Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Diana Tivu a renunţat la arhitectură şi a făcut din pasiunea sa pentru desen un business în zona de ilustraţie

13.11.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Diana Tivu ilustrează poveştile altor oameni, dar a reuşit şi să publice şase cărţi proprii Până astăzi, ea a făcut ilustraţie pentru mai bine de 30 de cărţi pentru copii Cărţile ilustrate de Diana Tivu se vând în librării fizice şi online şi, pe lângă acest segment, ea vinde în propriul său magazin online produse exclusive cu grafica sa şi lucrări originale.

Diana Tivu a terminat Facultatea de arhitectură, însă pasiunea sa pentru desen, care s-a născut în copilărie, odată cu primele creioane colorate care i-au picat în mână, a determinat-o să înceapă un proiect în zona de ilustraţie. De nouă ani, ea este ilustrator, adică omul din spatele desenelor din cărţile pentru copii şi, în plus, creează ilustraţii, grafică şi logouri şi pentru diverse firme sau persoane fizice.

„Drumul meu în domeniul ilustraţiei, cel mai probabil, a pornit cu primele creioane colorate care mi-au picat în mână când eram copil. Pentru că am desenat toată viaţa, am învăţat să fiu un artist povestitor, dar educaţia mea formală este de arhitect. Acum nouă ani, când am început, a fost imediat după ce mi-am dat demisia dintr-un birou de arhitectură şi înainte să fac lucrul acesta, care a fost premeditat, pur şi simplu mi-am strâns ceva buget pentru câteva luni acoperite de nevoi, astfel încât să am timp să-mi fac un portofoliu”, a povestit ea.

Activitatea Dianei Tivu, dincolo de cărţile pentru copii pe care le ilustrează, cuprinde şi alte zone ale ilustraţiei. Ea are proiecte în zona de identitate vizuală pentru firme, creează produse de tip artistice, cum sunt printurile de artă sau alte produse pentru care foloseşte ilustraţiile, dar are şi diverse colaborări cu persoane fizice şi juridice care au nevoie de o formă de grafică pentru proiectele lor.

Una dintre primele sale colaborări a fost cu Editura Didactica Publishing House. Prima ilustraţie pe care a făcut-o a fost pentru o carte pentru copii, „Prostia omenească” după Ion Creangă. De acolo a pornit totul şi apoi au venit foarte multe alte colaborări.

„Scopul acestui tip de business este să vândă creaţia ta, iar creaţia ta nu o poţi face alergând tot timpul după deadline-uri. Trebuie să-ţi cumperi şi timp. Consider că timpul e o resursă importantă pe care trebuie s-o iei în considerare când faci o muncă creativă”, a subliniat ea.

Diana Tivu lucrează atât pe hârtie, folosind tehnica tradiţională cu pensule şi acuarele, cât şi digital, în funcţie de ce nevoi are fiecare proiect în parte.

Ea ilustrează poveştile altor oameni, dar a reuşit şi să publice şase cărţi proprii. Până astăzi, a făcut ilustraţie pentru mai bine de 30 de cărţi pentru copii. „Scopul unei lustraţii nu e doar să fie un desen frumos, ci să răspundă unor nevoi - nevoia unei cărţi, nevoia unui client, nevoia mea de a spune o poveste cu care alţii să rezoneze.”
În prezent, ea finalizează un proiect editorial şi lucrează la un nou volum pentru o carte recent lansată, „Cozonăcei cu stafide”. Pentru a ilustra o carte complexă, menţionează aceasta, sunt necesare minim două luni, însă timpul poate ajunge până la un an de zile dacă vorbim de o carte mai stufoasă.

Costul ilustraţiilor unei cărţi, explică Diana Tivu, este dat de procentul pentru ilustrator, care este în jur de 4% din costul final al cărţii la raft, înmulţit cu tirajul, cost care se primeşte fie ca avans din posibila sumă completă la vânzarea tirajului, fie ca flat fee.

Costul pentru prima variantă  poate să fie extrem de mic la început, indiferent de muncă, dar cu posibilitatea unui venit pasiv în ani. Pentru a doua variantă, costurile sunt mai degrabă legate de monetizarea timpului investit şi este mai convenabil pentru anumite proiecte, inclusiv pentru proiectele self publishing, iar orientativ încep de la 7.000 lei.
Cărţile ilustrate de Diana Tivu se vând în librării fizice şi online. Pe lângă acest segment, ea vinde în propriul său magazin online produse exclusive cu grafica sa şi lucrări originale. În plus, aceasta are şi o colaborare cu un atelier care duce ilustraţiile sale pe diferite produse tip suvenir în magazinele de suveniruri ale muzeelor din ţară.

Clienţii, afirmă Diana Tivu, vin din toată ţara, dar şi din Europa.

Pentru ea, cea mai mare provocare în business este să îmbine partea administrativă cu cea creativă. În perioada următoare aceasta îşi propune să colaboreze la proiecte din ce în ce mai interesante, să publice proiectele proprii care sunt deja lucrate şi care aşteaptă în sertar şi să găsească un colaborator care să o ajute pe partea administrativă.

„Experienţa de antreprenor este ameţitoare câteodată, dar înveţi din mers. Nu cred că există manual de instrucţiuni. Am învăţat că e important să ai un buget pus deoparte pentru zile negre, o idee şi planuri de rezervă. Un lucru care cred că e absolut necesar dacă vrei să fii antreprenor e să fii un pic visător. Cel puţin un pic, dacă nu mai mult”, a mai spus Diana Tivu.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania