică a por­nit în aventura „Cai verzi pe pereţi“ (nu­me­le atelierului - n. red.) alături de prietena sa Bianca Bărbieru, care s-a retras ulterior din acţionariat.

„Cai verzi pe pereţi este un atelier de auto­colante de perete, care a pornit de la o discuţie, la o cafea, dintr-o glumă. Am pornit în 2009. Eram proaspăt absolventă şi lucram într-o companie de design interior. Împreună cu o colegă de facultate am început încet, încet, în paralel cu serviciul, să desenăm autocolante în timpul liber, pornind de la nevoia noastră de la job şi de la oferta limitată de pe piaţă“, poves­teşte Ana Bănică.

Ea a urmat un liceu de artă, iar apoi a con­tinuat cu Faculta­tea de arhitectură. Decizia de a-şi face propriul business a venit în contextul în care primul job în domeniul ales nu s-a ridicat la nivelul aşteptărilor creative.

Ana Bănică recunoaşte că a fost un parcurs dificil la început pentru că nu avea cunoştinţe legate de afaceri. Tânăra îşi amin­teşte că a pornit cu puţine fonduri pro­prii, iar un prieten i-a dăruit un cuter-plotter mic, cu care să poată decupa primele auto­co­lante. „Prima comandă a fost un auto­colant cu tyrannosaurus rex şi un liliac.“

În 2018 cifra de afaceri a atelierului Cai verzi pe pereţi a fost de 10.000 de euro.

În prezent, ilustraţiile făcute de Ana Bănică pot transforma pe­re­ţii albi, banali, ai unei case, ai unei cafenele sau ai unui bi­rou în cel mai interesant spa­ţiu dintr-o încăpere. Ele surprind prin doza de umor pe care o aduc într-o încăpere, astfel că brandul în sine a dezvoltat pe durata celor zece ani de viaţă o identitate uşor de recunoscut.

„Afacerea s-a dezvoltat organic. Era o ide­e nouă - autocolante de perete -, iar oa­me­nii când au văzut că dezvoltăm stilul au în­ce­put să ne caute în număr cât mai mare. Ne ba­zăm şi am crescut prin recomandările cli­en­ţilor. Primele comenzi au venit de la an­ga­jaţii, prietenii şi familie“, mai spune Ana Bănică.

Autocolantele sunt unice, create şi pro­du­se în România, după cum scrie chiar pe cutia în care vin. Fiecare model îşi are înce­putul într-un caiet de schiţe. Inspiraţia vine de peste tot: din natură, de la pisicile casei, prieteni, întâmplări, uneori de la clienţi.

Mai departe, spune Ana Bănică, modelul se va decupa la cutter-plotter-ul din atelier, un fel de imprimantă zgomotoasă care taie materialul după conturul vector. Urmează partea manuală de producţie, scoaterea surplusului de material şi colajul de culori, apoi aplicarea pe folia de transfer.

Materialul este făcut special pentru pereţii vopsiţi cu lavabilă, este elastic, se va mula pe asperităţile pereţilor şi are un adeziv mai slab ca să nu smulgă vopseaua în even­tua­litatea îndepărtării acestuia de pe perete. Rezistă bine în timp şi la o revopsire se poate şter­ge cu o cârpă uscată de surplusul de lava­bi­lă. Autocolantele nu sunt excesiv de colo­rate, accentul fiind pus pe formă şi tematică.

Autocolantele mici pornesc de la preţul de 20-30 de lei şi ajung până la 200-300 de lei pen­tru autocolante mari. Realizarea efec­ti­vă a unui produs poate dura câteva zile, de­oare­ce nu toate schiţele ajung autocolante. Iar după alegerea schiţei potrivite, fina­li­zarea produsului durează încă o zi sau două.

În 2016, Ana Bănică a dezvoltat şi o altă la­tură a businessului, anume ilustraţii pe hâr­tie, pentru care are comenzi, în mare parte, de la clienţi individuali.

Anul acesta, antreprenoarea va lansa o colecţie nouă de autocolante sub brandul Cai verzi pe pereţi, la un deceniu de existenţă. În viitor, ea îşi doreşte să dezvolte businessul şi se gândeşte să atragă un partener în acţionariatul companiei.

„Sfatul meu pentru un antreprenor la început de drum este să nu se descurajeze de la primele eşecuri, să fie entuziast, să îşi pre­zin­te munca aşa cum trebuie, fără modestie, iar re­zultatele pozitive vor veni. Şi niciodată să nu-şi calce în picioare idealurile“, a conchis Ana Bănică.

 

Intraţi pe platforma  www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania